• Meeseeks

Avtal underhåll

Har ett möte på soc eftersom en orosanmälan kommit till dom från barnets mamma.

Kommer såklart gå dit frågandes eftersom det kom som en chock för mig!

Hon sa även att det ska skrivas avtal på underhållet som jag betalar.

Betalar mer än maxbeloppet och drar av 1/40 vilket är enligt reglerna.

Gjorde då detta från föregående månad på detta underhållet, blev ett jäkla liv och fick till svars att underhållet ska betalas i förskott, när ska man då kunna dra av pengarna om inte från förra månaden?

Till saken hör att hon får mer än maxbeloppet när jag har dragit av för dygnen jag haft mitt barn.

Frågan är då att kan jag tvingas skriva ett avtal på beloppet hon tycker är rimligt?

Någon som har erfarenhet av detta??

Ställer alltid upp och har mitt barn extra dagar också.

• Svar på tråden Avtal underhåll
  • Långbenopluto

Drar hon det till tingsrätten så kan du bli tvingad till en viss summa beroende på vilka inkomster och utgifter du har.

• äldreochklokare

Avtal skriver ni inte hos Soc.
    Ring till FK och ta reda på vilka regler som gäller för avdrag. 

• sextiotalist
    Meeseeks skrev 2018-04-26 14:12:56 följande:

Har ett möte på soc eftersom en orosanmälan kommit till dom från barnets mamma.

Kommer såklart gå dit frågandes eftersom det kom som en chock för mig!

Hon sa även att det ska skrivas avtal på underhållet som jag betalar.

Betalar mer än maxbeloppet och drar av 1/40 vilket är enligt reglerna.

Gjorde då detta från föregående månad på detta underhållet, blev ett jäkla liv och fick till svars att underhållet ska betalas i förskott, när ska man då kunna dra av pengarna om inte från förra månaden?

Till saken hör att hon får mer än maxbeloppet när jag har dragit av för dygnen jag haft mitt barn.

Frågan är då att kan jag tvingas skriva ett avtal på beloppet hon tycker är rimligt?

Någon som har erfarenhet av detta??

Ställer alltid upp och har mitt barn extra dagar också.

Det ser likadant ut som när sambon betalade underhåll, underhållet i förskott, avdraget i efterskott.
    Här har du lagtexten
    http://www.domstol.se/Familj/Foraldrar-och-barn/Underhallsbidrag/

Hur mycket du ska betala

Du ska betala utifrån ditt överskott
    Ditt överskott
    Din nettolön - förbehållsbelopp - boendekostnader (ev reskostnader till arbetet, osäker där)

Ditt ex överskott som räknas ut på samma sätt

Barnets kostnader (tips kolla konsumentverkets sida) - barnbidraget (om mamman får hela), boendkostnaderna för barnet räknas inte , men barnomsorg och eventuellt andra kostnader som är knutna till barnet, om det är en dyr aktivitet så får ni komma överens om ni har råd med den (precis som sammanlevande föräldrar)

Sedan räknar du ut hur stor procent ditt överskott, är ditt 60 % så ska du stå för 60% av kostnaderna

• sextiotalist
    äldreochklokare skrev 2018-04-26 15:22:08 följande:

Avtal skriver ni inte hos Soc.
    Ring till FK och ta reda på vilka regler som gäller för avdrag. 

Familjerätten kan hjälpa till om det behövs, ingår inte i deras uppgifter, men vissa kommuner kan tillhandahålla den hjälpen
Svar på tråden Avtal underhåll