• JLES

Trombyl 150mg/dag (Gravid), hjälp?!

Hejsan!Hjärta

Jag är i vecka 17 (snart 18) och var idag på läkarbesök hos en förlossningsläkare/spec. läkare. Jag har den här läkarkontakten pga. att jag utretts för APC-resistens och x antal andra koagulationsrubbningar (finns i släkten) tidigare i graviditeten. Det har visat sig att jag inte har APC-resistens men de upptäckte en Protein S-brist som innefall sig för tidigt (vecka 10, men sänkningen hade varit okej om provet hade tagits i vecka 13).
    Jag fick då fragmin 7500 IE/dag för säkerhetsskull då läkarna inte visste om jag genetiskt hade brist på proteinet eller om det sänktes i och med graviditeten (dock för tidigt). Jag fick ta om koagulations-provet för PK och Protein-S och mitt värde hade stigit till nästan det normala referensvärdet av någon anledning.
    Jag fick då trombyl istället för att jag bad om det samt pga. blodproppar i släkten/lite övervikt, det skulle få mig att känna mig säkrare. Det är ju trots allt ett vanligt läkemedel att bli ordinerat under graviditet.

Läkaren skrev ut Trombyl 75mg men menar på att jag ska ta två stycken per dag (samma tidpunkt). Det blir alltså 150mg. Jag tyckte att det lät mycket?
    På janusinfo står det att 75-150mg är okej vid graviditet (men inte över 100mg sista trimestern) men på fass står det att jag inte ska ta mer än 100mg per dag (speciellt viktigt under tredje trimestern). Jag blev osäker och ringde tillbaka till KK och bad dem dubbelkolla men det skulle stämma enligt både BM och läkare? Vågade inte ta två hela så jag tog en och en halv.. Känner mig ändå lite orolig att fostret ska ta skada? 

Supertacksam för svar!Rynkar på näsan

• Svar på tråden Trombyl 150mg/dag (Gravid), hjälp?!
  • Anonym (Nina)

Men du är ju inte ens i tredje trimestern? Det här är ju vad som gäller nu och läkaren kan ju mycket väl ändra dosen tills dess? Jag tycker du ska lita på din läkare,

Många kombinerar ju dessa läkemedel. Det är ganska vanligt att kvinnor går på både trombyl och fragmin. Fragmin är ju dessutom starkare.

Jag tar fragmin dagligen (v.16+0). Har gjort sen jag plussde och ska göra det upp till 6 veckor efter graviditet. Jag är APC resistent.

Det är bättre att du tar så du inte får propp. Trombyl förebygger men skulle du få blodpropp för att du inte tar den dos du är rekommenderad så tar inte trombylen bort blodproppen.

• JLES
    Anonym (Nina) skrev 2018-04-26 22:06:40 följande:

Men du är ju inte ens i tredje trimestern? Det här är ju vad som gäller nu och läkaren kan ju mycket väl ändra dosen tills dess? Jag tycker du ska lita på din läkare,

Många kombinerar ju dessa läkemedel. Det är ganska vanligt att kvinnor går på både trombyl och fragmin. Fragmin är ju dessutom starkare.

Jag tar fragmin dagligen (v.16+0). Har gjort sen jag plussde och ska göra det upp till 6 veckor efter graviditet. Jag är APC resistent.

Det är bättre att du tar så du inte får propp. Trombyl förebygger men skulle du få blodpropp för att du inte tar den dos du är rekommenderad så tar inte trombylen bort blodproppen.

Jo, du har nog rätt! Är bara rädd för fosterskador.. Har typ inte läst om en enda som blivit ordinerad 150mg förutom vissa som inte är gravida än. :)

Jag ska också ta fragmin igen från v. 36 till BF och 6 veckor efter.
  • JLES

Jag tänker att många står ju på både och just för att Acetylsalicylsyran inte är bra förutom i låga doser.. :/

• Anonym (Nina)
    JLES skrev 2018-04-26 22:51:41 följande:

Jo, du har nog rätt! Är bara rädd för fosterskador.. Har typ inte läst om en enda som blivit ordinerad 150mg förutom vissa som inte är gravida än. :)

Jag ska också ta fragmin igen från v. 36 till BF och 6 veckor efter.

Det är ju aldrig bra med läkemedel elle dylikt under graviditet om man doserat och tar själv utan rekommendation från läkare men om hög risk finns för blodproppar så överväger nog läkaren för och nackdelar. Fosterskador är nog så låga medan blodproppar är en större risk som kan leda till att du mister ditt barn.

Dom kan ju sätta sig i moderkaka och navelsträng. Så jag tror det är därför du har fått så hög dos.

Jag är väldigt spruträdd och första månaden var en terror när jag skulle ta sprutan men vågar inte utesluta den en enda kväll då risken är hög att jag får dom
  • Längtarefterdighelatiden

Jag har blivit ordinerad 160 mg Trombyl dagligen som profylax för att minska risken för havandeskapsförgiftning. Det är enligt studier (som jag läst rapporter från) så jag litar på det. Jag är över 40 och är förstföderska vilket är två av förhöjda risker för att få havandeskapsförgiftning.

Bra att du tänker efter men jag tycker att du kan lita på läkaren här.

Lycka till!

• JLES
    Anonym (Nina) skrev 2018-04-27 05:00:32 följande:
    Det är ju aldrig bra med läkemedel elle dylikt under graviditet om man doserat och tar själv utan rekommendation från läkare men om hög risk finns för blodproppar så överväger nog läkaren för och nackdelar. Fosterskador är nog så låga medan blodproppar är en större risk som kan leda till att du mister ditt barn.

Dom kan ju sätta sig i moderkaka och navelsträng. Så jag tror det är därför du har fått så hög dos.

Jag är väldigt spruträdd och första månaden var en terror när jag skulle ta sprutan men vågar inte utesluta den en enda kväll då risken är hög att jag får dom
    Det stämmer. De hemska biverkningar (såsom fosterskador; att hålet i hjärtat på bebben slås igen innan BF och sånt) skulle isåfall möjligtvis ske på doser över 100mg från vecka 28 och uppåt.. Dosen kan ju ändras då till 75mg men det lär ju vara säkert med 150mg tills dess! 

Enligt läkaren utger jag inte en specifik trombosrisk längre för att mina värden är nästan normala men jag bad ju som sagt om trombyl så att jag ska känna mig säker och det var helt okej. Proppar i moderkakan är verkligen en mardröm! Jag ska ta mina 150mg, jag blev bara konfunderad för att jag inte läst om nån annan som tar så mycket.

Jag är glad åt att det ordnat sig med dina sprutor!! Jag tog bara fragmin i cirka 3 veckor men tyckte det funkade bra, speciellt när jag tog dem i magen. Jag fick dock 4 ordentliga blåmärken och lite små petekier på kroppen pga. överkänslighet. Inget läkaren reagerade på dock, tydligen inte alltför ovanligt när man står på lågmolekylärt heparin. 

Jag tackar såååå mycket för ditt svar!Hjärta
  • JLES
    Längtarefterdighelatiden skrev 2018-04-27 05:54:30 följande:

Jag har blivit ordinerad 160 mg Trombyl dagligen som profylax för att minska risken för havandeskapsförgiftning. Det är enligt studier (som jag läst rapporter från) så jag litar på det. Jag är över 40 och är förstföderska vilket är två av förhöjda risker för att få havandeskapsförgiftning.

Bra att du tänker efter men jag tycker att du kan lita på läkaren här.

Lycka till!

Hejsan hoppsan!! Jaså! Gud vad intressant. Hur länge ska du gå på 160mg? :) 

Jag har också varit lite i risk för havandeskaps då jag redan i vecka 10 uppvisade protein (+1) i urinen samt ett blodtryck på 149/90. Av någon anledning är både proteinet och det höga blodtrycket (nere på 131/75 igår) borta nu av sig självt vilket är jätteskönt.. Jag har läst mycket om kvinnor som slipper havandeskapsförgiftning pga. trombylen så det låter ju fantastiskt! All lycka till från mig - till dig! Kommer gå superbra! Hjärta

Jag ska absolut ta mina 150mg, tack för ditt svar det hjälpte mig enormt!!Solig
    JLES skrev 2018-04-27 12:45:48 följande:

Hejsan hoppsan!! Jaså! Gud vad intressant. Hur länge ska du gå på 160mg? :) 

Jag har också varit lite i risk för havandeskaps då jag redan i vecka 10 uppvisade protein (+1) i urinen samt ett blodtryck på 149/90. Av någon anledning är både proteinet och det höga blodtrycket (nere på 131/75 igår) borta nu av sig självt vilket är jätteskönt.. Jag har läst mycket om kvinnor som slipper havandeskapsförgiftning pga. trombylen så det låter ju fantastiskt! All lycka till från mig - till dig! Kommer gå superbra! 

Jag ska absolut ta mina 150mg, tack för ditt svar det hjälpte mig enormt!!

Jag ska ta Trombyl till och med v36, började i v15.

Så bra att mitt svar hjälpt dig :)
  • JLES
    Längtarefterdighelatiden skrev 2018-04-27 13:30:21 följande:
    Jag ska ta Trombyl till och med v36, började i v15.

Så bra att mitt svar hjälpt dig :)
    Är det 35+6 eller 35+0 som läkaren räknar då? Har hört många som fått sluta i v38, v37, v35, v37 och lite andra olika svar på när de ska sluta med trombylen haha
  • JLES
    Längtarefterdighelatiden skrev 2018-04-27 17:02:08 följande:

De har sagt att jag ska äta Trombyl 36 hela veckor så till och med 35+6.

Okej! :) Du är inte orolig och så över biverkningarna? Du verkar ju stencool angående det! :D
    JLES skrev 2018-04-27 17:16:10 följande:

Okej! :) Du är inte orolig och så över biverkningarna? Du verkar ju stencool angående det! :D

Nej jag är inte så orolig för biverkningar. Jag frågade om blödningsrisk och fick som svar att risken för havandeskapsförgiftning är större än den för biverkningar. Trombyl är ju ett rätt svagt läkemedel.
  • JLES
    Längtarefterdighelatiden skrev 2018-04-27 21:50:32 följande:
    Nej jag är inte så orolig för biverkningar. Jag frågade om blödningsrisk och fick som svar att risken för havandeskapsförgiftning är större än den för biverkningar. Trombyl är ju ett rätt svagt läkemedel.
    Låter bra!Cool
Svar på tråden Trombyl 150mg/dag (Gravid), hjälp?!