• Millannn

Mycket sammandragningar v 22

Hej allihopa!

Jag går in i vecka 22 imorgon (21+0) och jag har haft sammandragningar i några veckor, kanske typ 1-2 om dagen som inte gjort ont. Men antalet sammandragningar har ökat och idag har det nog varit närmare 20 st och dom fortsätter att komma! Även när jag vilar. Fortfarande inte smärtsamma men det är ju obehagligt. Jag blir ordentligt orolig och tankarna går ju ?för tidig förlossning? vilket är mardrömmen. Jag börjar misstänka UVI men har inga andra symtom på det förutom kissnödig ganska ofta men det är man ju när man är gravid. Hur skulle ni gjort? Jag kan ju inte ringa förlossningen då jag inte tillhör förlossningen än. Jag är jättetacksam för svar!

Med vänlig hälsning, ung tjej som är gravid för första gången

• Svar på tråden Mycket sammandragningar v 22
  • Ebo88
    Millannn skrev 2018-05-03 21:15:53 följande:

Ok men enligt bm så var det bara lite men hon skickade ju ändå på odling. Fortfarande sammandragningar men inga onda och jag är ledig nu hela helgen så ska bara ta det lugnt och försöka att inte oroa mig.

Ja det är ju trotts allt normalt med sammandragningar men dom ska ju inte göra ont eller komma superofta. I slutet kinde jag knappt gå 300meter utan att behöva stanna för det gjorde ont och magen blev superhård
  • Millannn
    Ebo88 skrev 2018-05-03 21:34:31 följande:

Ja det är ju trotts allt normalt med sammandragningar men dom ska ju inte göra ont eller komma superofta. I slutet kinde jag knappt gå 300meter utan att behöva stanna för det gjorde ont och magen blev superhård

Ja jag kan få sammandragning av att ställa mig upp och ibland flera stycken för att sen avta i några timmar men dom har aldrig gjort ont.
  • Anonym (A)
    Millannn skrev 2018-05-03 21:16:50 följande:

Magen blir hård och drar ihop sig. Ligger man ner så kan den bli spetsig men det gör inte ont. Bara lite obehagligt.

Kan sammandragningar kännas annorlunda också typ som att det strålar ner i låren eller känns det bara i magen?
  • Millannn
    Anonym (A) skrev 2018-05-03 21:38:03 följande:

Kan sammandragningar kännas annorlunda också typ som att det strålar ner i låren eller känns det bara i magen?

Det kan det nog men jag har aldrig känt det
  • Anonym (A)
    Millannn skrev 2018-05-03 21:39:33 följande:

Det kan det nog men jag har aldrig känt det

Känns sammandragningar likadant som växtvärk?
  • Millannn
    Anonym (A) skrev 2018-05-03 21:41:03 följande:

Känns sammandragningar likadant som växtvärk?

Nej magen blir bara hård och det är det enda man känner. Sen finns det väl sammandragningar som känns typ som mensvärk men det har jag aldrig känt!
  • Anonym (A)
    Millannn skrev 2018-05-03 21:41:56 följande:

Nej magen blir bara hård och det är det enda man känner. Sen finns det väl sammandragningar som känns typ som mensvärk men det har jag aldrig känt!

Hur då hård? Känns det typ som magknip?
  • Millannn
    Anonym (A) skrev 2018-05-03 21:56:15 följande:

Hur då hård? Känns det typ som magknip?

Nej alltså ta på din mage som den är nu, mjuk vanligtvis. Mjuk hud. Men helt plötsligt blir den som stenhård när du trycker på den.
  • Miffmaff

Nu har jag ej läst hela tråden, utan endast ts. Men vill bara berätta att jag hade sammandragningar typ hela tiden med mitt andra barn. Magen var som en sten. Detta gällde även när jag försökte sova på natten och vid övrig vila. Talade om det för mvc, men de sa bara att det är "normalt". Det var inte normalt, i vecka 32 föddes min flicka och det blev neo för vår del. Inte kul men gick bra trots allt. Lita inte för mycket på mvc...Jag var där på rutinkontroll på morgonen samma dag som min dotter föddes. Hon föddes senare på kvällen...bm gjorde ultraljud för att se om huvudet var fixerat, vilket det ej var. Men hon såg inga tecken på närstående förlossning...trots att jag hade sammandragningar under hela besöket..och rätt onda/obehagliga hade de börjat bli...det är normalt sa hon, speciellt med andra barnet. När jag kom in med ambulans till sjukhuset några timmar senare var jag öppen flera cm..Det jag vill säga är, att känner du att det inte är normalt, så gå på din egen känsla och stå på dig. Det behöver inte alls bli så att du föder för tidigt, men risken finns där... Jag hade mycket sammandragningar med första barnet med, men hon föddes först i vecka 37. Lita mer på dig själv än sjukvården.

• Miffmaff

Tillägg: mina sammandragningar började också runt vecka 20 någonstans.. och höll i sig till dottern kom i v 32. I början blev magen bara hård, senare kändes dom på gränsen till obehagliga. Blev väckt av dom. Men ej regelrätt smärta.

• Miffmaff

Hade ej någon uvi och stressade ej. Var avstängd från jobbet från v 16 pga att jag har arbete där det förekommer hot och våld.

• Anonym (A)
    Miffmaff skrev 2018-05-06 11:26:07 följande:

Tillägg: mina sammandragningar började också runt vecka 20 någonstans.. och höll i sig till dottern kom i v 32. I början blev magen bara hård, senare kändes dom på gränsen till obehagliga. Blev väckt av dom. Men ej regelrätt smärta.

Va det första barnet ?
  • Anonym (V.30)

Har haft sammandragningar sedan v. 20 typ. I v. 22 ringde jag förlossningen och fick komma upp direkt men det var ingen påverkan på tappen. Sammandragningarna kommer ofta nu, i vila, när jag reser mig, går på toa, om jag går i lugnt tempo också. Ringt förlossningen flera gånger men de har sagt att så länge de inte gör ont, blöder eller att de kommer med några minuters mellanrum så ska det inte vara någon fara.

Svar på tråden Mycket sammandragningar v 22