Polis lämnat visitkort i brevlåda
Idag såg jag att jag fått ett visitkort från polisen i min brevlåda, har försökt ringa men inte fått något svar. Vad kan detta betyda? Vill hen att jag ringer upp?
Idag såg jag att jag fått ett visitkort från polisen i min brevlåda, har försökt ringa men inte fått något svar. Vad kan detta betyda? Vill hen att jag ringer upp?
Tror ni jag är misstänkt för något brott?
Snarare vill polisen komma i kontakt med dig för att du kan misstänkas vara utsatt för ett brott eller att du skulle ha kunnat se/höra/ha vetskap om något.
Typ det har varit inbrott i bostadsrättsföreningens förråd, och dörren till ditt förråd är öppen, men det är oklart om något har stulits.
Eller det har varit bråk i en trappa upp och de undrar om du har hört något.
Ring upp dem så får du svaret.
Ja, hen vill antagligen att du ska ringa upp. Liksom själva iden med att lämna sina kontaktuppgifter och påtala att man sökt någon.....
Varför? Går såklart inte att gissa. Kan vara allt från att din gamla moster som du är närmsta anhörig till men aldrig hört talats om dött, att grannen haft inbrott och de undrar om du sett något till att du vill boka en tid för förhör då du är misstänkt för något. Ring och fråga vore väl en bra ide.
Jo jag ringde dem men det var nog försent på dagen för ingen svarade.
Tycker det är ett konstigt sätt att kontakta någon på om jag är misstänkt för något, de borde väl skriva något på kortet då eller ringa mig direkt? Eller varför inte plinga på dörren?
Om du är misstänkt för ett brott finns det andra sätt för polisen att ta kontakt. Berätta gärna vad det handlade om när du vet.
Om du är misstänkt för ett brott finns det andra sätt för polisen att ta kontakt. Berätta gärna vad det handlade om när du vet.
Brev hem om delgivning om misstanke för brott t.ex. Tror inte heller du är misstänkt för något, de vill av någon anledning bara komma i kontakt med dig. Kanske har något hänt i ditt bostadsområde eller på någon annan plats där du möjligtvis kan ha sett något eller ha inofrmation som de är intresserade av. Eller något än mer oskyldigt än så. Tror inte du behöver oroa dig, ring upp dem imorgon bara.
Är det bara jag som tycker att det låter extremt skumt att bara lägga ett visitkort i brevlådan utan meddelande? Nu är ju jag lite paranoid, haha, men jag hade ringt polisen på ett nummer som INTE står på kortet, för att fråga om poliser gör så här. Det kan ju vara bedragare som försöker "skrämma upp" nån att ringa "polisen". Tycker du ska ringa 114114 och fråga. Och googla numret som står på visitkortet.
Och berätta gärna vad de ville. För jag tycker det låter JÄTTE-konstigt att polisen bara lägger ett visitkort i lådan och man förväntas ringa upp.
Kan ju vara någon som vill "vara rolig". Kanske fler som fått i sin brevlåda och de vill att polisen ska bli nedringd
Men står det inget på? Jag tycker det verkar skitskumt att få ett visitkort utan någon som helst meddelande, oavsett från vem. Ska en myndighet göra så?
Är det bara jag som tycker att det låter extremt skumt att bara lägga ett visitkort i brevlådan utan meddelande? Nu är ju jag lite paranoid, haha, men jag hade ringt polisen på ett nummer som INTE står på kortet, för att fråga om poliser gör så här. Det kan ju vara bedragare som försöker "skrämma upp" nån att ringa "polisen". Tycker du ska ringa 114114 och fråga. Och googla numret som står på visitkortet.
Så vad sa polisen?
Och ringde du 11414 eller numret på kortet?
Är inte så konstigt alls. Numera söker vi folk via sms, mail, facebook, telefon, brev eller annat sätt. Ibland tom via ett lämnat kort i brevlådan. Dock skulle nog de flesta kollegor jag har skrivit en rad vad det gällde där de bad vederbörande att kontakta polisen/utredaren. Kanske inte fanns möjlighet denna gång av någon anledning. Ibland vill vi inte skriva/meddela information, då vi inte vet vem som mer/först kommer se meddelandet, så då kan det ibland bli lite kryptiskt innan man varit i kontakt och fått en chans att förklara.
Jättebra att vara försiktig och känns det inte bra så ring som sagt 11414 och be om att bli kopplad till namnet på kortet, så vet du att det verkligen är en polis du kommer i kontakt med.
Polisen visste inte varför kortet låg där, kanske det kommit med i posten eller någon som prankade oss. Mycket skumt det hela!