• Grodan7

Återföra 1 eller 2 embryon

Ska idag på ET dag 3. Kliniken har erbjudit att jag kan sätta in 2 embryon om jag vill. Dels pga ålder (närmare 40) och att de två har vissa anmärkningar. Graderade till 2 där 1 är bäst och 4 sämst. Har sedan 4 stycken till som ska odlas vidare till dag 5-6 och så en till så om jag bara sätter in 1. Väldigt svårt val. Detta är 3e IVF men egentligen bara andra som har bra resultat och verkar visa att mina ägg är av ok kvalitet. Första försöket så var kvaliteten dålig och spermakvalitet inte bra (har donerad sperma och har bytt till en annan donator på försök 2 och 3). Svarade bra på stimuleringen och fick ut 13 ägg varav 12 befruktades och delade sig som de ska.

Är väldigt klar över riskerna med en tvillinggraviditet men hur stor är risken att det blir tvillingar och hur mycket ökar insättning med 2 likvärdiga embryon av näst nästa klass chansen till graviditet?

Ska dit om några timmar så hinner någon svara så vore jag mycket tacksam. Ska såklart prata med läkaren om det också.

• Svar på tråden Återföra 1 eller 2 embryon
  • UndrandeSökare
    Mensblodtest

Du behöver skaffa dessa 5 saker:
    1-En vadderad påse av minsta storlek (finns på tex Clas Ohlsson etc)
    2.Några frimärken
    3. Koksaltlösning att späda blodet med lite i röret, så det inte torkar in (Apoteket eller apotea.se )
    4. Två stycken Urinprovrör med skruvkork (Apoteket ) 1 att skicka och 1 i reserv vid fyllningen.
    5. Instruktionsdokumentet med adress att skicka till etc
    Se länken nedan:
    www.ivfserum.com/infection-screening/

Skriv ut dokumentet, och samla alla de andra sakerna i en påse i god tid INNAN mensen kommer. Om man tycker det är svårt att pricka ett provrör så kan man använda tex en Menskopp för att samla blodet först (Apotek Hjärtat säljer det).

Man märker provröret man skickar med namn och födelseår och dag.
    Efter röret är fyllt med blod och koksaltlösning, skruva åt, rulla in i hushållspapper, lägg i liten plastpåse, knyt igen och lägg i den vadderade påsen.
    Samt skriver ett följebrev och anger att man vill göra både Locus Medicus testet och 11 in 1 testet, samt anger sitt namn, postadress, telnr och epostadress.
    Sen klistrar man på några frimärken på den vadderade påsen, skriver på rätt adress och postar på vanliga postlådan.

Sen kommer du att få ett mail av Serum med en faktura när paketet kommit fram till dem. Om det skulle hittas några baciller som inte ska vara där, så ingår receptskrivning i de 300euron du betalt. Då får du ett EU-recept på antibiotika som kan lösas ut på Apotek i Sverige utanför högkostnadsskyddet.
    Både mannen och kvinnan måste ta antibiotikan och behandlas samtidigt, annars bollar man bara infektionen mellan varandra.

Lycka till !
  • Grodan7
    UndrandeSökare skrev 2018-05-03 12:18:47 följande:

Mensblodtest

Du behöver skaffa dessa 5 saker:

1-En vadderad påse av minsta storlek (finns på tex Clas Ohlsson etc)

2.Några frimärken

3. Koksaltlösning att späda blodet med lite i röret, så det inte torkar in (Apoteket eller apotea.se )

4. Två stycken Urinprovrör med skruvkork (Apoteket ) 1 att skicka och 1 i reserv vid fyllningen.

5. Instruktionsdokumentet med adress att skicka till etc

Se länken nedan:

www.ivfserum.com/infection-screening/

Skriv ut dokumentet, och samla alla de andra sakerna i en påse i god tid INNAN mensen kommer. Om man tycker det är svårt att pricka ett provrör så kan man använda tex en Menskopp för att samla blodet först (Apotek Hjärtat säljer det).

Man märker provröret man skickar med namn och födelseår och dag.

Efter röret är fyllt med blod och koksaltlösning, skruva åt, rulla in i hushållspapper, lägg i liten plastpåse, knyt igen och lägg i den vadderade påsen.

Samt skriver ett följebrev och anger att man vill göra både Locus Medicus testet och 11 in 1 testet, samt anger sitt namn, postadress, telnr och epostadress.

Sen klistrar man på några frimärken på den vadderade påsen, skriver på rätt adress och postar på vanliga postlådan.

Sen kommer du att få ett mail av Serum med en faktura när paketet kommit fram till dem. Om det skulle hittas några baciller som inte ska vara där, så ingår receptskrivning i de 300euron du betalt. Då får du ett EU-recept på antibiotika som kan lösas ut på Apotek i Sverige utanför högkostnadsskyddet.

Både mannen och kvinnan måste ta antibiotikan och behandlas samtidigt, annars bollar man bara infektionen mellan varandra.

Lycka till !

Tusen tack för din hjälp! Uppdaterar sen hur det går.
  • Grodan7

Lite uppdatering från mig. Jag valde att sätta in 2 embryon. Tack för pepp med det beslutet! För jag plussade på ruvardag 11 och har idag varit och gjort VUL som visade ett foster i rätt storlek och med tickande hjärta. Är så glad :) 2 embryon, Prednisolon, Trombyl, Lutinus och priming var en bra kombination!

• Grodan7
    UndrandeSökare skrev 2018-05-24 14:29:13 följande:

Grodan7- Grattis till plus och hjärtslag ! Hoppas allt går bra nu.

Tack så mycket! Nej inget mensblodtest för det tipsade du om och så hade jag tänkt göra det om inte detta försök lyckades. Men så kom inte mensen, jag plussade och nu hjärtslag på VUL.

Hur går det för dig? Dags för nytt försök snart?
  • UndrandeSökare
    Grodan7 skrev 2018-05-24 14:32:12 följande:

Tack så mycket! Nej inget mensblodtest för det tipsade du om och så hade jag tänkt göra det om inte detta försök lyckades. Men så kom inte mensen, jag plussade och nu hjärtslag på VUL.

Hur går det för dig? Dags för nytt försök snart?

Nej, det är många månader kvar till nästa försök.

Måste göra 2-3 LIT-behandlingar först med 4 veckor mellan varje innan det är dags för nästa insättning.
  • Flowerpower
    Grodan7 skrev 2018-05-24 14:05:59 följande:

Lite uppdatering från mig. Jag valde att sätta in 2 embryon. Tack för pepp med det beslutet! För jag plussade på ruvardag 11 och har idag varit och gjort VUL som visade ett foster i rätt storlek och med tickande hjärta. Är så glad :) 2 embryon, Prednisolon, Trombyl, Lutinus och priming var en bra kombination!

Vad roligt! Nu är det bara att njuta av graviditeten Hjärta Stort grattis!
  • Grodan7
    Flowerpower skrev 2018-05-25 06:54:27 följande:

Vad roligt! Nu är det bara att njuta av graviditeten  Stort grattis!

Tack så mycket! Hur går det för dig?
  • Grodan7
    UndrandeSökare skrev 2018-05-24 17:26:48 följande:

Nej, det är många månader kvar till nästa försök.

Måste göra 2-3 LIT-behandlingar först med 4 veckor mellan varje innan det är dags för nästa insättning.

Ok håller tummarna för att det är lyckoreceptet för din del!
  • UndrandeSökare
    Lee*** skrev 2018-06-09 10:32:47 följande:

Hur har det gått?

Vem frågar du?

Om det är Grodan7 du menar så kan du läsa hennes svar tidigare i tråden, hon satte in 2 embryon och fick se ett foster med hjärtslag på vul.
    Tor 24 maj 14:05

Jag väntar fortfarande på att få börja med LIT.
Svar på tråden Återföra 1 eller 2 embryon