• nika777

Varning Victoria Kliniken! Kirurgen Charles Randquist har förstört mina bröst och lurat mig på pengar!

Jag sökte mig till Victoria Kliniken, Charles Randquist för att jag ville göra mina bröst lite fylligare.
    Charles gjorde en undersökning och sa att jag måste även göra ett minilyft och flytta upp vårtgårdarna. Sedan valde han vilka implantat jag skulle ha, de skulle han sätta framför bröstmuskeln. 
    Sen går han igång och säljer in sig själv som Sveriges främsta plastikkirurg och hans klinik var unik och världsbäst. Han lovade mig perfekta resultat och menade att han själv är en perfektionist och han ger sig inte förräns man som kund fått önskat resultat!
    Tyvärr faller jag för hans skitsnack och köper paketet på ca 100 000kr. 6 månader efter operation hängde mina bröst ner naveln. Jag går på återbesök och Charles skyller allt på min hud och tar inget ansvar alls. Han säger att jag kan fixa det men nu måste vi göra ett ankarlyft och sätta in nya implantat och det får du betala för!! Jag får en ny räkning på ca 100 000kr för att fixa det han har orsakat mig!!!! Charles är nu inte alls samma person som jag träffade på konsultation. Nu är han kort, otrevlig och arrogant.

Jag vill nu med detta inlägg verkligen varna för den här mannen. Det är bara pengar som gäller för den här människan. Han är mer en säljare än kirurg. När det väl skiter sig så kan man inte ens nå honom. Han har undvikit att svara på mina samtal och mail jag skickat honom. Jag har varit på konsultation på andra kliniker där de bara har beklagat det som hänt mig. Jag har också nu efterhand fått veta att jätte många av Charles Randquist patienter söker sig till andra kliniker för korrigeringar just för att Charles skyller ifrån sig allt.

Om ni absolut måste och vill operera er hos Victoria Kliniken och Charles Randquist så se till att få ett vattentätt kontrakt! Se till att det tydligt framgår vad önskad resultat är och att korrigeringar ingår. Han är otroligt duktigt på att försöka komma undan.
  • Svar på tråden Varning Victoria Kliniken! Kirurgen Charles Randquist har förstört mina bröst och lurat mig på pengar!
  • legomum

Kan du inte polisanmäla honom och kliniken.

Vad säger patientombudsmannen?

Stackars dig. Hoppas det blir bra för dig tillslut.

• nika777
    legomum skrev 2018-04-28 19:33:06 följande:

Kan du inte polisanmäla honom och kliniken.

Vad säger patientombudsmannen?

Stackars dig. Hoppas det blir bra för dig tillslut.

Tack!

Jag har skickat in till IVO nu får vi se vad dem säger.
  • Victoriakliniken

Det är tyvärr omöjligt för oss att i detalj besvara eller bemöta kritik på sociala medier och forum kring specifika patienter, utan att bryta mot patientsekretessen.

Vi vill i sammanhanget poängtera att skribenten har lagt ut samma åsikter och klagomål på ett antal olika sajter och forum i syfte att skapa negativ publicitet för Victoriakliniken och Dr. Charles Randquist, på ett sätt, och med ordval som i vissa fall gränsar till förtal.

Om Victoriakliniken och Dr. Randquist kan sägas:

-          Att vi har ett "betygsgenomsnitt" på 9,1 på en 10-gradig skala på resultaten på våra bröstförstoringar, över en tidsperiod på 18 år. Hos en liten minoritet är resultatet en besvikelse. I de fallen gör vi allt som står i vår makt för att på bästa sätt åtgärda problemen, så att patienten blir så nöjd som är möjligt med de biologiska förutsättningar som finns.

-          Att vi ständigt arbetar med att förbättra tekniker och rutiner för att ytterligare öka nöjdheten och minska komplikationerna vid bröstkirurgi, hos oss och internationellt. Något som naturligtvis ligger i både patienternas och vårt eget intresse.

-          Att Dr. Randquist är en erkänd auktoritet på bröstkirurgi, både i Sverige och internationellt, och kirurger kommer från hela världen för att lära sig de bästa teknikerna för att optimera resultat och minimera komplikationer.

Om det som framförs avseende operationen och resultatet kan sägas:

-          Att man med utgångspunkt från det som skrivs här kan dra slutsatsen att det handlar om missnöje kring en bröstförstoring + minilyft som inte givit önskat resultat, med för mycket ?häng?, vilket lett till fram till beslut om ett bröstlyft och ett implantatbyte.

Med den förutsättningen går det att i vissa delar ge generella svar:

-          Att många patienter har en elasticitet i sin hud, som gör att de inte kan/bör ha stora implantat utan att resultatet blir att de får en hängig byst. Det är inte ett sätt att skylla på patienten, det är bara ett medicinskt faktum. Precis som att alla patienter har olika biologiska förutsättningar för ärrläkning.

-          Att en ansvarsfull kirurg rekommenderar då patienten ett mindre implantat, eller upplyser om att man även kan behöva göra ett bröstlyft, nu eller senare, för att få önskat resultat. Det senare för att korrigera ?hänget?. (På Victoriakliniken säger vi ofta nej till patienter som vill ha större inplantat än vad vi rekommenderar).

-          Att ett bröstlyft är en mycket större operation än en bröstförstoring, och kostar därmed mer pengar om man gör det senare, jmf med om den görs i samband med bröstförstoringen.

Med detta sagt måste man komma ihåg att varje patient och varje operation är unik. Därför finns det heller inte någon "maskinell" teknik som garanterar ett 100-procentigt resultat varje gång. Detta handlar om människor, inte om maskiner.

Om man är missnöjd med resultatet vid en operation på Victoriakliniken, så opererar vi om patienten utan kostnad, om kirurgen anser att det finns möjlighet till förbättringar, utan att riskera patientens hälsa, eller att det i värsta fall kan förvärra resultatet ytterligare.

Som patient måste man dock ha realistiska förväntningar, utifrån de fysiska förutsättningarna.

En diskussion om detta måste ske i en dialog mellan patient och kirurg. Att man som patient ?tycker? en sak gör det inte automatiskt rätt.

Om man väljer att hota med anmälningar och offentliggöranden, göra anmälningar och gå ut i forum och sociala medier med ett tydligt syfte att misskreditera och tala nedsättande om kirurgen, så blir den dialogen närmast omöjlig, och det är sannolikt inte det mest konstruktiva sättet att få till stånd en så bra lösning som möjligt.

Naturligtvis står det var och en fritt att ge uttryck för sin åsikt, och det är upp till var och en att skapa en bild av vad som är korrekt och sakligt.

Lyckligtvis har Victoriakliniken och Dr. Randquist ett grundmurat rykte efter 22 år i privat verksamhet, och låter sig inte skrämmas av skrivelser i olika forum och sociala medier, som endast syftar till att misskreditera en verksamhet, möjligen med målet att pressa fram någon form av ekonomisk uppgörelse.

Vi ser fram emot att eventuellt få frågan prövad i andra instanser, som IVO, då detta är en bättre arena för denna typ av ärenden än forum och sociala medier.

Vi kan bara beklaga "nika777"?s upplevelse och uppfattning av vad som skett

Victoriakliniken
  • Vanillaextract

Så fort en kirurg lovar dig "perfekta" resultat borde man gå där ifrån för då är det ingen seriös kirurg. 

• beccagranen

"Om man är missnöjd med resultatet vid en operation på Victoriakliniken, så opererar vi om patienten utan kostnad, om kirurgen anser att det finns möjlighet till förbättringar, utan att riskera patientens hälsa, eller att det i värsta fall kan förvärra resultatet ytterligare."

Med detta skrivet är det väl bara att vända sig till kliniken och göra en kostnadsfri korrektion. Be om en annan läkare på kliniken om du känner att du får ett dåligt bemötande.

Sen kan man förstå att TS blir upprörd när man gjort ett sådant stort ingrepp, som kostar så mycket pengar, tid och smärta. Då vill man vara nöjd. Att läkaren inte kan böra fullt ansvar för ev infektioner dyl är en sak. Men en läkare med 22 års erfarenhet borde ha kompetens nog att välja inlägg och bedöma hudens förmåga att hålla inläggen. Inte minst kunna lugna sin patient när olyckan är framme och kunna ordna ev problem. Om TS hade fått det bemötandet hade hon troligen inte vart missnöjd. 

• nika777
    beccagranen skrev 2018-05-03 14:28:38 följande:

"Om man är missnöjd med resultatet vid en operation på Victoriakliniken, så opererar vi om patienten utan kostnad, om kirurgen anser att det finns möjlighet till förbättringar, utan att riskera patientens hälsa, eller att det i värsta fall kan förvärra resultatet ytterligare."

Med detta skrivet är det väl bara att vända sig till kliniken och göra en kostnadsfri korrektion. Be om en annan läkare på kliniken om du känner att du får ett dåligt bemötande.

Sen kan man förstå att TS blir upprörd när man gjort ett sådant stort ingrepp, som kostar så mycket pengar, tid och smärta. Då vill man vara nöjd. Att läkaren inte kan böra fullt ansvar för ev infektioner dyl är en sak. Men en läkare med 22 års erfarenhet borde ha kompetens nog att välja inlägg och bedöma hudens förmåga att hålla inläggen. Inte minst kunna lugna sin patient när olyckan är framme och kunna ordna ev problem. Om TS hade fått det bemötandet hade hon troligen inte vart missnöjd. 

Tack beccagranen!! Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. 

Jag har gång på gång försökt att prata med Charles men bara blivit bemött av en arrogant attityd. Jag har långa mail som bevis där jag ställer mina frågor tydligt men får inget svar tillbaka!! Det är bevis som Victoria Kliniken försöker ignorera. 
    Vid sista besöket skickade han också hem mig och sa nu får XX åka hem o tänka på något annat istället. Han trodde väl att skulle göra det.
  • nika777
    Vanillaextract skrev 2018-05-03 13:06:46 följande:

Så fort en kirurg lovar dig "perfekta" resultat borde man gå där ifrån för då är det ingen seriös kirurg. 

Ja du har helt rätt! Idag vet jag det. Då lät jag mig luras.
  • Aniiee
    Victoriakliniken skrev 2018-05-03 12:58:54 följande:

Det är tyvärr omöjligt för oss att i detalj besvara eller bemöta kritik på sociala medier och forum kring specifika patienter, utan att bryta mot patientsekretessen.

//...//
    Snacka om dåligt bemötande/public relations-svar. Ni sänkte er snarast med det svaret.....
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Rymdmoln
    nika777 skrev 2018-05-03 18:39:58 följande:

Ja du har helt rätt! Idag vet jag det. Då lät jag mig luras.

Hoppas du inte ger dig i detta, deras svar visar ju verkligen hur oprofessionella de är :(
  • Vickan I

Men oj att kliniken går in och bemöter i forum öht?! Gör det ju bara värre.

• Delilah2001

Oseriöst av en klinik att bemöta kritik på det sättet i ett forum. Pinsamt!

• Aniiee
    Vickan I skrev 2018-05-03 19:33:24 följande:

Men oj att kliniken går in och bemöter i forum öht?! Gör det ju bara värre.

Delilah2001 skrev 2018-05-03 19:55:16 följande:

Oseriöst av en klinik att bemöta kritik på det sättet i ett forum. Pinsamt!

Har ni läst svaren de gett på recensioner på Facebook? Särskillt de ytterst få) som ger dåliga betyg? (jag..... kan möjligen ha skrivit en liten recension där senaste timmen.... får se vad som händer med den.)
  • Konservativ
    Aniiee skrev 2018-05-03 19:24:28 följande:
    Snacka om dåligt bemötande/public relations-svar. Ni sänkte er snarast med det svaret.....
    Va? Tycker du att de ska prata om en patient på familjeliv? 

TS och Familjeliv bör nog tänka på vad de skriver här. Inte otroligt att det blir rättsligt efterspel vilket också antyds i svaret från kliniken.
  • Hermioney
    Aniiee skrev 2018-05-03 19:24:28 följande:

Så du tycker att de borde bryta mot sekretessen? Hade du varit patient hade nog inte blivit särskilt glad om din läkare skrev om dig på internet.
  • Aniiee
    Konservativ skrev 2018-05-03 20:13:47 följande:
    Va? Tycker du att de ska prata om en patient på familjeliv? 

TS och Familjeliv bör nog tänka på vad de skriver här. Inte otroligt att det blir rättsligt efterspel vilket också antyds i svaret från kliniken.
    Hermioney skrev 2018-05-03 20:46:00 följande:
    Så du tycker att de borde bryta mot sekretessen? Hade du varit patient hade nog inte blivit särskilt glad om din läkare skrev om dig på internet.
    Nej, det tycker jag inte. Hur fan fick ni det till det? Att någon är dålig på public relations betyder inte att de ska vara ännu sämre på public relations. Geez....

• sharatec
    Aniiee skrev 2018-05-03 21:19:32 följande:
    Hermioney skrev 2018-05-03 20:46:00 följande:
    Nej, det tycker jag inte. Hur fan fick ni det till det? Att någon är dålig på public relations betyder inte att de ska vara ännu sämre på public relations. Geez....

Men i sanningens namn blir det förvirrande när du återger just den delen där de hänvisar till patientsekretessen. Vid en andra genomläsning förstår jag att du behöll just det för att låta det representera hela inlägget, men det såg verkligen ut som om det citerade var det du var mest kritisk mot.
  • Aniiee
    sharatec skrev 2018-05-03 21:59:15 följande:
    Men i sanningens namn blir det förvirrande när du återger just den delen där de hänvisar till patientsekretessen. Vid en andra genomläsning förstår jag att du behöll just det för att låta det representera hela inlägget, men det såg verkligen ut som om det citerade var det du var mest kritisk mot.
    Haha, ja, jag ser det =) Helt ärligt så kollade jag inte hur mycket jag raderade, jag var liksom bara intresserad av att få inlägget kortare och kollade aldrig var någonstans texten klipptes av =P

Sorry Skäms
  • sharatec
    Aniiee skrev 2018-05-03 22:05:08 följande:
    Haha, ja, jag ser det =) Helt ärligt så kollade jag inte hur mycket jag raderade, jag var liksom bara intresserad av att få inlägget kortare och kollade aldrig var någonstans texten klipptes av =P

Sorry Skäms
    Lätt hänt. Glad
Svar på tråden Varning Victoria Kliniken! Kirurgen Charles Randquist har förstört mina bröst och lurat mig på pengar!