• Äldre 30 Apr 11:32
    3725 visningar
    2 svar
    2
    3725

    Matintroduktion - förstoppning

    Hej!

    Har en kille på 7 månader. Vid 6 månader började vi med smakportioner men det var max en tesked. I början för att jag inte ville gå för snabbt fram och sen för att han inte ville äta mer. Men plötsligt släppte det och han kunde tänka sig att äta en matsked eller två. Jag tyckte dock att det mesta hamnade ut ur munnen igen.

    Några dagar efter att maten börjat gå ner bättre så slutade han bajsa. När han inte bajsat på 3 dagar återgick jag till helamning. När han inte bajsat på 4 dagar ringer jag BVC. De tycker plommonpuré, magmassage och testa att ta tempen i rumpan. Plommonpuré vill han inte ha. Det andra hjälper inte. 

    När det gått en vecka råkar vi ha en tid till en barnsjuksköterska (en torsdag) och frågar då på samma gång om detta. Hon ger en klyx och bebis bajsar tre gånger på torsdag, tre gånger på fredag, två gånger på lördag, en gång på söndag, inget på måndag men igen på tisdag. Vi skulle dessutom blanda ut något pulver mot förstoppning med fruktpuré och ge. Skulle ringa henne på måndag. Meddelar då att han bajsat massor men vägrat fruktpurén. Hon sa börja med mat igen, går det några dagar så prova med pulvret och går det 4-5 dagar så skulle jag ringa in så får han en klyx igen. Tillbaka till helamning behöver man inte gå utan minska på maten bara sa hon.

    Efter detta har han bajsat en gång varannan dag. När vi introducerade maten igen så ville han inte ha. Kunde smaka ett kryddmått ibland och annars inte alls. Försöker med någon grönsak/rotfrukt varje dag. Har blivit fruktpuré varje kväll nu sen vi försökte få i honom pulvret. Lade till lite gröt till det igår. Det va tydligen gott. Vågade dock inte ge mer än två teskedar.

    Han borde bajsa idag (om han fortsätter med varannan dag som hittills). Han verkar vilja bajsa däremellan men det kommer bara pruttar som luktar illa (jag hör hur han tar i). Jag oroar mig konstant för att han ska bli förstoppad igen. Och jag känner att jag inte vet hur jag ska tänka. Tillbaka till helamning verkade ju inte fungera för att få igång magen igen. Enligt barnsjuksköterskan kunde jag nog ge mer än ett par teskedar om han ville ha när jag frågade hur mycket jag skulle ge och hur mycket jag skulle öka. Fick inget vettigt svar på den frågan av BVC. 

    Vilket långt inlägg det här blev! Förvånad

    Skulle vara tacksam för tips och råd hur jag ska tänka. Plommonpuré går som sagt inte ner. Ammar varje gång han ätit och undviker förstoppande livsmedel. Ger magmassage. Vad mer kan jag göra? Hur mycket kan jag öka maten åt gången? Och vad gör jag om han slutar bajsa igen? Vill ju att det ska fungera utan att han behöver få klyx och utan pulvret. Förstår att det är svårt i början när han bara fått bröstmjölk men jag vet inte alls hur jag ska göra...

  • Svar på tråden Matintroduktion - förstoppning
  • Äldre 30 Apr 22:33
    #1

    Hur är det att blanda mat riktigt rinnande med pumpad bröstmjölk. Päron lindrar också förstoppning om han inte gillar plommon.

  • Äldre 30 Apr 23:07
    #2

    Att bajsa varannan dag är helt normalt. Magen ändras en del när man börjar introducera lite mat och det är helt naturligt, hans nya rytm kan mycket väl vara ca varannan dag. Sålänge han inte slutar bajsa helt så bara fortsätt som ni gör. Om plommon inte går ner så kan ni testa päron, det hjälper också magen få lite fart

Svar på tråden Matintroduktion - förstoppning