• Anonym (Undring...)

Hur kan man vara tokförälskad i en person och sedan övergå till ilska?

Okej, en kompis berättade för mig att han kan känna sig neutral inför vännerna han känner.

Men han har berättat att han har haft känslor för någon i månader och därefter känt ilska emot personen efter att han fått bekräftat att hon kanske inte tycker om honom alls, överhuvudtaget.

Jag har hört detta förut inom psykologin att en människa som känner kärleken för någon, kan snabbt hata den människan.

Hur kommer det sig?
    Vore det inte mer logiskt att man känner en enorm kärlek och sedan sjunker det ner sakta, eller åtminstone blir neutralt i första taget.

Eller hur går detta ihop?

Jag blir själv väldigt sällan kär i någon.

• Svar på tråden Hur kan man vara tokförälskad i en person och sedan övergå till ilska?
  • Isis

Vet inte logiken bakom för finns förmodligen ingen. Har för mig att de båda "motsatserna" till stor del delar samma nervkopplingar. Så steget från kärlek till hat är litet.

• Isis

Vet inte logiken bakom för finns förmodligen ingen. Har för mig att de båda "motsatserna" till stor del delar samma nervkopplingar. Så steget från kärlek till hat är litet.

• Anonym (E)

Ilska är en sköld för att skydda det sårade barnet / ger en själv en gräns att inte krypa efter en person som inte är intresserad.

• Anonym (Undring...)
    Isis skrev 2018-04-21 19:20:44 följande:

Du skriver att steget är litet. Menar du att vägen till kärlek och hatet är litet, liksom att det är en normal reaktion?
  • Anonym (Undring...)
    Anonym (E) skrev 2018-04-21 19:29:34 följande:

Ilska är en sköld för att skydda det sårade barnet / ger en själv en gräns att inte krypa efter en person som inte är intresserad.

Okej, mycket intressant svar!!
  • Isis
    Anonym (Undring...) skrev 2018-04-21 19:31:45 följande:

Du skriver att steget är litet. Menar du att vägen till kärlek och hatet är litet, liksom att det är en normal reaktion?

Nja ja vid ett uppbrott är det nog rätt normalt. Som någon slrev, funherar som självbevarande skydd mot sårbarheten som icke besvarad kärlek innebär (t ex, finns fler situationer).
  • huskur

Arg för att han kände sig säker på att han tolkat henne rätt, men uppenbarligen misstolkat henne. Skäms väl egentligen gruvligt när han inser att han haft överdrivna förhoppningar, men det "känns bättre" att vara arg. Man skyller ifrån sig.

Jag tror att om hela den starka "kärlekskänslan" skall suddas ut, så behövs det lika stark ilska. 

Svar på tråden Hur kan man vara tokförälskad i en person och sedan övergå till ilska?