Trombyl 150mg/dag (Gravid), hjälp?!
Hejsan!
Jag är i vecka 17 (snart 18) och var idag på läkarbesök hos en förlossningsläkare/spec. läkare. Jag har den här läkarkontakten pga. att jag utretts för APC-resistens och x antal andra koagulationsrubbningar (finns i släkten) tidigare i graviditeten. Det har visat sig att jag inte har APC-resistens men de upptäckte en Protein S-brist som innefall sig för tidigt (vecka 10, men sänkningen hade varit okej om provet hade tagits i vecka 13).
Jag fick då fragmin 7500 IE/dag för säkerhetsskull då läkarna inte visste om jag genetiskt hade brist på proteinet eller om det sänktes i och med graviditeten (dock för tidigt). Jag fick ta om koagulations-provet för PK och Protein-S och mitt värde hade stigit till nästan det normala referensvärdet av någon anledning.
Jag fick då trombyl istället för att jag bad om det samt pga. blodproppar i släkten/lite övervikt, det skulle få mig att känna mig säkrare. Det är ju trots allt ett vanligt läkemedel att bli ordinerat under graviditet.
Läkaren skrev ut Trombyl 75mg men menar på att jag ska ta två stycken per dag (samma tidpunkt). Det blir alltså 150mg. Jag tyckte att det lät mycket?
På janusinfo står det att 75-150mg är okej vid graviditet (men inte över 100mg sista trimestern) men på fass står det att jag inte ska ta mer än 100mg per dag (speciellt viktigt under tredje trimestern). Jag blev osäker och ringde tillbaka till KK och bad dem dubbelkolla men det skulle stämma enligt både BM och läkare? Vågade inte ta två hela så jag tog en och en halv.. Känner mig ändå lite orolig att fostret ska ta skada?
Supertacksam för svar!