• Anonym (Ledsen)

Han vägrar skriva på att dottern får mitt efternamn. Vad gör jag?

Ska försöka göra en lång historia så kort som möjligt .

Jag har 2barn sen ett tidigare förhållande dom har mitt efternamn .

Jag träffade min nuvarande sambo för 6 år sen jag var egentligen klar med barn men kände ändå att han med borde få uppleva det när och om han nu skulle vilja det. Så för 2 år sen va det dags han ville så gärna ha barn och vi fick försöka en bra stund. Han ville så gärna få bestämma namn och även föra vidare sitt efternamn och jag kände väl lite att jag har ju fått gjort det 2 gånger så att han kunde få det. Vi levde samtidigt lyckliga livet, trodde iallafall jag. Dottern föddes för 1 månad sen och han fick välja namn . Igår fick jag reda på att han varit otrogen under hela graviditeten med en tjej i våran bekantskapskrets. Och det finns ingen människa som jag avskyr mer än han just nu.

Nu till saken jag vill absolut inte att våran dotter ska ha hans efternamn längre . Men han vägrar skriva på pappret om namn väl om jag skriver mitt efternamn så vad kan jag göra ? Jag kommer att flytta . Jag har inte heller bestämt om jag vill skriva på om gemensam vårdnad . ( Jag kommer däremot låta honom träffa dottern så mycket han vill då hon inte kan styra över hans idiotiska val) så hjälp mig hur går jag tillväga?

• Svar på tråden Han vägrar skriva på att dottern får mitt efternamn. Vad gör jag?
  • Anonym (Freja)

Om du nu har enskild vårdnad + inte har registrerat nåt namn än, är det väl bara att ge dottern ditt efternamn. Vill barnet ha pappans efternamn senare är det ju lätt att ändra.

Sen, är pappan inte ett dugg intresserad av dottern skulle jag nog inte heller vilja ha gemensam vårdnad. Handlar ju inte om att göra den andre föräldrern till mindre av en förälder, men förenklar bara när det kommer till flytt/pass/skola etc.

• Anonym (H)

Har hon inte ditt namn automatiskt när ni inte är gifta?

• Venenum

Men du. 

Det här verkar ha hänt igår. Är det inte viktigare för dig att landa i det som pågår i ditt liv just nu och kanske ta namnkonflikten senare?
    Det låter drastiskt att från en dag till en annan vilja byta namn på sina barn samtidigt som helvetet förmodligen brakat lös mellan er. Förhoppningsvis kommer det ett läge där ni båda har bättre förutsättningar för att bearbeta en sådan här fråga. 

>> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv
  • Anonym (K)
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-05-13 15:48:49 följande:

Nu har det hunnit komma mängder med svar . Jag ska försöka förtydliga allt lite bättre eftersom det blev väldigt mycket frågor som inte hade med saken att göra.

För det första. Dom 2 barnen jag har sen innan har jag med har jag haft ett helvete med när det gäller pass , flytt o allt som har med barnen att göra då pappan gjort allt dom senaste 6 åren för att sabba(sen han fick reda på att jag träffat ny) . Vi har gemensam vårdnad. Så jag har redan upplevt värst senariumet där.

Barnets pappa kommer inte vara föräldrarledig dom nästa 2 åren så jag vet inte heller hur jag ska få mina dagar att räcka ihop om jag skriver på om gemensamvårdnad. Med det jobbet han har idag (han har det så bra så han lär inte byta jobb i första taget)så kan han inte ha henne mer än varannan helg iallafall. Jag anser inte heller att han visat något som helst intresse för dottern heller. Och det känns som allt kommer bli en väldigt onödig procedur med allt om vi har gemensamvårdnad.

OM han nu skulle ändra på sig om nått år och visa ett intresse samtidigt ta på sig pappa rollen eller hur man nu ska förklara . Då skulle jag absolut kunna överväga att ändra om vårdnaden till GEMENSAM.

Jag är ABSOLUT INTE ute efter att försöka ta något umgänge ifrån barnets pappa utan jag är bara gladare desto mer han vill vara delaktig.

Angående efternamn så är det klart att jag egentligen vill att barnet ska heta samma som mig och mina andra 2 barn, eftersom vi nu inte kommer leva ihop. Jag kan tycka att det kunde han tänkt på innan han gjorde dom valen han gjorde ! Jag ser inte hur barnen skulle bli lidande av att ha mitt efternamn.

Enda anledningen till att han vill föra sitt efternamn vidare är för att man i hans värld alltid för vidare just "mannens" efternamn.

Mannens namn, vilken jävla stenåldersmänniska.

Skriver du på gemensam vårdnad blir du, som du vet, av med förändradagar. Det hade jag aldrig vågat. Då är du körd när barnet är några månader och dagarna är slut.
  • Anonym (opjhnub)

TS verkar ha lämnat tråden? 

Sammanfattningsvis så är det ju så att om hon inte skickat in papper ännu med barnets efternamn så är det var att skicka in papper med barnets förnamn och vänta 3 månader så får barnet automatiskt hennes efternamn. 

Gemensam vårdnad är inte läge att skriva under för så länge barnet är under 1 år. Detta för att slippa krångel utifall pappan inte sköter sitt umgänge så att han får en god anknytning och sen kan vara hemma med barnet när mammans dagar är slut eller om han sen inte vill vara föräldraledig, då står TS där utan inkomst men med ett barn som inte får förskoleplats pga för låg ålder. . TS kan alltid skriva över dagar på pappan ändå. 

Umgänget har inget med vårdnaden att göra, barnet har rätt till sin förälder ändå, men det är upp till föräldrarna att sköta det hela. TS är villig att göra sin del, nu är det upp till pappan om han gör sin. 

• Rudbeckius

Sorgligt det som hänt. Tänk nu så mycket det går på barnets rätt till en bra uppväxt och tillgång till både mamma och pappa samt deras släkter. 

Ju mer ni kan samsas runt detta desto bättre får barnet det. Var era allra mest vuxna karaktärer. 

Jag var med om att mina barns mor ville skilja sig och hon menade att allt de behövde var en kärleksfull mamma. Verkligheten har visat att det var fel och barnen ser det också ju äldre de har blivit.

• Anonym (A)
    Rudbeckius skrev 2018-05-15 10:46:46 följande:
    Sorgligt det som hänt. Tänk nu så mycket det går på barnets rätt till en bra uppväxt och tillgång till både mamma och pappa samt deras släkter. 

Ju mer ni kan samsas runt detta desto bättre får barnet det. Var era allra mest vuxna karaktärer. 

Jag var med om att mina barns mor ville skilja sig och hon menade att allt de behövde var en kärleksfull mamma. Verkligheten har visat att det var fel och barnen ser det också ju äldre de har blivit.
    Håller med
  • Anonym (inte gemensamt)
    Johan H skrev 2018-05-13 19:29:37 följande:
    Du kan ju inte resonera utifrån vad som är bäst för kvinnan. Det barnets perspektiv som är viktigast. De gnälls över pappor som inte tar ansvar. Han kanske är en kanon pappa men har problem med att hålla snoppen i styr. Då får mamman förklara att de han gör är inte acceptabelt med otrohet och jag förstår fullt ut att hon är förbannad. Men att hon ska sjunka till samma nivå är bara löjligt. Diskutera och hitta en lösning istället för kasta sand hit och dit. Barnets perspektiv måste alltid komma i första hand inte kvinnans eller mannens.
    Jag resonerar utifrån vad som är bäst för barnet, nämligen att ha minst en förälder som har viljan, intresset och ekonomin att vara hemma med barnet tills det kan börja på dagis OCH ha råd med mat och husrum samtidigt.
    Det enda sättet mamman kan försäkra sig om att detta ska gå är att inte skriva på gemensam vårdnad. 
  • Anonym (inte gemensamt)
    Johan H skrev 2018-05-13 19:29:37 följande:
    Du kan ju inte resonera utifrån vad som är bäst för kvinnan. Det barnets perspektiv som är viktigast. De gnälls över pappor som inte tar ansvar. Han kanske är en kanon pappa men har problem med att hålla snoppen i styr. Då får mamman förklara att de han gör är inte acceptabelt med otrohet och jag förstår fullt ut att hon är förbannad. Men att hon ska sjunka till samma nivå är bara löjligt. Diskutera och hitta en lösning istället för kasta sand hit och dit. Barnets perspektiv måste alltid komma i första hand inte kvinnans eller mannens.
    Och för att vara övertydlig. Mamman lever tillsammans med sitt barn, pappan har inte visat något intresse. Detta har inte med otroheten att göra, det har att göra med att pappan hittills inte visat intresse för att vara närvarande eller ta ut någon föräldraledighet.

Mitt ex krävde att jag skulle vara hemma i minst 15 månader men ifrågasatte samtidigt att jag skulle få ta över några dagar från honom, han tänkte nämligen utnyttja dem när barnet blev större. Då levde vi fortfarande ihop...
    När han insåg att han då måste ta av SIN inkomst för att köpa mat till OSS började han skriva över dagar.
  • Anonym (2barnsmamma)
    Anonym (Mmm) skrev 2018-05-13 07:21:45 följande:

Det stämmer inte alls, eftersom barnet redan har hans efternamn måste pappan godkänna om namnbyte. Spelar ingen roll längre om man har ensam vårdnad eller inte pappan måste godkänna

stämmer inte alls som du skriver för du har fel, har gjort detta 2 ggr ändrat mina barns efternamn utan pappans underskrift då jag har ensam vårdnad senast för 5 månader sedan så du har fel. säkert någon som redan rättat dig men hamnade bara här av en slump.
  • Anonym (2barnsmamma)
    Anonym (Dubbelt?) skrev 2018-05-13 13:39:31 följande:

Med den nya namnlagen kan barnen ha båda föräldrarnas efternamn. Tidigare fick det ena efternamnet status som mellannamn men bara ett namn kunde vara riktigt efternamn. Är inte det ett alternativ att båda namnen finns med?

Oavsett om han har varit otrogen 100 ggr (vilket är 100 ggr fel) så är han förälder lika mkt som dig. Att bara köra ditt race och helt stryka hans namn kommer sannolikt inte att gynna någon mer än ditt ego för stunden, medan han kommer vara sur på dig de kommande 18 åren. Barnet gynnas av föräldrar som kan samarbeta och är vänner. Självklart ska vårdnaden vara gemensam (om pappan vill det). Försöker du få ensam vårdnad får du förmodligen det (till en början) men han kan säkert starta en process där hans faderskap kommer fastställas och du därmed döms på ngt sätt... Att vägra honom vårdnad om ett barn bara för att han är otrogen är faktiskt väldigt lågt (precis som det är lågt att vara otrogen). En mamma som betrr sig lågt eller döms för egenmäktigt förfarande med barn (eller vad det kan tänkas heta) är inte heller någon bra förebild för barnet. Som någon sade... väx upp och lyft blicken högre än att han har betett sig svekfullt och lumpet mot dig.

Är du fullkomligt från vettet? vilken pappa är otrogen under en hel graviditet men ändå förtjänar både efternamn och vårdnad, fyfan för ett sådant svin, hur tror du en sådan idiot tänker i andra vuxna situationer? tror du han kommer ta sitt ansvar då ? i helvete heller, be fanskapet dra åt helvete, ditt barn förtjänar en pappa som visar dig som mamma respekt och tillit, nästa gång är det hans eget barn han vänder ryggen. Skiter i hur tjockt blod är så förtjänar ett sådant kräk varken sitt barn eller mammans uppmärksamhet. som man bäddar får man ligga. otrohet är det fulaste man kan göra mot både en mamma och ett barn som inte ens hann se världen innan han tänkte med ollonet ist för hjärnan. fyfan säger jag bara. Straffa han gärna med att flytta och låt kräket kräla tillbaka för att få träffa sitt barn. usch!
  • Anonym (Dubbelt?)
    Anonym (2barnsmamma) skrev 2018-06-30 14:16:35 följande:

Är du fullkomligt från vettet? vilken pappa är otrogen under en hel graviditet men ändå förtjänar både efternamn och vårdnad, fyfan för ett sådant svin, hur tror du en sådan idiot tänker i andra vuxna situationer? tror du han kommer ta sitt ansvar då ? i helvete heller, be fanskapet dra åt helvete, ditt barn förtjänar en pappa som visar dig som mamma respekt och tillit, nästa gång är det hans eget barn han vänder ryggen. Skiter i hur tjockt blod är så förtjänar ett sådant kräk varken sitt barn eller mammans uppmärksamhet. som man bäddar får man ligga. otrohet är det fulaste man kan göra mot både en mamma och ett barn som inte ens hann se världen innan han tänkte med ollonet ist för hjärnan. fyfan säger jag bara. Straffa han gärna med att flytta och låt kräket kräla tillbaka för att få träffa sitt barn. usch!

Jag försvarar inte pappans otrohet men världen är inte svart och vit. Vi vet inte heller hur han resonerade när han kom fram till att det var ett slugt drag att vänstra under hela graviditeten. Vi har faktiskt ingen aning om hur deras relation var under denna tid mer än att mamman var gravid med deras gemensamma barn.

Jag vet däremot att otrogna generellt inte per automatik är dåliga föräldrar eller skulle svika sina barn gång på gång bara för att de har svikit barnens andra förälder vid flera tillfällen. Att dra slutsatsen att han skulle bli en dålig pappa baserat på otroheten saknar du därför helt enkelt underlag för.
  • Anonym (Ledsen)

Jag har inte läst alla svar och varit väldigt inaktiv i tråden.

Alla har säkert bra råd och upplägg , men alla tycker olika.

För att dra en slutsats över det hela hur det ser ut just nu.

1. Jag tog mitt pick och pack och flyttade dagen efter jag skrev denna tråd.

2. Jag avskyr honom till 110%, det som svider mest var att vi faktiskt verkligen hade det bra på alla plan och att jag var så blåst,hade inte en tanke på att han skulle kunna tänka sig att vara otrogen

. Samtidigt så har han gett mig ett barn som jag älskar mer än allt annat. Det är jag otroligt tacksam för.

3. Barnet fick mitt efternamn, vissa tycker att jag är svin i tråden men jag gjorde iallafall så.

4. Pappan till barnet har inte skrivit,ringt eller på något vis försökt få kontakt för att vilja träffa barnet, eftersom hen inte fick hans efternamn så är det tydligen inte hans barn.

5. Jag var dum nog att däremot skriva på gemensam vårdnad för jag kände att vi båda är trots allt föräldrar. Nu står jag här i ren panik över hur jag ska få ihop min föräldrarledighet. Mina dagar räcker inte alls länge och han vägrar skriva över några dagar till mig,samtidigt som han inte ens träffat barnet sen jag lämnade han. Vilket gör att jag redan fått börja jobba några kvällar för att kunna spara. Vilket har gjort att jag känner mig som en otroligt kass människa och jag har sån ångest av att redan få börja jobba . Men man får lära sig av sina misstag

• Anonym (opjhnub)
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-06-30 17:51:31 följande:

2. Jag avskyr honom till 110%, det som svider mest var att vi faktiskt verkligen hade det bra på alla plan och att jag var så blåst,hade inte en tanke på att han skulle kunna tänka sig att vara otrogen

. Samtidigt så har han gett mig ett barn som jag älskar mer än allt annat. Det är jag otroligt tacksam för.

3. Barnet fick mitt efternamn, vissa tycker att jag är svin i tråden men jag gjorde iallafall så.

4. Pappan till barnet har inte skrivit,ringt eller på något vis försökt få kontakt för att vilja träffa barnet, eftersom hen inte fick hans efternamn så är det tydligen inte hans barn.

5. Jag var dum nog att däremot skriva på gemensam vårdnad för jag kände att vi båda är trots allt föräldrar. Nu står jag här i ren panik över hur jag ska få ihop min föräldrarledighet. Mina dagar räcker inte alls länge och han vägrar skriva över några dagar till mig,samtidigt som han inte ens träffat barnet sen jag lämnade han. Vilket gör att jag redan fått börja jobba några kvällar för att kunna spara. Vilket har gjort att jag känner mig som en otroligt kass människa och jag har sån ångest av att redan få börja jobba . Men man får lära sig av sina misstag

Ja, att du skrev på för gemensam vårdnad var ju ett misstag. Det du får göra nu är att stämma honom för enskild vårdnad i första hand och kvarstående gemensam i andra hand. Han har ju inte träffat barnet eller varit intresserad och då behöver du alla dagar. Antingen går han med på det utan tjafs, du tilldöms enskild vårdnad i domstol eller så får han arslet ur vagnen och blir en engagerad förälder. Lycka till
  • frejfrej

Ah TS kom på att han "Ej ville vara delaktig" när hon insåg att hon hatade honom. Det är precis pågrund av såna här situationer som ensamvårdnad till kvinnan ej bör vara standard och istället gemensam då han kommer att vara hennes pappa och andra förälder oavsett vad du tycker om honom eller inte, men som det patetiska svin du är så kommer du göra deras samarbete svårt i 18 år tills barnet inser hur världen fungerar och vilket as du har varit. Människor som du bör inte få reproducera

• frejfrej
    Anonym (opjhnub) skrev 2018-07-14 07:06:06 följande:

Ja, att du skrev på för gemensam vårdnad var ju ett misstag. Det du får göra nu är att stämma honom för enskild vårdnad i första hand och kvarstående gemensam i andra hand. Han har ju inte träffat barnet eller varit intresserad och då behöver du alla dagar. Antingen går han med på det utan tjafs, du tilldöms enskild vårdnad i domstol eller så får han arslet ur vagnen och blir en engagerad förälder. Lycka till

alltså vad är det för fel på dig ? Du skriver på gemensam vårdnad för du vill samarbeta men i samma veva så ändrar du namnet bara som ett fuck you till pappan ? Varför kunde du inte iallafall ge ett dubbelnamn så du bevarade freden ? Herregud du är inte så smart.
  • Anonym (Hanna)

Detta med föräldradagar, finns det inget sätt att tex domstol ?tvångslverför? föräldradagar från den föräldern som vägrar ta hand om barnet, fram till barnet är 1 år och har rätt att börja på förskola?

Jag är principiellt för att gemensam vårdnad är standard från det att faderskapet är fastställt, men då måste det ju också finnas kompletterande regler så att det praktiska livet för bebisen fungerar utifrån de förutsättningar som finns i samhället. Det svenska systemet bygger ju på att föräldrarna är föräldralediga första året, om ena föräldern vägrar bidra till det borde hen tvingas kompensera för det endera genom att föra över dagar eller ett högre underhåll som täcker privat barnomsorg. Visst ska båda föräldrarna ha samma rättigheter oavsett kön, men med rättigheter kommer också skyldigheter.

• Anonym (Leu)
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-06-30 17:51:31 följande:

Det var inte ditt bästa drag att skriva på för gemensam vårdnad. Jag har inte läst alla inlägg men det du kan göra nu är att stämma honom på vårdnaden. Han kommer få bevisa vilka steg han vidtagit för att behålla sin roll i barnets liv (inga såvitt jag förstår).
  • Anonym (A)
    Rudbeckius skrev 2018-05-15 10:46:46 följande:

Verkligen trist.
  • tolvtretton
    frejfrej skrev 2018-07-14 08:35:43 följande:

Ah TS kom på att han "Ej ville vara delaktig" när hon insåg att hon hatade honom. Det är precis pågrund av såna här situationer som ensamvårdnad till kvinnan ej bör vara standard och istället gemensam då han kommer att vara hennes pappa och andra förälder oavsett vad du tycker om honom eller inte, men som det patetiska svin du är så kommer du göra deras samarbete svårt i 18 år tills barnet inser hur världen fungerar och vilket as du har varit. Människor som du bör inte få reproducera

Du kan omöjligen ha läst inläggen du besvarar?
Svar på tråden Han vägrar skriva på att dottern får mitt efternamn. Vad gör jag?