• Längtansblåblomma

Resan mot ett barn, start 2018, följas åt?

Hej! Är det någon här som vill följas åt i resan mot att ett barn? Jag känner att det finns så mycket tankar och funderingar som hade varit roligt att dela med någon/några. Många i min omgivning är redan gravida eller är i helt andra tankar, så det vore så skönt att kunna hitta någon att dela detta med.

• Svar på tråden Resan mot ett barn, start 2018, följas åt?
  • Längtansblåblomma
    Mytilio skrev 2018-05-14 12:45:52 följande:

Jag tror nästan inte att det är sant, men igår sa min sambo att nu är han redo för bebisverkstad - efter en barndiskussion som pågått i nästan 2år!! För ett år sedan var vi nära att gå isär pga av detta, men nu har han tänkt om och vill också utöka vår lilla familj. Just nu väntar jag på min mens som borde komma idag eller imorn, beräknad nästa ÄL är alltså i slutet av maj och då ska vi göra vårt första försök. 

Försöker hålla mig cool i detta, men fasen - jag är så jäkla glad över att få sätta igång tillsammans med den person jag vill dela resten av livet med <3 Tror knappt på att jag får uppleva detta, måste nästan nypa mig i armen!

Följs gärna åt härinne, även om jag är lite sen på bollen :) 

Har gjort en sluten grupp som heter babyplan, lägg till dig som medlem om du vill:)
  • Längtansblåblomma
    Majsan1177 skrev 2018-05-13 23:29:14 följande:

Gud vad jag var nybörjare och dålig på det här med forum. Speciellt när man loggar in en gång per dag och det har kommit många nya inlägg att läsa igenom. Någon har frågat mig saker men nu hittar jag inte. Äch. 

Skriver bara av mig tänkte jag. Jag vill mest prata ut då jag inte vill prata så mycket med min sambo. Han är med på noterna, var själv den som föreslog att nu var det dags. Men jag tycker det blir lite konstigt när vi ska mysa och man tänker barnverkstad. Det är jag som håller reda på när äl ska bli och tänker att då är vi lediga tillsammans och blinkar med ögonen som en hint att vi borde mysa bla bla.. vill inte skapa någon stress eller att allt ska gå ut på att vi ska bli gravida om ni förstår. Det är en skör gräns.. 

Speciellt inte heller nu denna månad då jag inte än (enligt nc) haft min ägglossning som skulle skett för en vecka sedan. Den kan fortfarande komma men det känns inte så. Blir orolig (fast jag vet att det är normalt) och stressad. 

Detta vill jag prata av mig hos någon tjej som är i ungefär samma sits som mig. 

Ibland får jag tankar som att han inte kan bli pappa, jag har blivit för ohälsosam med lite övervikt, är över 30 år, rör inte på mig, stressar för mycket, tänker för mycket på detta fast jag vet att det inte gör det, än. 

Tänkte nästa månad bli mer seriös med ältest då jag vill veta säkert att jag har äl. Har kört lite stickor men aldrig fått ett starkt positivt resultat. Tydliga stegringar som överstämmer med nc men aldrig ett riktigt starkt. 

Undrar om det är bättre att köra digitalt? Vad säger ni?

Sen hur mycket spelar motion, nyttig mat osv in på att förbättra chanser? Nu menar jag inte att gå på diet och banta ner tio kilo sådär utan att ta hand om sig själv bättre. Alltså när jag skriver detta så svarar min hjärna direkt och inser hur dum frågan egentligen var.. så klart att det är bättre att ut och gå samt äta mer grönsaker än att ligga i soffan och käka pizza haha. Det gäller ju allt lixom.. glöm det. 

Ursäkta för detta långa inlägg. Ni behöver inte reflektera tillbaka eller svara något. Vill bara ha tips på äl stickor :) 

Ska ha bim (enligt nc) om ca 1,5 vecka. Hoppas det sker en ägglossning innan. Haft lite småont i magen varje kväll i tre dagar så hoppet har inte gett sig iväg än... 

Kram på er!

Nu har jag startat en sluten grupp för endast några medlemmar, lägg gärna till dig som medlem om du vill:)
  • Längtansblåblomma
    Längtansblåblomma skrev 2018-05-14 17:47:01 följande:

Nu har jag startat en sluten grupp för endast några medlemmar, lägg gärna till dig som medlem om du vill:)

Babyplan heter den
  • pearly01
    Längtansblåblomma skrev 2018-05-14 17:28:56 följande:
    Nu har jag skapat en sluten grupp endast för medlemmar, den heter babyplan, om du vill testa att lägga till dig? :)
    Har ansökt om medlemskap nu :)
  • viljaa
    Linsen8808 skrev 2018-05-14 12:16:51 följande:

Hur märkte du att du inte hade ägglossning då? Test eller temp? Min kom tillbaka och blev regelbunden direkt men det var länge sen nu. Har använt NC snart i två år

NC sa det.... :/
  • xrayoflight
    Längtansblåblomma skrev 2018-05-14 17:47:01 följande:

Jag har också ansökt :)
  • Mytilio
    Längtansblåblomma skrev 2018-05-14 17:04:05 följande:

Vad roligt, Då är vi ju typ i samma sits. Jag har också velat ha barn långt innan min man var redo, men nu äääntligen är han på samma nivå.(!!)

Min kille är bortrest just nu så blev inget försök denna (evighets)månad.så väntar också in mensen så att man kan börja om på dag 1 igen. Vi har gjort ett halvhjärtat försök i april, men det blev inget av det tyvärr, så nu är det bara att ta nya tag. Hoppas kunna pricka in äl med mitt nybeställda digitala ältest;) Önskar er lycka till!!

Fantastiskt är det! :)

Jag har testat med stickor ett tag, för att hålla lite koll, men nu har jag också köpt digitalt test, hoppas att äl funkar som den ska fortsättningsvis. Jag är 36år så har oroat mig lite för fertiliteten, men har kollat upp en del och det verkar vara i sin ordning. Hoppas att ni får till det vid nästa försök! :) Lycka till, till er också!
  • Längtansblåblomma
    Mytilio skrev 2018-05-14 21:11:22 följande:

Fantastiskt är det! :)

Jag har testat med stickor ett tag, för att hålla lite koll, men nu har jag också köpt digitalt test, hoppas att äl funkar som den ska fortsättningsvis. Jag är 36år så har oroat mig lite för fertiliteten, men har kollat upp en del och det verkar vara i sin ordning. Hoppas att ni får till det vid nästa försök! :) Lycka till, till er också!

• Längtansblåblomma
    Längtansblåblomma skrev 2018-05-14 21:51:09 följande:
    Tack!

Okej, ja, man hoppas ju på en jämn cykel med fungerande äl så att det blir lättare att pricka in rätt period.

Vad skönt för dig att du kollat upp så att allt ser bra ut. Det känns ju iaf bra att man kan göra en fertilitetsutredning om det skulle visa sig att det blir svårare än man trott..
  • Majsan1177
    Längtansblåblomma skrev 2018-05-14 17:47:30 följande:

Babyplan heter den

gärna. Hur hittar man dit?
  • Majsan1177
    Emelies95 skrev 2018-05-14 07:12:35 följande:

Godmorgon Godmorgon!

Oj vad dåligt både jag och min sambo sovit inatt efter att jag plussat igår. Och jag vaknar minst 5 ggr och måste gå upp och kissa.. Men det är så värt det. Min första graviditet. Känns så spännande.

Jag började med folsyra tabletter för cirka 5 månader sen. Motionerar dagligen. Ska börja cykla nu tänkte. Min sambo är rädd för att jag ska cykla, men att cykla kan ju inte påverka dåligt. :/

Är det bra att börja med folsyra innan? Gynnar det graviditeten bättre? Grattis till dig!
  • xrayoflight
    Majsan1177 skrev 2018-05-14 23:43:29 följande:

Är det bra att börja med folsyra innan? Gynnar det graviditeten bättre? Grattis till dig!

Folsyra förebygger ryggmärgsbrock hos fostret och behövs frst de första veckorna. Eftersom det kan ta tid att inse att du är gravid så rekommenderas alla som försöker bli gravida att äta tillskott :) ett par månader innan du börjar försöka bli gravid tror jag rekommendationerna är :)
  • Emelies95
    Majsan1177 skrev 2018-05-14 23:43:29 följande:

Tack så mycket:D

Ja, Det är bra att börja med folsyra tabletter några månader innan man blir gravid, Då man inte ofta vet direkt när man blivit gravid. Sen är det bara bra vitaminer i dom tabletterna, Så de kan du börja med redan innan :)
Svar på tråden Resan mot ett barn, start 2018, följas åt?