• FrozenGarden

Jämkning assistans

Måste man säga till om jämkning eller är det olika på alla assistansbolag? Jag arbetade för ett bolag som använde jämkning och drog 34% för mig men inte alla andra. Men jag sa till att jag vill att de drar 34%. Sen arbetade jag för ett annat bolag som inte använde jämkning och drog efter tabellen (34:1). Nu har jag börjat på ett nytt bolag. Jag har inte fått första lönen men undrar om jämkning är något man behöver säga till om?

• Svar på tråden Jämkning assistans
  • Anonym (Lena)

Vad menar du med jämkning, att de ska dra extra skatt?

I så fall måste du ju säga till, annars drar de efter din skattsedel. De kan ju inte veta om du vill betala extra skatt.

• FrozenGarden
    Anonym (Lena) skrev 2018-04-22 19:57:21 följande:

Vad menar du med jämkning, att de ska dra extra skatt?

I så fall måste du ju säga till, annars drar de efter din skattsedel. De kan ju inte veta om du vill betala extra skatt.

Jag drar 500kr i frivillig skatt varje månad. Men jämkning betyder att de drar 34% för mig istället för enligt skattetabellen. För skattetabellen är mindre än 34%. Exempel. Om jag tjänar 26.000 brutto ska de enligt tabellen dra 6.308kr i skatt. Men använder de jämkning och istället drar 34% så drar de 8.840kr i skatt. Alltså 2500kr mer än tabellen anger. Använder man inte jämkning är risken för restskatt betydligt större.
Svar på tråden Jämkning assistans