• Anonym (SSRI)

Escitalopram kroppsliga biverkningar

Jag undrar vilka kroppsliga biverkningar ni haft/har på Escitalopram, inte Cipralex även om det ska vara samma sak. Har ätit dom i 10 dagar nu, 10mg.

Personligen är jag illamående och ulkar större delen av dagen när jag står upp, så är mest sängliggande. Klarar inte av att göra nånting mer eller mindre.

Ingen aptit, ingen hunger (magen kurrar men är inte hungrig). Ljusbrun avföring mjukglasskonsistens eller lösare.

Kalla fötter, dom svettas direkt under täcke eller med strumpor oavsett.

Nån som känner igen?

Hur länge varade dina biverkningar, kommer du ihåg?

• Svar på tråden Escitalopram kroppsliga biverkningar
  • gangstah91
    Anonym (Nybörjare) skrev 2018-05-10 23:02:21 följande:

Hej. Hur går det för er i tråden?

Jag har ätit i 10 dagar nu och känner ingenting. Har bara 5 mg.

Eller, jag känner ingen matlust och blir mätt väldigt fort när jag äter. Räknade kalorier innan tabletterna och har fortsatt med det efteråt, och jag får verkligen kämpa för att komma upp i 300kcal/dag.

Det och att jag inte sover mer än 2 tim i sträck (har alltid sovit dåligt så det kan bero på värmen) är det enda jag känner av...

Vilket läkemedel äter du?
  • Anonym (Nybörjare)
    gangstah91 skrev 2018-05-11 14:23:06 följande:

Vilket läkemedel äter du?

Escitalopram
  • Anonym (SSRI)

Kan för övrigt säga att jag har nu lagt av med escitalopram, käkade i fem veckor, har nu vart utan i 3 veckor... insättning och utsättningssymptom från helvetet!!! Antingen är detta ett rävgift eller så hade jag bara maximal otur med dessa. BÖRJA ALDRIG MED DESSA!!!

• Anonym (Nybörjare)
    Anonym (SSRI) skrev 2018-06-13 02:53:50 följande:

Kan för övrigt säga att jag har nu lagt av med escitalopram, käkade i fem veckor, har nu vart utan i 3 veckor... insättning och utsättningssymptom från helvetet!!! Antingen är detta ett rävgift eller så hade jag bara maximal otur med dessa. BÖRJA ALDRIG MED DESSA!!!

Tråkigt att du mådde så mycket sämre :(

Har du tagit något annat läkemedel eller ska du försöka leva utan ssir?

Är inne på min 44:e dag med 5 mg... känner ingenting... blodtrycksfall är det enda som hänt...

Egentligen skulle jag ökat upp till 10 mg för 13 dagar sedan, men vi ska åka utomlands på söndag så jag ville inte riskera få massa biverkningar där så jag har stått kvar på 5mg, får öka efter semestern...
  • Anonym (Nybörjare)

Är inne på dag 182.

Största andledningen till att jag startade var sömnen, från att antingen inte sova alls eller max 2-3 timnar per dygn, ligger jag nu på runt 4-5 timmar under ett dygn. Alltså inte sammanhängade utan med uppehåll här och där.

Positivt är att jag inte längre hör några röster i huvudet och jag är inte längre rädd för spindlar.

Negativt är att jag har kommit längre ner i depressionen. Även om hjärnan inte känner ångesten så river den i kroppen. Det är som att ha tusen myggbett men inte veta vart man ska klija sig. Fantiserar om att börja skära mig igen bara för att lätta på smärtan, förflytta den till något jag kan styra.

Brände mig på ungsgallret, sååå skönt, äntligen kunde jag förstå smärtan.

Läker långsammare vid sår, svårare att spela strategispel då jsg inte kan tänka flera steg framåt eller läsa av "fara" i spel som kommer diagonalt. Hjärnan funkar inte där. Och då har jag varit riktigt bra på spelen tidigare.

Gått upp i vikt då jag rör mig mindre och är hungrig jämt.

Jag har också blivit mer ledsen/inaktiv. Har aktivitetsklocka på mig jämnt. Kollade mitt medel/månad i aktivitet:

Maj 136%

Juni 115% började med E i slutet av månaden

Juli 85%

Augusti 84%

September 79%

Oktober 66%

Vet att man ska må sämre vid insättningen, men nu har det gått ganska lång tid så jag ska bara samla mod och ork att ta tag i att ringa min läkare och fråga om jag bör öka från min 10mg eller avsluta... jag vet inte alls vilket som är bäst...

• Anonym (Nybörjare)

Korrigering :)

Började med 5 mg i maj men ökade i slutet av juli till 10mg.

• Anonym (Sexlust)

Tappade sexlusten totalt. Kunde inte få orgasm längre.

Sen efter ett antal månader så åkte jag till akuten pga hjärtarytmier som berodde på medicinen.

Nu tar jag inget o mår mycket bättre!

• Eliavalanche

Långt inlägg här, hoppas någon orkar läsa samt gärna svara!! Cool

Håller nu på att sluta med Escitalopram (cipralex) och mår skit... 
    Jag har bl.a andningsbesvär, vilket jag haft även med 10 mg Escitalopram och det känns som att de förvärrats nu när jag sätter ut medicinen. Har trappat ner väldigt långsamt från 10 mg/dag ändå från april månad och nu är vi ju i juli månad och jag är nere på 2.5 mg och vill nu skippa den helt och hållet! Wish me luck! 

Alla biverkningar jag hade när jag åt 10 mg per dag förstärks nu när jag trappar ner och håller på att sluta... Se lista:

* Magproblem, sväller upp som en ballong så fort jag äter och har ofta diarré
    * Ökad ångest och oro
    * Andningsbesvär; andnöd, tryck över bröstet etc... 
    * Ont lite varstans utan orsak - känns som att jag har en inflammation i kroppen...
    * Sömnsvårigheter (sover max 5 timmar och trots att jag är dödstrött när jag går och lägger mig tar det ofta flera timmar innan jag kan somna)
    * Förvirring & koncentrationssvårigheter
    * Försämrat minne
    * Illamående
    * Slem i hals, näsa, luftrör
    * Svettningar & värmevallningar el frossa
    * Ryckningar i muskler
    * Restless legs som känns som spasmer
    * Yrsel
    * Känslan av att få elektriska stötar, ibland i samband med yrseln och då flimrar det/blixtrar till eller hur jag nu ska förklara i skallen) och ibland kan det kännas på andra ställen i kroppen, oftast i bröstkorgen i samband med andnöd
    * Personlighetsförändringar - känns ibland som att jag liksom inte känner igen mig själv...

Ja, jag kan säkerligen komma på en massa mer...

Fler än jag som har andnöd och restless legs t.ex??

• Anonym (V)
    Eliavalanche skrev 2019-07-13 17:34:32 följande:

Långt inlägg här, hoppas någon orkar läsa samt gärna svara!! 

Håller nu på att sluta med Escitalopram (cipralex) och mår skit... 

Jag har bl.a andningsbesvär, vilket jag haft även med 10 mg Escitalopram och det känns som att de förvärrats nu när jag sätter ut medicinen. Har trappat ner väldigt långsamt från 10 mg/dag ändå från april månad och nu är vi ju i juli månad och jag är nere på 2.5 mg och vill nu skippa den helt och hållet! Wish me luck! 

Alla biverkningar jag hade när jag åt 10 mg per dag förstärks nu när jag trappar ner och håller på att sluta... Se lista:

* Magproblem, sväller upp som en ballong så fort jag äter och har ofta diarré

* Ökad ångest och oro

* Andningsbesvär; andnöd, tryck över bröstet etc... 

* Ont lite varstans utan orsak - känns som att jag har en inflammation i kroppen...

* Sömnsvårigheter (sover max 5 timmar och trots att jag är dödstrött när jag går och lägger mig tar det ofta flera timmar innan jag kan somna)

* Förvirring & koncentrationssvårigheter

* Försämrat minne

* Illamående

* Slem i hals, näsa, luftrör

* Svettningar & värmevallningar el frossa

* Ryckningar i muskler

* Restless legs som känns som spasmer

* Yrsel

* Känslan av att få elektriska stötar, ibland i samband med yrseln och då flimrar det/blixtrar till eller hur jag nu ska förklara i skallen) och ibland kan det kännas på andra ställen i kroppen, oftast i bröstkorgen i samband med andnöd

* Personlighetsförändringar - känns ibland som att jag liksom inte känner igen mig själv...

Ja, jag kan säkerligen komma på en massa mer...

Fler än jag som har andnöd och restless legs t.ex??

Håller också på att trappa ner denna hemska medicin!

Hemska biverkningar! Känns som jag vill krypa ur mitt eget skinn/mina egna kropp, bränner innanför huden, svårt att sitta still, bara en allmänt skum och obehaglig känsla i hela kroppen och huvudet!! Ångesten är skyhög!

Denna var visst inget för mig!
  • Anonym (H)

Utebliven orgasm, annars inga andra biverkningar. Mådde så bra av Escitalopram. Slutade i slutet av graviditeten så inte bebisen skulle få utsättningssymtom efter förlossningen.

• Anonym (Elin)

Hej jag har ätit Ecitalopram i 11v 15mg
    min fråga är: är det normalt att det fortfarande går upp och ner? Alltså jag mår bra vissa dagar o sen får jag en dipp i någon dag o sen är de bra igen? jag har läst att man ska vänta 2-3 månader, ska jag hålla ut? håller de på att stabilisera sig fortfarande? 
    tacksam för svar. mvh Elin

Svar på tråden Escitalopram kroppsliga biverkningar