• Tuil

Tonårsbarn vill inte att vi flyttar ihop

Jag har tre tonårsbarn. De två yngsta är med på noterna att jag och min särbo vill flytta ihop. Mitt största barn vill inte. Hon tycker att hon inte känner honom tillräckligt och att det skulle kännas konstigt att bo med honom då. Vi har varit tillsammans ett år. Flytt skulle ske i nov i så fall. Hur mycket hänsyn måste jag ta till henne. Hon är myndig. Hon tycker inte jag respekterar hennes åsikter och sätter sig helt emot. Ska jag lyssna på henne eller göra som vi övriga vill?

• Svar på tråden Tonårsbarn vill inte att vi flyttar ihop
  • sextiotalist
    Fjäril kär skrev 2018-05-14 07:10:08 följande:
    Eller så är dottern en bortskämd fröken fisförnäm som alltid ska ha sin vilja igenom och som hittills fått det så... Då är det banne mig dags att mamman sätter ner foten och säger ifrån.

Finns gott om såna tonåringar också...
    Det ansåg sambons ex att min sambos äldsta var, eftersom han vägrade att bo under samma tak som honom, något jag inte känner igen alls, jättefin kille
    Men nu verkar det som denna flicka har endast ett år kvar på gymnasiet, så det måste gå att kunna vänta ett drygt halvår till. Så flickan får fokusera på sina studier. Det är ju ändå ett viktigt år för henne.
    Självklart finns det bortskämda barn. Men det är nog i så fall lite för sent att styra upp det nu och samtidigt ta en stor risk att förstöra (framtida) relationen med dottern.

• Anonym (Nej)

Flytta inte ihop. Det är fult av dig att flytta in en okänd man i din dotters tonårsliv.

Ett år, och ni ska flytta ihop? Bli seriös för fan

• Tuil
    modsey skrev 2018-05-14 07:58:02 följande:

Eller så är mamnan oförmögen och för lat för att fixa upp sitt liv på egen hand utan man !

( sjäkvklart vet jag inte om det är så, lika lite som du kan veta huruvida ts dotter är en fisförnäm bortskämd fröken )

Jag är inte oförmögen att fixa upp mitt liv (som inte behöver fixas upp) jag vill bara bo i hop med min särbo för att det är ett naturligt steg när man har en relation. Min dotter är inte heller en fisförnäm och bortskämd fröken. Även om hon just i denna frågan fått nån slags vetorätt. Det är inte så lätt att som förälder vara alla till lags hela tiden.
  • Tuil
    Anonym (Nej) skrev 2018-05-14 08:25:05 följande:

Flytta inte ihop. Det är fult av dig att flytta in en okänd man i din dotters tonårsliv.

Ett år, och ni ska flytta ihop? Bli seriös för fan

Fast okänd är han ju inte.
  • sextiotalist
    Tuil skrev 2018-05-14 08:29:01 följande:
    Jag är inte oförmögen att fixa upp mitt liv (som inte behöver fixas upp) jag vill bara bo i hop med min särbo för att det är ett naturligt steg när man har en relation. Min dotter är inte heller en fisförnäm och bortskämd fröken. Även om hon just i denna frågan fått nån slags vetorätt. Det är inte så lätt att som förälder vara alla till lags hela tiden.
    Ja, livet består av att väga olika beslut mot varandra. Som förälder har man dock ansvaret att skapa de bästa förutsättningarna man kan för sina barn, inte att vara alla till lags.
    Och än en gång. Om du blir pådyvlad att nu person i ditt hem, en av motsatt kön, i en känslig ålder, hur skulle du uppleva det?
    Det är fortfarande inte frågan om 5-6 års särboskap till, det är ungefär ett år, så det är greppbart.

• Fjäril kär

Gott! Då finns det bra förutsättningar att ni kan lösa det här
  • Anonym (Ma)

Men vet du, man behöver inte följa normen ^flytta ihop^ bara för att man är tillsammans med nån. Det är bara en norm, ett socialt påhitt, som man faktiskt inte behöver uppfylla.

Om det nu bara handlar om något år, så är det väl bättre att vänta?

För det ska man veta, bonusfamiljen är allt annat än enkel att leva i...och sätta sig själv före sina barn, det gör man bara inte.

För barnen ska du ha en bra relation med resten av livet, en pojkvän...nja kanske inte.
  • sextiotalist
    Anonym (Ma) skrev 2018-05-14 10:40:10 följande:
    Men vet du, man behöver inte följa normen ^flytta ihop^ bara för att man är tillsammans med nån. Det är bara en norm, ett socialt påhitt, som man faktiskt inte behöver uppfylla.

Om det nu bara handlar om något år, så är det väl bättre att vänta?

För det ska man veta, bonusfamiljen är allt annat än enkel att leva i...och sätta sig själv före sina barn, det gör man bara inte.

För barnen ska du ha en bra relation med resten av livet, en pojkvän...nja kanske inte.
    Just detta med att det är mer komplext och mycket svårare att leva i bonusfamiljer är också en orsak att alla bör vara med på tåget. För även om alla är med på tåget, så kommer det komma många situationer där det kommer vara tufft, svårt etc.
    Är det en eller flera som inte är med på tåget, så kommer det bli än tuffare
  • Anonym (12)

Det är lika naturligt att man förblir särbo. Bara för att man har en relation med någon så betyder det inte att man måste bli sambo.

Ja, väldigt många blir det efter en tid, men det finns även många som hellre är särbos pga olika anledningar. En anledning kan just vara pga sina barn. Kanske tycker det är lättare att vara särbo tills barnen flyttat, speciellt om man då har äldre barn.
  • Anonym (a40)
    Hade jag varit du ts så hade jag loggat ut från alla påhopp och gjort det jag känt var bäst för mig och min familj. Minns tydligt när jag själv var 18 år och utgår från det. När jag var 18 hade jag en kille jag vart gravid och blev sambo med. Kan inte tänka mig in i att jag i den åldern skulle sitta i det största rummet i hemmet medan min familj fick trängas. Och inte velat gå med på en förändring som resten var positiva till och som hade gjort dagarna enklare för mina syskon och mamma. Jag hade aldrig i livet haft SAMVETE att göra så. Lycka till med allt och jag hoppas det löser sig till det bästa för er alla :) 
  • Anonym (barnen först!)
    Fjäril kär skrev 2018-05-14 07:10:08 följande:

Eller så är dottern en bortskämd fröken fisförnäm som alltid ska ha sin vilja igenom och som hittills fått det så... Då är det banne mig dags att mamman sätter ner foten och säger ifrån.

Finns gott om såna tonåringar också...

Vad bekvämt att tänka att det är fel på barnet så att man kan se till sina behov utan dåligt samvete....
  • Tuil
    Anonym (barnen först!) skrev 2018-05-14 16:51:39 följande:

Vad bekvämt att tänka att det är fel på barnet så att man kan se till sina behov utan dåligt samvete....

Det är inte fel på barnet! Var har du fått det ifrån?
  • Anonym (barnen först!)
    Tuil skrev 2018-05-14 17:09:15 följande:

Det är inte fel på barnet! Var har du fått det ifrån?

Det påstod jag inte heller. Jag svarade på "fjäril kärs" påstående.
  • Fjäril kär
    Anonym (barnen först!) skrev 2018-05-14 16:51:39 följande:

Öh, var påstod jag det?

Jag bara påpekade att det finns fler sidor av myntet. Nu var det ju inte så hos TS , men det finns gott om såna barn också.
  • Ess
    Men säg åt dottern att du och särbon kommer börja kolla gemensamma bostäder nu, och när hon gått ut gymnasiet så kommer ni att flytta ihop. För då har hon tid på sig att hitta studentboende eller annat.
    Egentligen kan du redan nu börja göra det lite obekvämt för henne att bo hemma, ordna om rummen så att hon delar med sin syster och sonen får ett eget rum, eller om det passar bättre så får hon dela med brorsan.
Svar på tråden Tonårsbarn vill inte att vi flyttar ihop