• 1212livelife

    skilda - hur hantera utgifter

    skilde mig för några år sedan och min ekonomi är mkt god men mitt ex har det svårt. Bodelningen genomfördes i god anda så inget trassel då, barnen bor hos mig varannan vecka, barnbidraget delas 50/50.

    våra barn har funktionshinder och där av får vi en del bidrag. Mitt ex får vårdbidraget och en handikapp ersättning som skall täcka för läkarkostnader mm, hon får också en del extra del som skall täcka medicin kostnader.  För övriga delar brukar det bli en 50/50 fördelning map kläder, presenter mm men jag köper en del extra och bjuder på en del eftersom min ekonomi tillåter det.  
    Men när mitt ex vill att jag ska betala läkarkostnader så känns det så fel, hon får ju bidrag för det och de månader det är låga kostnader så tjänar ju hon på det.  Så får skit för att vara snål ! De är små summor så jag har betalat lite då och då för hon tjatat och blivit arg.  

    Hur gör ni andra skilda föräldrar som är skilda/separerade ? 

  • Svar på tråden skilda - hur hantera utgifter
  • legomum

    När det handlar om barnen så hjälper man väl varandra när det behövs. Bara för hon får ett bidrag så betyder det inte att hon har ekonomi för allt för det.

    Att flytta isär betyder ökade kostnader, har du sådan koll på alla hennes utgifter så du vet vart hennes pengar går till?

  • 1212livelife

    absolut ökar kostnaderna men det är fyra år sedan skilsmässan och hon har bytt brf lgh två ggr, när hon byter bil, tar lån, tatuerar sig mm så känns det fel 

  • äldreochklokare

    Tycker nog bidraget ska räcka. Hur har hon det i övrigt? Är hon en "slösa" eller litar du på att hon hanterar pengarna på bästa sätt? (låter ju inte så) 

    Annars får ni ju helt enkelt sätta er ner och jämföra bidraget med hur mkt kostrader det blir och om det blir något utöver så bör ni väl i så fall dela på den summan? 

    Om man skulle vara helt krass skulle ni dela på barnbidrag, vårdbidrag och andra bidrag 50/50 eftersom barnen bor v.v. Att en råkar ha lite mer i inkomst än den andra är inte nödvändigtvis skäl för att den som tjänar mer ska bidra mer, om de normala pengarna förväntar räcka. Jag menar, räknar på vad ett barn kostar enligt de tabeller som finns, ska ju båda föräldrarna bidra med 50%. Om hon typ har 0 kr i inkomst så ja, då kan du ju bidra med mer men om hon har något så när inkomst, man räknar bort hennes halva av barnkostnader, minus hyra osv - klarar hon det så behöver du egentligen inte bidra mer, sen gör du det så såklart om du vill och du kan emellanåt ge barnen något lite extra, som kanske inte hon kan. 

    Det handlar inte om att hon ska kunna spara lika mycket som du eller nåt sånt. Har man skilt sig så har man. 

  • legomum
    1212livelife skrev 2018-04-19 12:18:32 följande:

    absolut ökar kostnaderna men det är fyra år sedan skilsmässan och hon har bytt brf lgh två ggr, när hon byter bil, tar lån, tatuerar sig mm så känns det fel 


    Fick för mig att det var nyligen ni separerade, men ok...

    Nej har det gått så lång tid kan jag tycka att budgeten ska ha blivit mer stabil.
    Men det kan ju vara ganska kostsamt med barn även utan funktionshinder och ensamstående kan man behöva hjälp ibland.
    Det är nog ditt samvete som får styra där, men jo du skulle kunna säga att hon får lära sig hålla koll på pengarna.

  • Kasperina

    När vi separerade satte vi upp ett transaktionskonto där vi båda sätter in pengar varje månad utifrån betalningsförmåga och pengarna används till kläder, försäkringar, fritidssysselsättningar, mediciner etc etc etc
    Stora inköp kommer vi överens om, typ om jag vill köpa en ny cykel måste pappan godkänna det innan jag tar pengar från kontot, men köper jag nya byxor för 200 kr för att de gamla börjar ta slut så kan jag ta det därifrån utan diskussion.
    Vi sparar barnbidraget, annars hade det också satts in på kontot.

  • 1212livelife

    tack för era inlägg. Väljer nu att stötta mitt ex lite mer ekonomiskt inte för att jag måste men inser att det är bättre för barnen och relationen till deras mamma. Mindre trassel oss emellan hoppas jag, inte fått svar på mitt mail än.... vi levde tillsammans 27år så det betyder ju en del också. Även om relationen nu är möten i dörren, sms o så. 
    Tror också att tiden som gått gör det möjligt att vara mer generös :) 

Svar på tråden skilda - hur hantera utgifter