• Anonym (Oroad)

Göra en Orosanmälan?

Hej!

Jag undrar hur ni hade gjort, behöver inputs.

Det finns en liten pojke på 3,5 år i min närvaro då min sambos bror har blivit bonuspappa. Brodern är i 25 års åldern och mamman till pojken är några år yngre.

Det är tydligen väldigt svajjjigt kring pojken o mamman. Fadern okänd och pojken har haft ett par olika ?pappor? i sitt liv. Mamman har inte haft någon egen lägenhet utan bor just nu hos sin syster då hon och sambons bror bråkar.

Pojken är hos olika barnvakter hela tiden då mamman jobbar som vikarie på nattetid.

När vi träffar familjen så är det lilla barnet väldigt rotlöst, skulle lätt kunna bli lämnat hos oss en vecka utan att bry sig.

Det är mycket bråk mellan mamma och brodern.

Är det här något att haka upp sig på? Eller är jag överkänslig?

• Svar på tråden Göra en Orosanmälan?
  • Anonym (V)

Ett tips: om man inte nämner några namn kan man fråga om råd ifall man bör göra en orosanmälan, men så fort du nämner namn så måste de behandla det som en anmälan.

• Anonym (U)

Det heter OROsanmälan. Är du oroad så anmäl. Det krävs inga bevis, utan bara att man anar onåd/tror att barnet ev. far illa. Sedan är det upp till soc att utreda behoven hos barnet och om de tillgodoses eller inte.

Hellre en "överflödig" anmälan som läggs ner pga att allt är ok än att ett barn inte får nån hjälp när det behövs. Tycker jag.

• Anonym (Oroad)

Sant..

• Anonym (mumma)

Vad förväntar du dig av socialtjänsten?

• Anonym (Oroad)

Jag skulle nog önska att mamman fick sig en tankeställare.

• Anonym (mumma)
    Anonym (Oroad) skrev 2018-04-24 22:32:07 följande:

It takes a whole village to raise a child. Du har inte funderat på att hjälpa istället för att stjälpa?
  • Anonym (Elix)
    Anonym (Oroad) skrev 2018-04-24 22:32:07 följande:

Pappan då? Jobbar du på soc utan att tänkt igenom grundläggande saker.
  • Anonym (M)

Vad har du för kontakt/relation med mamman? Kan du på något sätt prata med henne om detta? Det finns ju frivillig hjälp att få av soc. Om det kan vara ett alternativ kanske en anmälan känns mindre nödvändig.

Annars, om du är orolig, gör en anmälan.

Svar på tråden Göra en Orosanmälan?