• hipsterpappan

Vem gjorde bäst ifrån sig i Agendas partiledardebatt och motivera gärna varför

Tittarna ger Jimmie Åkesson högst betyg i två viktiga ämnen lag&ordning och migration och ses som kvällens vinnare enligt Novus föga förvånande. Stefan Löfven gorde dåligt ifrån sig och var bara pinsam när han blandade in arbetsmarknadspolitik i debatten om dom ökande sexualbrotten och var som vanligt otydlig i det mesta. Annie Lööf och Isabella Lövin samt Jonas Sjöstedt hade inte heller någon bra kväll med sitt försvar för en fortsatt generös asylpolitik.
    svt.se/nyheter/inrikes/de-var-bast-i-debatten-enligt-tittarna

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem gjorde bäst ifrån sig i Agendas partiledardebatt och motivera gärna varför
  • Kusin Krakel
    K Kalle skrev 2018-05-07 12:44:09 följande:

Med svagare arbetsrätt är det lätt för en tafsande chef att sparka den kvinna som vågar säga ifrån/anmäla. Med stark arbetsrätt vågar man lättare säga ifrån - eftersom det blir mindre risk för repressalier. det kan väl minsta nöt räkna ut!?

Jag såg inte debatten och vet inte exakt vad som sas och om det passad e in i sammanhanget. Men forskning visar det förekommer sexuella trakasserier i större utsträckning i brancher med osäkra anställningar.
  • K Kalle
    AnneSophia skrev 2018-05-07 19:04:26 följande:

Okej så du kommenterar ett inlägg du alltså inte har bakgrunden till. Ja men det är ju bra att du erkänner din kunskapslucka iallafall! Bra där.

(För övrigt är våldtäkt på jobbet inte särskilt vanligt och de flesta sexualbrotten sker på allmän plats).

Jag är medveten om detta. Nu gillar jag inte heller Lövén (önskar att S haft en bättre och starkare partiledare) men jag tycker ändå att det är löjligt att missförstå honom med flit. Tecken på ointelligens.
  • K Kalle
    Kusin Krakel skrev 2018-05-07 19:49:38 följande:

Jag såg inte debatten och vet inte exakt vad som sas och om det passad e in i sammanhanget. Men forskning visar det förekommer sexuella trakasserier i större utsträckning i brancher med osäkra anställningar.

Precis det jag säger alltså.
  • EnGladPingvin

Med svagare arbetsrätt är det lätt för en tafsande chef att sparka den kvinna som vågar säga ifrån/anmäla. Med stark arbetsrätt vågar man lättare säga ifrån - eftersom det blir mindre risk för repressalier. det kan väl minsta nöt räkna ut!?

Det kan mycket väl stämma. Att Löfven fick kritik var dock för att frågan handlade om ökade anmälda våldtäkter, men han försökte få det till att handla om arbetsvillkor. Han försökte vända debatten till att handla om förslag på förändring av turordningsreglerna i LAS. Det är inte pg av det som våldtäkterna har ökat. Det fattar alla. Senast idag kan man läsa i tidningarna om gruppvåldtäkter där majoriteten av förövarna är 15-20 år. Inte tusan handlar det om regler på arbetsmarknaden.

I övrigt gjorde Löfven ett förvånande svagt intryck. Det vittnar även vänsterpolitiker om. Pinsamt dåligt rent ut sagt. Kristenson kändes vuxen och framför allt talade han om vad de ville göra, inte bara attackerade motståndarna. Det är så tröttsamt att höra politiker prata mer om vad motståndarna tänker göra istället för att prata om sin egen politik. Sjöstedt gjorde som vanligt ett tydligt och sympatiskt intryck, om än något floskligt. Åkeson får som vanligt en gräddfil från de andra partierna. Han kan stå där och recensera debatten samtidigt som han håller sig utanför tjafset. Han pratar så folk förstår.

KD, L, C och MP försvann på något sätt. Vinnare helt klart M. 2a SD. Och nej jag röstar varken M eller SD.
  • AnneSophia
    K Kalle skrev 2018-05-07 20:10:47 följande:

Jag är medveten om detta. Nu gillar jag inte heller Lövén (önskar att S haft en bättre och starkare partiledare) men jag tycker ändå att det är löjligt att missförstå honom med flit. Tecken på ointelligens.

Hur kan någonsin svaret bli "LAS" på en fråga varför utländska våldtäktsmän inte utvisas? För övrigt gör du samma sak som Löfvén, dvs du missförstår med flit.
  • nattuw
    drutten2 skrev 2018-05-07 06:56:45 följande:

Här skrattas Löfven ut av publiken när han svamlar om att det beror på LAS att sexbrotten ökar. Kan man bli mera pinsam?

Att Löfven inte är någon stor retoriker visste vi sedan tidigare men det där var nog bland det klumpigaste jag sett.
  • AnneSophia
    drutten2 skrev 2018-05-07 21:30:56 följande:

Ett varnande exempel på svetsrökens skadeverkningar

Löfvén försökte svetsa ihop två olika ämnen, men det gick inte så bra. Han kanske skulle avslutat sin svetsutbildning?
  • K Kalle
    EnGladPingvin skrev 2018-05-07 20:29:15 följande:
    Det kan mycket väl stämma. Att Löfven fick kritik var dock för att frågan handlade om ökade anmälda våldtäkter, men han försökte få det till att handla om arbetsvillkor. Han försökte vända debatten till att handla om förslag på förändring av turordningsreglerna i LAS. Det är inte pg av det som våldtäkterna har ökat. Det fattar alla. Senast idag kan man läsa i tidningarna om gruppvåldtäkter där majoriteten av förövarna är 15-20 år. Inte tusan handlar det om regler på arbetsmarknaden.

I övrigt gjorde Löfven ett förvånande svagt intryck. Det vittnar även vänsterpolitiker om. Pinsamt dåligt rent ut sagt. Kristenson kändes vuxen och framför allt talade han om vad de ville göra, inte bara attackerade motståndarna. Det är så tröttsamt att höra politiker prata mer om vad motståndarna tänker göra istället för att prata om sin egen politik. Sjöstedt gjorde som vanligt ett tydligt och sympatiskt intryck, om än något floskligt. Åkeson får som vanligt en gräddfil från de andra partierna. Han kan stå där och recensera debatten samtidigt som han håller sig utanför tjafset. Han pratar så folk förstår.

KD, L, C och MP försvann på något sätt. Vinnare helt klart M. 2a SD. Och nej jag röstar varken M eller SD.
    Ja, han är tyvärr en svag partiledare. Jag önskar att S haft någon som var mer driven och som hade talets gåva!
  • K Kalle
    AnneSophia skrev 2018-05-07 20:39:46 följande:
    Hur kan någonsin svaret bli "LAS" på en fråga varför utländska våldtäktsmän inte utvisas? För övrigt gör du samma sak som Löfvén, dvs du missförstår med flit.
    Nej det gör jag inte.

Jag har inte sett debatten.
  • AnneSophia
    K Kalle skrev 2018-05-08 13:34:04 följande:

Nej det gör jag inte.

Jag har inte sett debatten.

Okej men då är ju detta inlägg fortfarande lika passande
    AnneSophia skrev 2018-05-07 19:04:26 följande:

Okej så du kommenterar ett inlägg du alltså inte har bakgrunden till. Ja men det är ju bra att du erkänner din kunskapslucka iallafall!

Sen började du prata om låg intelligens och att folk missförstår Löfvén med flit.

Det tyder ju snarare på mer ointelligens att kommentera något du inte ens sett.
  • Ritatut

Varför får Åkesson bara 56 procent? Är denna mätning riggad? Han borde väl minst ligga på 95 procent, eller är det många som inte såg debatten men röstade ändå? Är många politiskt till vänster på FL?

• K Kalle
    Ritatut skrev 2018-05-08 15:29:40 följande:

Varför får Åkesson bara 56 procent? Är denna mätning riggad? Han borde väl minst ligga på 95 procent, eller är det många som inte såg debatten men röstade ändå? Är många politiskt till vänster på FL?

Enligt andra mätningar vann Kristersson.
  • Minniemousemommy
    Det är inte på arbetsplatser de flesta grova våldtäkter begås. Det är nog det dom flesta menar.
  • PerAhlm
    K Kalle skrev 2018-05-08 13:33:19 följande:
    Ja, han är tyvärr en svag partiledare. Jag önskar att S haft någon som var mer driven och som hade talets gåva!
    Senaste S-partiledaren som har retoriskt begåvad var Göran Persson.

Tydlig och talade med emfas. Och skicklig på att hantera pressen. Visste var han hade dem.

Och Göran Persson hade inte tappat kontroll över invandringen på det sätt som Reinfeldt + Löfven gjort.

Men Olof Palme spelade såklart i en egen retorisk liga.
  • K Kalle
    PerAhlm skrev 2018-05-10 22:10:50 följande:

Senaste S-partiledaren som har retoriskt begåvad var Göran Persson.

Tydlig och talade med emfas. Och skicklig på att hantera pressen. Visste var han hade dem.

Och Göran Persson hade inte tappat kontroll över invandringen på det sätt som Reinfeldt + Löfven gjort.

Men Olof Palme spelade såklart i en egen retorisk liga.

Så sant!
  • svartakatten98

Jimmie Åkesson, inte för att han genial i just debatter, men jämfört med de andra så blev han det definitivt. Det han säger är självklarheter som jag inte förstår hur någon kan motsätta sig. Kan tillägga att jag är rätt långt till vänster i den politiska skalan, men Åkesson är den mest realistiska av partiledarna, han är långt före de andra. 

Synd att de inte diskuterade t ex bostadsfrågan, försvaret, istället för t ex miljön som inte direkt är Sveriges ensak att fixa. Skulle vilja höra SD prata mer om hur de tänker med t ex Nato och bostads/hyresrätter, för det är lite otydligt där tycker jag. Särskilt när de är öppna för att samarbeta med M.

Svar på tråden Vem gjorde bäst ifrån sig i Agendas partiledardebatt och motivera gärna varför