• Anonymamamma

    Tips på lunch till 2,5åring?

    Hej! Jag har dålig fantasi när det kommer till lunch till min 2,5årige son. Han äter ingenting med sås och det begränsar mycket. Vad äter era småbarn?

  • Svar på tråden Tips på lunch till 2,5åring?
  • Tow2Mater

    Fiskpinnar/köttbullar/korv/helt kött i bitar/fisk i bitar/"torrt" tacokött, potatismos, micrade frysta grönsaker, avacado i bitar, morotsstavar, gurkstavar, ...

  • Dementoria
    Anonymamamma skrev 2018-05-11 12:34:28 följande:

    Hej! Jag har dålig fantasi när det kommer till lunch till min 2,5årige son. Han äter ingenting med sås och det begränsar mycket. Vad äter era småbarn?


    Det du äter!
  • Anonymamamma
    Dementoria skrev 2018-05-11 13:19:52 följande:

    Det du äter!


    Näringsdryck :( Det är tyvärr snarare så att jag borde äta det han äter. Hans pappa äter med honom så jag tror inte det hämmar på nåt sätt.
  • Kira2
    Anonymamamma skrev 2018-05-11 13:23:16 följande:
    Näringsdryck :( Det är tyvärr snarare så att jag borde äta det han äter. Hans pappa äter med honom så jag tror inte det hämmar på nåt sätt.
    Äter du ingenting tillsammans med sonen? 
  • Dementoria
    Anonymamamma skrev 2018-05-11 13:23:16 följande:
    Näringsdryck :( Det är tyvärr snarare så att jag borde äta det han äter. Hans pappa äter med honom så jag tror inte det hämmar på nåt sätt.
    Tyvärr är det så att barn gör som oss vuxna, inte som vi säger. Därför är det bästa att alltid äta tillsammans med små barn och framförallt att äta samma sak.

    Du kan/får inte äta eller?
  • Mascaraklumpar

    Idag åt vi stekta nudlar med grönsaker och ägg

    Igår enchiladas med hemgjord salsa

    Imorgon blir det helstekt kyckling med potatissallad

  • Anonymamamma
    Dementoria skrev 2018-05-11 13:32:13 följande:

    Tyvärr är det så att barn gör som oss vuxna, inte som vi säger. Därför är det bästa att alltid äta tillsammans med små barn och framförallt att äta samma sak.

    Du kan/får inte äta eller?


    Han äter jättebra, mängden är det inget fel på och der han tycker om slukar han massor av men han vägrar oftast smaka på nya och nu börjar min fantasi ta slut. Jag äter alltid nånting från hans tallrik, han är med och ?lagar mat? och hans pappa sitter med och äter med honom.
  • Anonymamamma
    Kira2 skrev 2018-05-11 13:26:43 följande:

    Äter du ingenting tillsammans med sonen? 


    Hans pappa gör det. Men han blir inte mer intresserad av den nya maten då ändå.
  • Anonymamamma
    Mascaraklumpar skrev 2018-05-11 14:55:28 följande:

    Idag åt vi stekta nudlar med grönsaker och ägg

    Igår enchiladas med hemgjord salsa

    Imorgon blir det helstekt kyckling med potatissallad


    Tack :) Stekta eller kokta ägg? Hur får man dem att smaka på ägg? Sonen tycker det ör så slimeigt att han inte ens vill röra det, inte stekt heller. Synd efterom det är så nyttigt.

    Nudlar äter han och jag har försökt flera gånger med att blanda i wok och andra grönsaker men det misslyckas.
  • Bertram

    Resterna från dagen innan, pannkaka, köttbullar/pannbiffar, grönsaksbiffar, korv, stekt kyckling/lax/kött etc där man kan ha sås vid sidan av.

  • mammalovis

    Om inte annat går det väl värma rester från dagen innan. Det viktigaste är kanske att han får se vad han äter. Ibland funkar det bättre med en tallrik som har olika fack. Det kan också hjälpa att barnet tar själv från skålen. Vi har också en 2,5-åring och det är olika saker som lockar olika måltider. Ibland bara pasta och ibland bara korv typ. Sedan gillar han otippat soppa ... Han får allt på sin tallrik oavsett och så gör vi ingen affär av det. Värre är med syskonen som har svårt att hålla tyst om vad de inte gillar och det smittar fort ...

    Ni har inte testat att dippa grönsaker för att se om han ogillar konsistensen eller om det är att inte se vad han äter.

  • Orolig över barn
    Anonymamamma skrev 2018-05-12 20:54:39 följande:

    Tack :) Hur får man dem att smaka på ägg?


    Jag fick inte heller min dotter att smaka på ägg MEN vi åkte och hälsade på mina föräldrar en dag. Min då 2,5 årig dotter följde med morfar att hälsa på hönorna i bondgården och de hittade en ägg som de tog in till mormor, dottern hjälpte till att steka den, sedan åt hon det med stor apetit. Från den dagen blev stekt ägg väldigt efterfrågad här hemma. Hon vill vart och varannan dag äta stekt ägg med ketchup (hon är 3 år nu)

    Kokt ägg serverade jag några gånger men min dotter vägrade röra den, tills en dag råkade vi titta på en barnfilm där pojken åt kokt ägg till frukost. Min dotter blev sugen, då jag kokade och hon åt upp. Sedan dess går det bra med kokt ägg också.
  • Tow2Mater
    Anonymamamma skrev 2018-05-12 20:54:39 följande:
     Hur får man dem att smaka på ägg? Sonen tycker det ör så slimeigt att han inte ens vill röra det,
    Hårdkokt? men en klick ketchup och en kall räka på toppen :)
Svar på tråden Tips på lunch till 2,5åring?