Eliavalanche skrev 2019-07-13 17:34:32 följande:
Långt inlägg här, hoppas någon orkar läsa samt gärna svara!!
Håller nu på att sluta med Escitalopram (cipralex) och mår skit...
Jag har bl.a andningsbesvär, vilket jag haft även med 10 mg Escitalopram och det känns som att de förvärrats nu när jag sätter ut medicinen. Har trappat ner väldigt långsamt från 10 mg/dag ändå från april månad och nu är vi ju i juli månad och jag är nere på 2.5 mg och vill nu skippa den helt och hållet! Wish me luck!
Alla biverkningar jag hade när jag åt 10 mg per dag förstärks nu när jag trappar ner och håller på att sluta... Se lista:
* Magproblem, sväller upp som en ballong så fort jag äter och har ofta diarré
* Ökad ångest och oro
* Andningsbesvär; andnöd, tryck över bröstet etc...
* Ont lite varstans utan orsak - känns som att jag har en inflammation i kroppen...
* Sömnsvårigheter (sover max 5 timmar och trots att jag är dödstrött när jag går och lägger mig tar det ofta flera timmar innan jag kan somna)
* Förvirring & koncentrationssvårigheter
* Försämrat minne
* Illamående
* Slem i hals, näsa, luftrör
* Svettningar & värmevallningar el frossa
* Ryckningar i muskler
* Restless legs som känns som spasmer
* Yrsel
* Känslan av att få elektriska stötar, ibland i samband med yrseln och då flimrar det/blixtrar till eller hur jag nu ska förklara i skallen) och ibland kan det kännas på andra ställen i kroppen, oftast i bröstkorgen i samband med andnöd
* Personlighetsförändringar - känns ibland som att jag liksom inte känner igen mig själv...
Ja, jag kan säkerligen komma på en massa mer...
Fler än jag som har andnöd och restless legs t.ex??
Håller också på att trappa ner denna hemska medicin!
Hemska biverkningar! Känns som jag vill krypa ur mitt eget skinn/mina egna kropp, bränner innanför huden, svårt att sitta still, bara en allmänt skum och obehaglig känsla i hela kroppen och huvudet!! Ångesten är skyhög!
Denna var visst inget för mig!