• LakritsMatte

Jag ÄLSKAR min svärmor!

Tycker det finns så många trådar här på FL som handlar om (ofta nyblivna) mammor som har problem/konflikter med sina svärmödrar. Och många i kommentarerna som känner igen sig.

Därför ville jag starta en tråd som handlar om det motsatta: vi som har en BRA relation till svärmor!

Min svärmor är underbar. Vår son är hennes (och svärfars) fjärde barnbarn, bebisen i magen blir nr 6. Svärmor är lugn, respektfull, fin med barnen. Vi bor i samma stad och träffas åtminstone varannan vecka, helst lite oftare om vi får ihop våra scheman (hon jobbar ca 80% både dag och kväll). Vi ringer ibland till varann bara för att prata och smsar också då och då. Vi delar våra scheman med varann så vi ska kunna synka när vi kan ses. Vi ställer upp som hundvakt åt varandra och de frågar ibland om de får ?låna? sonen för lek, promenader eller någon enstaka övernattning bara för att det är kul.

Hon respekterar vår önskan om att inte ge godis till sonen (han är 18 mån), och jag är okej med att hon bjuder på fikabröd och glass ibland (men oftast blir det bär och frukt!). De frågar oss vilka regler vi vill ska gälla hos dem men vi är också flexibla med att specialregler kan få gälla hos dom. De köper ibland något fint till honom, ofta något klädesplagg, mer sällan en leksak, men det blir inte FÖR mycket. De brukar fråga vad vi önskar oss till sonen runt jul och födelsedag så de köper bra saker. Vi har likande smak och kan prata om mat, blommor, hundarna, jobbet, heminredning och lite allmänt skvaller i förtroende. Vi lånbyter böcker, tidningar, recept och likande.

De har skaffat en barnstol, en sittvagn och en spjälsäng så barnbarnen kan vara hos dom (det är snart tre barnbarn under två år) vilket jag uppskattar så vi slipper släpa grejerna fram och tillbaka.

Jag har känt henne i fyra år nu och sedan i julas har jag känt att jag skulle vilja tala om för henne att jag älskar henne, så som jag säger till min egen mamma ofta. Det är bara svårt att säga det första gången, vill helst att vi ska vara ensamma och det ska kännas naturligt och inte obekvämt för henne. (Förslag på den välkomnas!)

Finns det någon mer än jag som tycker om sin svärmor eller är jag ensam?

(Ska lägga till att jag inte är lika bekväm med svärfar, mest för att vi är så olika! Men jag litar ändå på honom till 100% och han är UNDERBAR med sonen och de andra barnbarnen så det väger upp!)

• Svar på tråden Jag ÄLSKAR min svärmor!
  • Anonym (Samma här)

Jag är också väldigt nöjd med min svärmor. Skulle aldrig direkt säga "jag älskar dig" åt henne dock, så säger vi knappt åt varandra när vi är gifta, haha

Men jag har gett henne en kram spontant då vi var ensamma hos oss samt skickat något hjärta (I samband med ett tack) så hon erbjudit sig att hjälpa till med nåt eller uttryckt sin sympati för något bekymmer.

Jag har varit gift förut och min förra svärmor och jag klickade absolut inte såhär bra, så lycklig är jag! :)

• Johannana

Vilken fin tråd! :) Jag tycker också att jag har världens bästa svärföräldrar och känner mig så lyckligt lottad. Jag bär deras första barnbarn i magen just nu och det känns helt fantastiskt att min och min mans familj går samman på ett sådant sätt. Ska bli så kul att få starta ett nytt kapitel i alla inblandades liv, tillsammans :)

• Anonym (Nina)

Är så glad för er skull. Älska varandra så mycket ni orkar. Jag är inte i er situation, men känner mig rörd av alla fina exempel ni ger.

• Rödtjärnens Anna

Min svärmor är en av mina bästa vänner. Fast det skiljer 32 år så känns det som vi är jämngamla. Vi är så lika som personer vilket gör att vi förstår varann på ett djupare plan.

Det finns alltid en kopp kaffe och en stund över för den som vill hemma hos svärföräldrarna.

Både hon och svärfar ställer upp till 100 procent på sina barn med familjer. Jag umgås med dem flera dagar i veckan nu när jag är mammaledig, de bor 100 m bort.

Jag kan inte beskriva hur lycklig jag är att ha fått så underbara svärföräldrar. De är så otroligt älskvärda och fina. De är så stöttande i mitt och min partners föräldraskap och underbara farföräldrar år vår son. Jag kan inte önska mig något bättre.. <3

• Scoops

Jag med! Min svärmor är helt fantastisk!
    Vi cyklar och motionerar tillsammans, shoppar och småpratar i telefon. Bor ett stenkast ifrån varann och träffas minst två gånger i veckan, reser ihop någon gång om året.

Tycker verkligen jag hade tur i svärmorslotteriet, min mamma är helt ok med min fästman, men de har inte alls samma relation som jag har till hans mamma.

• LakritsMatte
    Rödtjärnens Anna skrev 2018-04-28 23:58:49 följande:

Min svärmor är en av mina bästa vänner. Fast det skiljer 32 år så känns det som vi är jämngamla. Vi är så lika som personer vilket gör att vi förstår varann på ett djupare plan.

Det finns alltid en kopp kaffe och en stund över för den som vill hemma hos svärföräldrarna.

Både hon och svärfar ställer upp till 100 procent på sina barn med familjer. Jag umgås med dem flera dagar i veckan nu när jag är mammaledig, de bor 100 m bort.

Jag kan inte beskriva hur lycklig jag är att ha fått så underbara svärföräldrar. De är så otroligt älskvärda och fina. De är så stöttande i mitt och min partners föräldraskap och underbara farföräldrar år vår son. Jag kan inte önska mig något bättre.. <3

Scoops skrev 2018-04-29 00:25:04 följande:

Jag med! Min svärmor är helt fantastisk!

Vi cyklar och motionerar tillsammans, shoppar och småpratar i telefon. Bor ett stenkast ifrån varann och träffas minst två gånger i veckan, reser ihop någon gång om året.

Tycker verkligen jag hade tur i svärmorslotteriet, min mamma är helt ok med min fästman, men de har inte alls samma relation som jag har till hans mamma.

Vilken tur ni har som bor så nära! Jag drömmer lite om att köpa ett hus på svärföräldrarnas gata, husen där är jättefina men tyvärr ligger det inte riktigt i det område vi helst vill bo i...

Håller med om det du skrev sist Scoops, mina föräldrar är jättebra med min man men de har ingen personlig relation alls. Vi har också försökt sammanföra våra föräldrar men det har inte blivit lika naturligt som vi hoppats...
  • Scoops
    Anonym (Jaha) skrev 2018-04-28 16:56:54 följande:
    Jag säger till min svärmor (eller före detta svärmor är det egentligen) att jag älskar henne hela tiden. För det gör jag. Jag kallar henne även mamma. Varför skulle det vara för stora ord att säga att man älskar svärmor?
    Håller med! Vi säger "jag älskar dig" till varandra för att vi menar det Inget konstigt alls.
  • Anonymsju

Jag tyckte jag hade världens bästa svärmor tills jag blev gravid och fick flera missfall, där var hon inte ett dugg stöttande. Fick efter det ett utomkveds, hade läckt ut massa blod i buken och jag kom in precis i tid innan det hade gått illa för mig, fick akutopreras, och dör var hon inte heller stöttande. Blev sedan gravid, och har nu en 6 månaders bebis, under hela graviditeten fick jag höra att graviditet inte är en sjukdom (spydde/mådde illa varje dag i 20v). Sedan foglossning andra halvan, fick ingen stöttning, utan mest kommenterat och pekpinnar om att jag minsann borde jobba ändå till slutet för det gjorde minsann hon. Hon gick runt och sa att hon skulle få en bebis, och sa till mig att hon skulle vara hos mig hela hela tiden. När min son kom fortsatte hon med sitt gränslösa beteende, frågar inte vad jag gillar för typ av kläder/grejer, har sagt att jag gillar färgglada kläder, hon köper nu bara vita och svarta kläder. Hon stoppar in sina äckliga fingrar i hans mun hela tiden....

Ja men som sagt, våran relation var toppen innan allt detta.

• sextiotalist

Tack för tråden, jag ringde henne, hon är 88 år och inte så pigg längre

• Anonym (Fd)

Jag HADE en fantastisk svärmor, men tyvärr var hennes son inte i samma klass, så han är numera mitt ex. Min nuvarande är mycket bättre matchning, men hans mamma skulle jag ofta kunna vara utan....

• Mandel

Jag önskar att min svärmor och jag skulle ha en relation eftersom vi bor grannar, men hon är inte intresserad av vare sig mig eller sina barnbarn.
    Hon kör sitt race och så länge hon inte är otrevlig så behöver jag inte pika henne, men försöker hon sig på något får hon igen så det duger
    Inget jag dagligen mår dåligt över utan mer att det är synd om henne och att det är hennes förlust att hon inte vill bete sig normalt och umgås med sina barn och barnbarn.

Svärfar ställer däremot upp i vått och torrt oavsett vad det gäller. Han bangar aldrig och han är en mästare på att byta blöjor på sina barnbarn även om mina nu är blöjfria sedan länge
    Han hämtar svågers barn och tar hem dem till sig när de är sjuka fast de bor 20 mil bort och han har hämtat våra friska barn på förskola/fritids om det kört ihop sig för maken och mig på våra jobb. Han har inte haft dem när de varit sjuka...
    Han steker plättar i stora lass och han ser till att de kommer i säng när de är trötta.
    Han kan åka extra och köpa pizza till dem om de vill ha det och han skjutsar dem till kompisar om det regnar.

Härligt med en man i 70-årsåldern som är sådan!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Gillar henne)

Skulle kanske inte använda ordet "älskar" men ja, jag tycker också om min svärmor (och min svärfar).

Jag har faktiskt aldrig haft något av de där klassiska svärmorsproblemen som så många kvinnor berättar om.

Min svärmor är inte ens särskilt intresserad av heminredning och hushållsarbete i allmänhet (bortsett från vissa typer av matlagning ) och har aldrig prackat på mig / oss en massa åsikter om hur vi borde sköta och inreda vårt hem .

Hon bor en bra bit bort och när hon kommer på besök är hennes fokus att umgås och ha trevligt ihop, inte att inspektera vårt hem och se om det duger enligt just hennes personliga standard.

Hos oss är det snarare min mamma som har en massa åsikter om hur vårt hem borde se ut. Eftersom det är min egen mamma är det då ganska lätt att säga ifrån för mig. Jag brukar helt enkelt säga "Du är jobbig när du tjatar om xxxxxxxx, jag vill att du slutar med det" eller något liknande.

Hennes äldsta barnbarn tycker också att det är jobbigt och och det är något jag påpekat för mamma , vilket hon till viss del faktiskt tog åt sig av.

Svar på tråden Jag ÄLSKAR min svärmor!