• Anonym (Alkoholist? Hjälp)

Alkoholist???

Jag är en gift tvåbarnsmamma i mina bästa år med fast jobb och en bra lön. Jag har villa, volvo och vovve och mår efter många år av kronisk sjukdom bra. Jag mår bra på grund av alkohol. Mer specifikt, vin. Varje dag i veckan, alla veckor om året sedan 8 månader tillbaka. Jag dricker ca 3 glas om dagen (kvällen) och blir lugn och lycklig, blir inte full men typ salongsberusad. Tror jag självmedicinerar.

Jag förstår ju själv att detta inte är sunt, att det är ett missbruk eller att jag till och med blivit alkoholist, men är osäker. Har inte testat att vara utan vinet så vet egentligen inte om jag har ett beroende.

Min fråga är: hur ska jag göra? Sluta tvärt och aldrig dricka alkohol igen? Testa att vara utan vin ett tag och se om jag har ett beroende? Ta hjälp på en gång? Just nu känns det som om jag skulle kunna fortsätta dricka vin för att få slippa smärtorna (sjukdomen) men jag har barn....

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Alkoholist???
    Lajkie skrev 2018-04-30 21:49:56 följande:

Ja, det låter ju inte så bra.

Tänker också att det är ju dumt att dricka varje kväll utifall nånting händer barnen.

Men tänker på din kroniska värk - får du ingen hjälp med det? Livskvalitén lär ju vara ganska låg med konstant värk.

Kämpa på??

Tack för din medkänsla. Har fått en rad olika smärt- och kramplösande utskrivet men får en lång rad jobbiga biverkningar som går ut mer över familjen än vinet. Fick exempelvis mycket starka Citodon (fick sitta i ett rum bakom disk och få genomgång på apoteket hur farliga de är) som gjorde att jag blev hög som ett hus men smärtorna var kvar, lämnade in dem till apoteket igen. Har fått morfin också men jag bara spyr. Har nyss avslutat smärtterapi vilket hjälpte en del så funderar på att gå igen, fick bra andningsövningar och annat som hjälper mot psyket iaf.

Vill inte att mina barn ska ha en alkoholiserad mamma så måste hitta ett annat sätt att fly på!
  • Anonym (Kia)
    Anonym (Alkoholist? Hjälp) skrev 2018-04-30 21:31:46 följande:

Låter inte trevligt alls, hoppas hon kan hålla sig borta från alkoholen. Drack upp de sista 2 glasen från boxen tidigare ikväll och har ingen annan alkohol hemma. Detta var medvetet då systemet är stängt imorgon. Är såååå rädd att jag ska känna alkoholist-sug imorgon kväll men hoppas på det bästa!

Bra!Ät mycket choklad om du blir sugen på vin.Det hjälper alla fall mig lite få bort vin önskan,blir då inte lika sugen.
  • Anonym (Åh)

Fint och klokt att du uppmärksammar det ! Om du själ tänker att det är på väg åt ett håll som inte är bra så ligger det nog nånting i det. Det är ju också så att ju fler gånger du dricker dig berusad i livet desto närmre kommer du att bli alkoholist, så är det för alla (men hur långt det är dit beror på gener och massa annat)

Du har ju definitivt ett riskbruk allra minst, och om du oroar dig för att du har problem så skulle jag tro att du har det. Jag har själv tagit mig ur missbruk och kan inte dricka alls, och önskar att jag tagit tag i det innan det spårade ur. Speciellt för dina barns skull är det ju jätteviktigt och bra att du försöker vara ärlig med dig själv om det här. Fortsätt med det och LYCKA TILL!

och ta hjälp tidigt tycker jag, det är väldigt väldigt effektivt med tex AA, även om man inte tycker man är så illa däran (de som kommer tidigt är ofta de det går bäst för, man hinner lära av andras misstag liksom)

Anonym (Kia) skrev 2018-04-30 23:10:40 följande:

Bra!Ät mycket choklad om du blir sugen på vin.Det hjälper alla fall mig lite få bort vin önskan,blir då inte lika sugen.

Haha, ja choklad är ju super! Köper hem lite imorgon, bra tips!
    Anonym (Åh) skrev 2018-04-30 23:21:11 följande:

Fint och klokt att du uppmärksammar det ! Om du själ tänker att det är på väg åt ett håll som inte är bra så ligger det nog nånting i det. Det är ju också så att ju fler gånger du dricker dig berusad i livet desto närmre kommer du att bli alkoholist, så är det för alla (men hur långt det är dit beror på gener och massa annat)

Du har ju definitivt ett riskbruk allra minst, och om du oroar dig för att du har problem så skulle jag tro att du har det. Jag har själv tagit mig ur missbruk och kan inte dricka alls, och önskar att jag tagit tag i det innan det spårade ur. Speciellt för dina barns skull är det ju jätteviktigt och bra att du försöker vara ärlig med dig själv om det här. Fortsätt med det och LYCKA TILL!

och ta hjälp tidigt tycker jag, det är väldigt väldigt effektivt med tex AA, även om man inte tycker man är så illa däran (de som kommer tidigt är ofta de det går bäst för, man hinner lära av andras misstag liksom)

Tack för dina fina ord! Tror precis som du att det kan vara ett problem då jag tänker i de banorna. Ska testa att vara utan alkohol ett tag och se hur det känns. Om det är det minsta lilla tufft så tar jag nog kontakt med AA, får ångest över tanken men för mina barns skull gör jag vad som helst.
  • Lajkie
    Anonym (Alkoholist? Hjälp) skrev 2018-04-30 22:03:19 följande:

Tack för din medkänsla. Har fått en rad olika smärt- och kramplösande utskrivet men får en lång rad jobbiga biverkningar som går ut mer över familjen än vinet. Fick exempelvis mycket starka Citodon (fick sitta i ett rum bakom disk och få genomgång på apoteket hur farliga de är) som gjorde att jag blev hög som ett hus men smärtorna var kvar, lämnade in dem till apoteket igen. Har fått morfin också men jag bara spyr. Har nyss avslutat smärtterapi vilket hjälpte en del så funderar på att gå igen, fick bra andningsövningar och annat som hjälper mot psyket iaf.

Vill inte att mina barn ska ha en alkoholiserad mamma så måste hitta ett annat sätt att fly på!

Usch stackare, det låter ju hemskt. Är det sjukdom eller olycka som ligger till grund för smärtorna?

Jag vet att det finns andra alternativ smärtplåster tex?

Mår man dåligt kan smärtorna spädas på av psykisk ohälsa?
    (¯`°?.¸ Mamma till Sandra -06, Nelly -08, William -10 ¸.?°´¯)
    Anonym (medeicin) skrev 2018-05-01 09:33:14 följande:

Jag har samma problem. Får jag inte vin så får jag abstinensbesvär. Jag kontaktade alkoholhjälpen som sa att de finns medicin som man kan ta mot sugen av alkohol. Varje morgon vaknar jag upp o hade kunnat tänka mig ta ett glas vin, men medicinen ska ta bort suget o göra hjärnan nöjd ändå. värt ett försök att testa.

Vad bra att du tog tag i det. Starkt! Jag har inget sug efter vin under dagtid, det startar när jag ska laga mat. Då jag inte har någon alkohol hemma idag så ska jag testa och se om jag får abstinens eller sug senare ikväll. Får jag det så söker jag nog hjälp, tack för tipset!
    Lajkie skrev 2018-05-01 09:10:40 följande:

Usch stackare, det låter ju hemskt. Är det sjukdom eller olycka som ligger till grund för smärtorna?

Jag vet att det finns andra alternativ smärtplåster tex?

Mår man dåligt kan smärtorna spädas på av psykisk ohälsa?

Det är olycka som ligger bakom, har en mängd nerver som tror att jag fortfarande är skadad. Läkarna brände (tror jag) några nerver så de slutade skicka smärtsignaler men de är så många så det blev inte helt bra.

Är helt inställd på att psyket gör det värre, får ibland panikkänslor av smärtorna och då faller allt och smärtorna blir värre. Behöver behålla kontrollen med andning och ett starkt psyke för att inte bryta ihop. Vinet vet jag ju enbart är en flykt, behöver hitta ett annat sätt.
  • Anonym (A)
    Anonym (Åh) skrev 2018-04-30 23:21:11 följande:

Håller med
  • Anonym (Annie)

Vill bara säga heja dig ts!! Starkt att du kämpar mot och vill sluta. Jag har ett beroende av sömntabletter pga sömnlöshet bakom mig (den beroendeframkallande sorten) och jag vet hur jobbigt det kan vara! Eller nja, jag är på bättringsvägen iaf och har nu en sort som inte är beroendeframkallande. Som sagt, heja dig, du klarar detta för både din och din familjs skull!!

• Anonym (Åh)
    Anonym (Alkoholist? Hjälp) skrev 2018-05-01 11:15:03 följande:

Vad bra att du tog tag i det. Starkt! Jag har inget sug efter vin under dagtid, det startar när jag ska laga mat. Då jag inte har någon alkohol hemma idag så ska jag testa och se om jag får abstinens eller sug senare ikväll. Får jag det så söker jag nog hjälp, tack för tipset!

En sak som är bra att tänka på när det gäller abstinens/sug är att Suget inte bara kan ta sig uttryck som att inte kunna sluta tänka på vin / oroa sig för hur mycket man har hemma, utan kan ofta knytas till det problem man självmedicinerar för. Alltså tex "nä men nu KAN jag inte somna, jag måste ha några glas annars blir ju dagen helt förstörd imorgon" eller "såhär ont/såhär mycket ångest ska man inte behöva ha faktiskt, åh vad idiotiskt att jag inte har vin hemma"

Man liksom intalar sig att man behöver det helt enkelt, och därför ser man det kanske inte som att man givit efter för "suget", utan som att man faktiskt behövt sin alkohol.

Hoppas det går att förstå hur jag menar, och jag vet ju inte hur det är för dig, men jag tycker det var en bra grej att lära sig av andra i början när jag provade nykterhet, att man kanske inte upplever suget efter alkohol (utan suget efter lugnet/sömnen/bort från oron VIA alkohol)

Men klarar man inte sin vardag utan alkohol så är man ju per definition faktiskt beroende :)

Lycka till ikväll och med dina fortsatta funderingar !!!
    Anonym (Annie) skrev 2018-05-01 14:30:35 följande:

Vill bara säga heja dig ts!! Starkt att du kämpar mot och vill sluta. Jag har ett beroende av sömntabletter pga sömnlöshet bakom mig (den beroendeframkallande sorten) och jag vet hur jobbigt det kan vara! Eller nja, jag är på bättringsvägen iaf och har nu en sort som inte är beroendeframkallande. Som sagt, heja dig, du klarar detta för både din och din familjs skull!!

Tack så mycket för hejaropen! Kan inte vara lätt med sömnlöshet, krävs ju ofta medicin, men bra gjort att ha bytt till en sort som inte är beroendeframkallande!
    Anonym (Åh) skrev 2018-05-01 14:53:07 följande:

En sak som är bra att tänka på när det gäller abstinens/sug är att Suget inte bara kan ta sig uttryck som att inte kunna sluta tänka på vin / oroa sig för hur mycket man har hemma, utan kan ofta knytas till det problem man självmedicinerar för. Alltså tex "nä men nu KAN jag inte somna, jag måste ha några glas annars blir ju dagen helt förstörd imorgon" eller "såhär ont/såhär mycket ångest ska man inte behöva ha faktiskt, åh vad idiotiskt att jag inte har vin hemma"

Man liksom intalar sig att man behöver det helt enkelt, och därför ser man det kanske inte som att man givit efter för "suget", utan som att man faktiskt behövt sin alkohol.

Hoppas det går att förstå hur jag menar, och jag vet ju inte hur det är för dig, men jag tycker det var en bra grej att lära sig av andra i början när jag provade nykterhet, att man kanske inte upplever suget efter alkohol (utan suget efter lugnet/sömnen/bort från oron VIA alkohol)

Men klarar man inte sin vardag utan alkohol så är man ju per definition faktiskt beroende :)

Lycka till ikväll och med dina fortsatta funderingar !!!

Förstår precis hur du menar, du skriver oerhört kloka saker. Du fick mig att verkligen fundera på hur mina tankar ter sig. Jag har aldrig tänkt att jag vill ha vinet för att medvetet självmedicinera. Har dock under senaste veckan ibland räknat minuterna (överdrift men nästan) tills klockan slår 17 och jag kan ta ett glas. Jag har dessutom haft nästan som en semesterkänsla i tankarna kring vin, svårt att förklara men sitter säkert ihop med lugnet som infinner sig. Tog precis fram ett vinglas och fyllde med saft, inget sug utan samma myskänsla liksom. Ska fundera vidare på mina orsaker till vinet!

Liten uppdatering: gårdagen gick förvånansvärt bra. Inget sug, egentligen inga tankar alls kring bristen på vin så är lättad! Det enda svåra var när jag började laga kvällsmaten, vanan att ta ett glas kändes. Tog ett glas saft istället i ett vinglas. Eftersom jag kände att det var lätt som en plätt så ska jag beställa en akuttid till smärtläkaren (utifall smärtorna nu eskalerar utan vin som bedövning) och ta en vit månad nu och ser efter det hur jag gör.

• Anonym (Åh)
    Anonym (Alkoholist? Hjälp) skrev 2018-05-02 08:22:45 följande:

Liten uppdatering: gårdagen gick förvånansvärt bra. Inget sug, egentligen inga tankar alls kring bristen på vin så är lättad! Det enda svåra var när jag började laga kvällsmaten, vanan att ta ett glas kändes. Tog ett glas saft istället i ett vinglas. Eftersom jag kände att det var lätt som en plätt så ska jag beställa en akuttid till smärtläkaren (utifall smärtorna nu eskalerar utan vin som bedövning) och ta en vit månad nu och ser efter det hur jag gör.

Låter som jättebra beslut och en klok strategi! !

Lycka till!!
Svar på tråden Alkoholist???