• amanda Larsson

Bruna flytningar & klåda

Hej! Min dotter har upptäckt att hon har fått bruna flytningar i underlivet. Hon är 13 snart 14 år och är utan mens, hon har även klåda i underlivet som har varit ganska länge. Vet ni vad det kan bero på, har läst endel på nätet och där står det att det kan vara massor infektioner m.m men då har dom haft samlag och mens men min dotter har inget av dom så vet ni vad det kan vara isåfall. Tack för svar i förhand????

• Svar på tråden Bruna flytningar & klåda
  • EpicNurse

Kan absolut vara svamp! Det kan man få långt innan man får mens. Ta henne till läkaren eller låt henne prova tex Pevaryl! Skitjobbigt att gå runt med obehandlad svamp.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Kanttant
    amanda Larsson skrev 2018-05-10 23:49:35 följande:

okej tack för svar, så du tror inte det är något farligt?

Statistiskt är det högt osannolikt att det skulle vara något farligt. Som EpicNurse skriver så kan det röra sig om en vanlig svampinfektion, men har hon haft oskyddat sex så kan det ju förstås vara en god ide att gå och testa för en könssjukdom.

Kan för övrigt också vara mensen som är på g, kan ju komma som brunaktiga flytningar ibland om det är lite och rinner trögt så blodet blir "gammalt" så att säga. För en del kan mensen också rubba balansen något så att det kliar, man kan få svampinfektion i samband med det. 
  • Kanttant
    amanda Larsson skrev 2018-05-11 01:02:25 följande:

okej :) Nae hon har inte haft sex än så det kan inte bero på det.

Läste ditt inlägg lite för snabbt, trodde du hade skrivit att hon hade haft sex. Men då är ju inte det något att oroa sig över iallafall! :)
  • EpicNurse
    amanda Larsson skrev 2018-05-10 23:49:35 följande:

okej tack för svar, så du tror inte det är något farligt?

Det tror jag inte! Som någon redan sagt så kan man då bruna flytningar innan mens. Man kan också få bruna flytningar pga att svampinfektionen gjort slemhinnan i slidan väldigt skör. Så om det bara är lätt färgade flytningar så kan det var därför.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Bruna flytningar & klåda