• Pascal

Hjälp! Kan jag ha fått hål så fort?!

Var till tandläkaren i mitten på februari. Hade inga hål och allt såg fint ut förutom att jag hade början till hål mellan två kindtänder i överkäken. Tydligen hade jag haft så i nåt år och tandläkaren sa att det inte gick fort fram så hon trodde inte det var nåt som behövde lagas närmsta tiden.

Jag är gravid i v 38 och senaste dagarna så har det börjat ila rejält i en kindtand, eller liksom mellan två stycken också sträcker det sig ut i ena tanden. Har försökt kolla om det syns nåt men hsr inga svarta prickar elr nåt. Har en vit rand på sidan av ena tanden men det är det.

Kan det redan ha blivit hål som måste lagas på bara 2 månader?? Har funderat på hur jag skött tänderna och om jag småätit men jag tycker inte jag gjort nåt ?fel?. Däremot så har jag ätit mycket frukt och druckit juice varje dag. Brukar inte göra det annars men har haft en craving på juice och äpplen ny under grav. Kan det va nån frätskada på emaljen och det är därför det ilar?

Måste ju såklart ringa tandläkaren om det håller i sig men kändes så onödigt att lägga dom pengarna och gå dit när det bara är 2 mån sen jag var iväg och då syntes inget :/

Finns det nån tandläkare eller tandsköterska här på FL som har nån teori som kanske kan lugna mig lite?! Är dessutom lite tandläkarrädd så det är inte ett ställe jag gärna går till om jag absolut inte måste..

• Svar på tråden Hjälp! Kan jag ha fått hål så fort?!
  • Monchichier

Knacka på tanden med något hårt. Typ penna, skruvmejsel eller något. Gör det ont så är det ett hål. Annars är det typ bara tandköttsinflammation eller liknande.

• Tow2Mater

prova sensodyn tandkräm i ett par veckor, den täpper till eventella porositeter som kan ila.

• Pascal
    Monchichier skrev 2018-04-22 09:36:47 följande:

Knacka på tanden med något hårt. Typ penna, skruvmejsel eller något. Gör det ont så är det ett hål. Annars är det typ bara tandköttsinflammation eller liknande.

Provade och det gör inte ont när man knackar på tanden. Idag har det liksom ilat några tänder framför den som det började med också så det kanske är tandköttet eller nåt liknande ändå...
    Tow2Mater skrev 2018-04-22 14:03:43 följande:

prova sensodyn tandkräm i ett par veckor, den täpper till eventella porositeter som kan ila.

Har vart iväg och köpt nu, här ska provas! :)
  • Pascal
    Monchichier skrev 2018-04-22 09:36:47 följande:

En fråga bara : Hur vet du förresten att det inte är hål om man knackar på tanden och det inte gör ont? Jobbar du inom tandvården eller är det bara din egen teori? :)
  • Monchichier
    Pascal skrev 2018-04-22 17:08:17 följande:

En fråga bara : Hur vet du förresten att det inte är hål om man knackar på tanden och det inte gör ont? Jobbar du inom tandvården eller är det bara din egen teori? :)

Tips från tandhygienist med 30 år i yrket. Jag tar för givet att personen vet vad denne snackar om
  • Pascal
    Monchichier skrev 2018-04-22 17:37:47 följande:

Tips från tandhygienist med 30 år i yrket. Jag tar för givet att personen vet vad denne snackar om

Ah, hoppas det stämmer då! :)
  • Monchichier
    Pascal skrev 2018-04-22 18:25:37 följande:

Ah, hoppas det stämmer då! :)

Jag har aldrig haft hål i tänderna så jag har inte haft möjlighet att testa.

Köp cosodyl på apoteket och skölj munnen med.
Svar på tråden Hjälp! Kan jag ha fått hål så fort?!