• Anonym (Jag)

Måste vi stå för reparation och ommålning?

Hyr ett hus i andrahand. En trappa (utomhus) har gått sönder och behöver även målas om. Ägaren till huset påstår att det ska gå ur vår ficka, men det står inget om det i kontraktet.

Inte kan vi vara skyldiga att stå för sånt som kommer öka husets värde?

• Svar på tråden Måste vi stå för reparation och ommålning?
  • Anonym (värden)

Men gör rätt för er!

Tur man inte har er som hyresgäst!

• Anonym (Jag)

Vadå gör rätt för oss? Vi är ju villiga att betala för en del av det, men inte allt. Träet var helt murket och sprucket på flera ställen till att börja med, de borde ha bytt ut det själva redan.

• Sandraberg
    Anonym (Jag) skrev 2018-05-04 20:40:28 följande:

Vadå gör rätt för oss? Vi är ju villiga att betala för en del av det, men inte allt. Träet var helt murket och sprucket på flera ställen till att börja med, de borde ha bytt ut det själva redan.

Vad kostar det och hur mycket är en del?
    Det är givetvis inte rimligt att ni ska betala en helt ny trapp om den går att laga.
  • Anonym (Jag)
    Sandraberg skrev 2018-05-04 21:24:40 följande:

Vad kostar det och hur mycket är en del?

Det är givetvis inte rimligt att ni ska betala en helt ny trapp om den går att laga.

Att göra om hela skulle gå på många tusenlappar. Det är två brädor som gått av på mitten och i teorin skulle det ju räcka att byta ut dem, men det känns för det första dumt att göra så när resten är så dåligt skick och för det andra så tror jag inte ens det skulle gå att få loss dem utan att förstöra ännu mer. Tror inte det ens går att fästa nya i det murkna träet.
  • Egon den stora

Ni betalar för det som är skadat och inte för att huset rustas upp. Har två brädor gått sönder så är det dom som skall bytas så att trappan fungerar igen. Däremot att betala en helt ny tappa skulle jag inte kräva av en hyresgäst. Jag hyr ut två hus.

• Anonym (Anna.P)
    Anonym (Jag) skrev 2018-05-04 21:40:13 följande:

Att göra om hela skulle gå på många tusenlappar. Det är två brädor som gått av på mitten och i teorin skulle det ju räcka att byta ut dem, men det känns för det första dumt att göra så när resten är så dåligt skick och för det andra så tror jag inte ens det skulle gå att få loss dem utan att förstöra ännu mer. Tror inte det ens går att fästa nya i det murkna träet.

Alternativt att ni köper de virke och verktyg som krävs för att preparera så får ägaren till huset laga det ni förstört - det vill säga de två plankorna. Då får hyresvärden se trappans helhet och ni behöver inte bli anklagade om det skulle bli nå form av felbygge
  • Anonym (linna)

Vad är trappan "värd"? Jag tänker att om ni ska betala så ska ni ju bara betala vad den är värd idag med tanke på material och skick. Hyresvärden får sedan stå för resten.

Har ni hemförsäkring så kolla upp om det är någon idé att få ut något där.

• Gräsroten

Du skall bara ersätta kostnaden, om du har haft sönder trappan! Annars är det vanligt underhåll, och det står hyresvärden för. Föreslår att du flyttar, till en seriös hyresvärd. Om han envisas, så kan du ta det till hyresnämnden!

• Anonym (Jag)

Vi har klagat över trappan sen vi flyttade hit och de har lovat att de ska byta ut den i sommar, men nu heter det att vi får betala den.

Trappan är mjuk och hal, vilket var orsaken till att möbeln tappades till att börja med.

• Anonym (Fyll i anonym signatur.)

Rimligt vore väl att ni betalade vad det skulle kosta att återställa trappan i motsvarande skick som den var i innan ni tappade möbeln. Går det inte att pga att trappan i övrigt är rutten så får man ju räkan på det som om det var möjligt, dvs ni ersätter kostnaden för de båda bräderna som var sönder och rimlig kostnad för vad det skulle kosta i arbetstid att fixa. Resten av renoveringen av trappan är helt klart hyresvärldens ansvar.

• Sandraberg
    Anonym (Jag) skrev 2018-05-05 10:14:11 följande:

Vi har klagat över trappan sen vi flyttade hit och de har lovat att de ska byta ut den i sommar, men nu heter det att vi får betala den.

Trappan är mjuk och hal, vilket var orsaken till att möbeln tappades till att börja med.

Hur mycket ska nu betala då? Är ju svårt att säga om det är rimligt utan att veta summan.
Svar på tråden Måste vi stå för reparation och ommålning?