• Xander

Taxi business

Tja!

Funderar på att öppna och köra med min egen bil i Västerås. Ska jobba för Taxi Västerås men jag kommer jobba med min egen bil.

Är det lönsamt?

Är det dyrt att serva bilen?

Har nån av er erferenhet och kan ge mig några tips?

Hörde att man har liksom 30-35 knefter skatt, men jag tänkter oxå att det är dyrt att byta olja , och alla grejer.

Vad tycker ni?

Är utländsk , ber om ursäkt om jag skrev fel!

• Svar på tråden Taxi business
  • Loigios

Har du så dålig koll så tycker jag inte ens att du ska försöka...

• Johnxy

Har du trafiktillstånd och taxiförarlegitimation ?

• Xander
    Johnxy skrev 2018-04-24 13:53:48 följande:

Har du trafiktillstånd och taxiförarlegitimation ?

Ja :)
  • felix le chat

Kör du 8 timmar om dagen kan du ta ut en lön på 16-17 tusen innan skatt
    kör du 12 timmar kanske 25 tusen innan skatt
    kör du 12 timmar om dagen 7 dagar i veckan kanske 35 tusen innan skatt

• Johnxy

Om du har trafiktillstånd så har du läst företagsekonomi med inriktning taxiåkeri ,med krav på kunnighet i bla bokföring, juridik mm mm.

Med tanke på att du undrar vad oljebyte kostar verkar du inte mogen att driva taxiföretag, det är liksom lite mer än oljebyte.

• Xander
    Johnxy skrev 2018-04-24 16:21:50 följande:

Om du har trafiktillstånd så har du läst företagsekonomi med inriktning taxiåkeri ,med krav på kunnighet i bla bokföring, juridik mm mm.

Med tanke på att du undrar vad oljebyte kostar verkar du inte mogen att driva taxiföretag, det är liksom lite mer än oljebyte.

Det blev missförståelse.

Jag har bara taxilegitimationen , förlåt mig och inte trafiktillstånd.

Ska börja jobba snart och jag skulle vilja öppna egen efter 1-2 år.

Jag vet att det är mycker mer än oljebyte , man bör ha kapital på 100.000 kr , revisor , och alla möjliga grejer.

Hur ofta bör man göra taxibesikningen ?

Behöver man serva bilen hos en auktoriserad service eller till vilken bilmekanik som helst ?

Vad tycker du , är det okej , lönsamt , eller är det stressigt?

Skulle du satsa på det eller inte?
  • Johnxy

Det finns ingen taxibesiktning men däremot taxameterbesiktning som görs årligen,för att bli medlem och åkare dvs egen företagare inom Västerås Taxi krävs även trafiktillstånd, att du är registrerad för moms och arbetsgivaravgifter.

Vet inte vilken bil du har , men tar du över en befintlig taxibil som redan går inom Västerås Taxi är allt enklare , den har alla dekaler, gula regskyltar, godkänd taxameter,alkolås , taklykta mm

Svar på tråden Taxi business