• tikki masala

TBE Vaccin?

Nu har TBE kommit till vår kommun. Ska man vaccinera eller skall man låta bli? 
    Nu tänker jag mest på barnen. Men även jag är ju ute i skogen o ängar. O
    andra sidan har jag bara fått fästing på mig inne i stan =P. 
    Jag har haft två fästingar i mitt liv. En fick jag i min trädgård. och den andra fick jag när jag genvägade över en gräsplätt i stan.
    TBE finns enligt en karta på andra sidan stan där mina föräldrar bor. Och de tjatar om att jag ska vaccinera mina barn eftersom det finns där. 
    Hur har ni gjort där det finns TBE?

• Svar på tråden TBE Vaccin?
  • milli79
    elyse skrev 2018-04-21 08:47:57 följande:

Det låter som att du inte BOR i ett riskområde?

Jo tyvärr här är mycket fästingar men sprayar mig och barnen om jag är i skog/ trädgård.
  • Cansu
    tikki masala skrev 2018-04-20 21:13:53 följande:

Nu har TBE kommit till vår kommun. Ska man vaccinera eller skall man låta bli? 

Nu tänker jag mest på barnen. Men även jag är ju ute i skogen o ängar. O

andra sidan har jag bara fått fästing på mig inne i stan =P. 

Jag har haft två fästingar i mitt liv. En fick jag i min trädgård. och den andra fick jag när jag genvägade över en gräsplätt i stan.

TBE finns enligt en karta på andra sidan stan där mina föräldrar bor. Och de tjatar om att jag ska vaccinera mina barn eftersom det finns där. 

Hur har ni gjort där det finns TBE?

Jag funderar över samma sak. Men jag gillar inte skogen och ör ingen naturmänniska och barnen spelar mest fotboll på konstgräs på fritiden. Men det pratas så mycket om det nu så blir osäker. Visst man kan få det i en park men oftast finns de väl i höga gräs och buskar / skog?
  • Cansu
    milli79 skrev 2018-04-21 08:50:55 följande:

Jo tyvärr här är mycket fästingar men sprayar mig och barnen om jag är i skog/ trädgård.

Vad sprayar du med? Hjälper det?

Sprayar du på kläder eller hud?
  • elyse
    milli79 skrev 2018-04-21 08:50:55 följande:

Så det gör ni flera gånger om dagen? Skickar du med till förskolan också?
  • Mascaraklumpar
    milli79 skrev 2018-04-21 08:32:14 följande:
    De som fått tbe trots att de vaccinerats har fått svårare sjukdom.

Opinion/Debatt/2017/05/TBE-vaccination-i-Sverige-ar-ingen-sjalvklarhet/

/fastingvaccinet-kan-ge-dig-parkinsons-somnolens-och-hjarninflammation-sprutan-farligare-an-tbe/

Vet att många tycker är otillförlitlig med vaccin.me men läser man bipacksedeln på vaccinet ser man också biverkningarna som kan vara dödliga.

Vissa biverkningar som vaccinet ger är inte något kan ser direkt som Parkinson, Alzheimers, ms mf.
    Vaccin.me är otiillförlitligt, det är ingen åsikt utan fakta. Det kan förstås te sig seriöst när de refererar till olika artiklar och studier, men kollar man upp källorna så kan det de kallar för "studie" vara ett blogginlägg eller debattartikel skriven av en person som helt saknar utbildning. I de fall det faktiskt finns "studier" som underbygger deras åsikt är det antingen artiklar som finansierats av olika antivaccin-rörelser och publicerats i oseriösa tidsskrifter (som publicerar allt de får in så länge man betalar för det), eller riktiga, äldre studier som senare dragits tillbaka pga forskningsfusk eller andra grova felaktigheter.

Men ja, givetvis kan vaccinet ge biverkningar, och absolut kan de ha dödlig utgång. Men där pratar vi om risker på omkring 1 / 1 000 000. Risken att du någon gång kommer att drabbas av en TBE-infektion och avlida eller få svåra men av den är betydligt högre.
  • Mascaraklumpar
    Mascaraklumpar skrev 2018-04-21 08:55:31 följande:
    Risken att du någon gång kommer att drabbas av en TBE-infektion och avlida eller få svåra men av den är betydligt högre.
    Om du bor i ett riskområde, alltså. Bor man på en plats där TBE inte finns och aldrig vistas i ett högriskområde finns det förstås ingen anledning att ta vaccinet.
  • milli79
    Mascaraklumpar skrev 2018-04-21 08:55:31 följande:

Vaccin.me är otiillförlitligt, det är ingen åsikt utan fakta. Det kan förstås te sig seriöst när de refererar till olika artiklar och studier, men kollar man upp källorna så kan det de kallar för "studie" vara ett blogginlägg eller debattartikel skriven av en person som helt saknar utbildning. I de fall det faktiskt finns "studier" som underbygger deras åsikt är det antingen artiklar som finansierats av olika antivaccin-rörelser och publicerats i oseriösa tidsskrifter (som publicerar allt de får in så länge man betalar för det), eller riktiga, äldre studier som senare dragits tillbaka pga forskningsfusk eller andra grova felaktigheter.

Men ja, givetvis kan vaccinet ge biverkningar, och absolut kan de ha dödlig utgång. Men där pratar vi om risker på omkring 1 / 1 000 000. Risken att du någon gång kommer att drabbas av en TBE-infektion och avlida eller få svåra men av den är betydligt högre.

Det handlar ju inte bara om hjärhinneinflammation utan även ms och neurologiska sjukdomar. Har själv träffat läkare som avgått från det pga han sett så mycket biverkningar och såg ett samband med tex ms.
  • Mascaraklumpar
    milli79 skrev 2018-04-21 12:42:41 följande:
    Det handlar ju inte bara om hjärhinneinflammation utan även ms och neurologiska sjukdomar. Har själv träffat läkare som avgått från det pga han sett så mycket biverkningar och såg ett samband med tex ms.
    Ja, allt som stimulerar immunförsvaret (vaccin, virusinfektioner mm) kan också bidra till att utlösa autoimmuna sjukdomar, t.ex. MS och GBS, hos personer som är genetiskt predisponerade. Fortfarande är den sammantagna risken att en allvarlig komplikation ska inträffa efter TBE-vaccination extremt låg, och betydligt lägre än risken man tar genom att vistas i ett riskområde som ovaccinerad.

Att man själv blir nojig när man jobbar med en autoimmun sjukdom och då och då läser fallrapporter om vaccinsamband eller träffar en patient som upplevt ett samband, är helt normalt. Man kan jämföra det med flygrädsla. Vi hör alla om flygplan som störtar då och då, och detta leder till att en (ganska stor) andel av oss utvecklar allt ifrån lindrig rädsla till svår fobi mot att flyga, trots att vi vet att mindre en 1 på miljonen av alla flygplan störtar och att risken att det ska hända just oss är näst intill obefintlig. Det är normalt att det blir så, och ibland är det okej att låta rädslan vinna över logiken. 

Handlar det om ens barns eller patienters hälsa, däremot, så är det inte okej, utan där får man faktiskt tvinga sig att tänka och handla rationellt även om det känns läskigt. Att det finns läkare som styrs av sin egen, irrationella rädsla istället för objektiv statistik är förstås lika beklagligt som att det finns föräldrar som gör det.
  • tikki masala
    Cansu skrev 2018-04-21 08:52:27 följande:
    Jag funderar över samma sak. Men jag gillar inte skogen och ör ingen naturmänniska och barnen spelar mest fotboll på konstgräs på fritiden. Men det pratas så mycket om det nu så blir osäker. Visst man kan få det i en park men oftast finns de väl i höga gräs och buskar / skog?
    Saken är den att jag har endast fått fästingar inifrån stan. 
    Jag jobbar på ett hunddagis och är jämt ute i skogen och får plocka ibland 50 fästingar från en hund. (ovanliga fall men det händer) Så det är konstigt att jag fått fästing från mindre troliga ställen än där det kryllar av dem på ängar och i skog o mark. 
    Men där jag bor på ena sidan stan är det inte ett riskområde. men där mina föräldrar bor 3½km bort är det ett riskområde och mina barn är ibland därborta o övernattar osv.
  • Cansu

Är inne i samma tankar då barnen ofta är i skogen efter skolan. Vi bor i Stockholm men de har endast fått en fästing var på 12 år här.

Vet inte om det verkligen behövs vaccin då? Annat kanshe om man plockade fästingar dagligen eller flera gånger om året?

Vi är noga med att inte gå o högt gräs och buskar dock.

Men det är så många Spritor och känns oroligt med biverkningarna. Samtidigt är tbe så läskig!!

• cattus

Vi vaccinerade oss direkt då vi skaffade sommarhus i skärgården. Där är TBE smittade fästingar väldigt vanligt. Skulle aldrig riskera att någon av oss skulle få TBE med de sjukdomar och efterverkningar det kan få.
    Dessutom har vi både hund och katt så de drar också in fästingar i vår inomhusmiljö, så:
    Absolut vaccination! om TBE finns i området.
    Ingen jag känner eller hört om har fått någon sjukdom av vaccinationen i sig och då kändes det ändå nästan som om vi var de sista som tagit sprutorna.

• Cansu
    cattus skrev 2018-07-30 21:41:33 följande:

Vi vaccinerade oss direkt då vi skaffade sommarhus i skärgården. Där är TBE smittade fästingar väldigt vanligt. Skulle aldrig riskera att någon av oss skulle få TBE med de sjukdomar och efterverkningar det kan få.

Dessutom har vi både hund och katt så de drar också in fästingar i vår inomhusmiljö, så:

Absolut vaccination! om TBE finns i området.

Ingen jag känner eller hört om har fått någon sjukdom av vaccinationen i sig och då kändes det ändå nästan som om vi var de sista som tagit sprutorna.

Skärgården är ju riskområde. Jag är livrädd för fästingar och har haft borrelia men när jag läser biverkningarna på sprutorna blir jag också rädd. Domningar och stickningar och yrsel mm. Vet inte om det är biverkningar på många vaccin eller om just tbe är värre vaccin än andra? Sen att man ska ta så många sprutor och riskera biverkningar 5 gånger. Har sån ångest inför detta. Känns som pest eller kolera
Svar på tråden TBE Vaccin?