• skoskaft

Tips på billig barnstol, 8 månader

Tips på billig barnstol, 8 månader baby.

Såg Biltemas babystol, 1500 kr, kan det vara något? Någon som har erfarenhet av den?

• Svar på tråden Tips på billig barnstol, 8 månader
  • sairda
    Magnefico skrev 2018-05-13 14:43:41 följande:

Maxway är godkänd först från 9 kilo. Ett rent olämpligt val till aktuellt barn alltså! Dessutom tar den mycket plats.

Highway II är bättre på alla sätt. Tar mindre plats, kostar mindre och godkänd 0 - 25 kg.

Min son vägde 8500 g när vi bytte vid 6 månader. Så fort barnet kan sitta stadigt och väger 9kg eller nära är bilbarnstol säkrare än ett babyskydd pga att vikten fördelas bättre på ryggen om barnet sitter i bilbarnstol än ligger i ett babyskydd där tyngden från kroppen faller på axlarna/nacken vid krock. några 100 gram spelar inte så stor roll sålänge dom är stadiga i nacken och när dom sitter, på ntf säger dom att sålänge bältet sitter rätt behöver barnet inte väga exakt 9kg.

Och maxway är ju en av dom minsta som tar minst plats, och som kan användas i flera år. I vilken bil har du testat den ? Typ alla jag känner köper den för den är minsta dom har testat vid babybutiken/fått tips om.

Till TS : byt till en stol du kan ha länge ( max way är superbra ), köp ingen stol man kan ha åt båda hållen, för då den är utväxt då barnet åker svängd bakåt ( till 5 år, möjligt även längre ) är den också urväxt framåt plus att svängbara stolar är allt för tunga att ha svängda framåt och så kan ge förödande skada åt barnet vid en krock. Om du köper en bra stol kommer du kunna ha den tills du ska vända barnet vid 5 år, då kan du köpa en bältesstol istället som oftast går att göra om till en kudde och användas till 12 år. Ditt barn är det viktigaste du har och jag rekomenderar verkligen inte att välja en stol för att den är billig då dom oftast inte klarar hårdare tester. Maxway va bäst i test och är plus testad, alltså att den klarade hårdare tester än många andra. Om du köper en stol i andra hand av någon så kolla alltid att den är hel under klädseln :) lycka till med stolköpandet
  • EpicNurse
    Magnefico skrev 2018-05-13 14:43:41 följande:

Maxway är godkänd först från 9 kilo. Ett rent olämpligt val till aktuellt barn alltså! Dessutom tar den mycket plats.

Highway II är bättre på alla sätt. Tar mindre plats, kostar mindre och godkänd 0 - 25 kg.

Man kan definitivt byta tidigare om barnet sitter bra i stolen. Och den tar absolut inte mycket plats. Highway är inte lika säker som maxway och har inte lika bra comfort. Maxway är högre i ryggen (längre användningstid), och är lite smalare. Men visst är båda två ok val.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Magnefico
    Sharper skrev 2018-05-13 14:55:12 följande:

Nej ett väldigt lämpligt väl så länge barnet når upp till bältet på nedersta hålet. Anledningen till 9 kg är att testdockan vägt 9 kg. :)

Vad har du för källa på det?
    sairda skrev 2018-05-13 15:08:08 följande:

Min son vägde 8500 g när vi bytte vid 6 månader. Så fort barnet kan sitta stadigt och väger 9kg eller nära är bilbarnstol säkrare än ett babyskydd pga att vikten fördelas bättre på ryggen om barnet sitter i bilbarnstol än ligger i ett babyskydd där tyngden från kroppen faller på axlarna/nacken vid krock. några 100 gram spelar inte så stor roll sålänge dom är stadiga i nacken och när dom sitter, på ntf säger dom att sålänge bältet sitter rätt behöver barnet inte väga exakt 9kg.

Och maxway är ju en av dom minsta som tar minst plats, och som kan användas i flera år. I vilken bil har du testat den ? Typ alla jag känner köper den för den är minsta dom har testat vid babybutiken/fått tips om.

Till TS : byt till en stol du kan ha länge ( max way är superbra ), köp ingen stol man kan ha åt båda hållen, för då den är utväxt då barnet åker svängd bakåt ( till 5 år, möjligt även längre ) är den också urväxt framåt plus att svängbara stolar är allt för tunga att ha svängda framåt och så kan ge förödande skada åt barnet vid en krock. Om du köper en bra stol kommer du kunna ha den tills du ska vända barnet vid 5 år, då kan du köpa en bältesstol istället som oftast går att göra om till en kudde och användas till 12 år. Ditt barn är det viktigaste du har och jag rekomenderar verkligen inte att välja en stol för att den är billig då dom oftast inte klarar hårdare tester. Maxway va bäst i test och är plus testad, alltså att den klarade hårdare tester än många andra. Om du köper en stol i andra hand av någon så kolla alltid att den är hel under klädseln :) lycka till med stolköpandet

Bilbarnstol kanske är bättre än babyskydd. Men maxway ska man inte använda till barn under 9 kg. Hade det varit lämpligt så hade Britax skrivit det. Det är ju ett säljargument.

Highway tar klart mindre plats än Maxway. Det är bara att jämföra måtten. Står på hemsidan.
    EpicNurse skrev 2018-05-13 15:46:41 följande:

Man kan definitivt byta tidigare om barnet sitter bra i stolen. Och den tar absolut inte mycket plats. Highway är inte lika säker som maxway och har inte lika bra comfort. Maxway är högre i ryggen (längre användningstid), och är lite smalare. Men visst är båda två ok val.

Varför skriver Britax 9 - 25 Kg på Maxway och 0 - 25 Kg på highway om båda går att använda under 9 kg?

Vad får dig att tro att Maxway är säkrare?
  • EpicNurse
    Magnefico skrev 2018-05-13 16:28:03 följande:

Vad har du för källa på det?Bilbarnstol kanske är bättre än babyskydd. Men maxway ska man inte använda till barn under 9 kg. Hade det varit lämpligt så hade Britax skrivit det. Det är ju ett säljargument.

Highway tar klart mindre plats än Maxway. Det är bara att jämföra måtten. Står på hemsidan.Varför skriver Britax 9 - 25 Kg på Maxway och 0 - 25 Kg på highway om båda går att använda under 9 kg?

Bättre nack-/huvudstöd och sidokrockskydd. Om du googlar lite tester av bilstolar så kan du läsa om det.

Anledningen till att man skriver viktangivelser är för att det är vid de vikterna som barnen generellt är tillräckligt långa. Men precis som med allt annat så är det individuellt. En del barn är längre än andra eller har längre rygg och då sitter de säkert i stolen tidigare än övriga. Finns tex gott om barn som väger 9 kilo men som är alldeles för korta för att bältet ska sitta rätt. Då kan dom inte åka i den stolen. Man kan inte blint gå på vikten.
  • skoskaft
    EpicNurse skrev 2018-05-13 18:39:53 följande:
    Bättre nack-/huvudstöd och sidokrockskydd. Om du googlar lite tester av bilstolar så kan du läsa om det.

Anledningen till att man skriver viktangivelser är för att det är vid de vikterna som barnen generellt är tillräckligt långa. Men precis som med allt annat så är det individuellt. En del barn är längre än andra eller har längre rygg och då sitter de säkert i stolen tidigare än övriga. Finns tex gott om barn som väger 9 kilo men som är alldeles för korta för att bältet ska sitta rätt. Då kan dom inte åka i den stolen. Man kan inte blint gå på vikten.
    Hur skall det se ut när de "sitter säkert", och är "tillräckligt lång"?
  • skoskaft
    Magnefico skrev 2018-05-13 16:28:03 följande:
    Detta vill jag också veta
  • EpicNurse
    skoskaft skrev 2018-05-13 20:02:14 följande:

Hur skall det se ut när de "sitter säkert", och är "tillräckligt lång"?

När bältesremmarna som går över axlarna ligger närmre axlarna än öronen, alltså inte kommer ovanifrån utan rakt bakifrån så är barnet tillräckligt stort. Förutsatt att barnet är tillräckligt stark i mage/rygg/nacke, dvs klarar att sitta.
    skoskaft skrev 2018-05-13 20:03:14 följande:

Bättre nack-/huvudstöd och sidokrockskydd.
  • sairda
    skoskaft skrev 2018-05-13 20:03:14 följande:

Googla bilder så ser man tydligt skillnaden :) men här är några från google

Hi way till vänster, max way till höger. Man ser tydligt att sidoskyddet är bättre på max way.

Hi way, ingen inbyggd huvudkudde med extra stöd

Max way med huvud och nackkudde

Sen är hi way med formad som en ) medans max way är formad ] , somsagt med mycket bredare sidoskydd .

Nu säger jag inte att hi way är en dålig bilbarnstol, det har jag inte sagt. Utan att max way är säkrare just pga sidoskyddet och nackkudden
  • EpicNurse
    sairda skrev 2018-05-13 21:54:42 följande:

Hi way till vänster, max way till höger. Man ser tydligt att sidoskyddet är bättre på max way.

Sen är hi way med formad som en ) medans max way är formad ] , somsagt med mycket bredare sidoskydd .

Nu säger jag inte att hi way är en dålig bilbarnstol, det har jag inte sagt. Utan att max way är säkrare just pga sidoskyddet och nackkudden

Exakt!
  • Magnefico
    EpicNurse skrev 2018-05-13 20:12:13 följande:

När bältesremmarna som går över axlarna ligger närmre axlarna än öronen, alltså inte kommer ovanifrån utan rakt bakifrån så är barnet tillräckligt stort. Förutsatt att barnet är tillräckligt stark i mage/rygg/nacke, dvs klarar att sitta.Bättre nack-/huvudstöd och sidokrockskydd.

EpicNurse skrev 2018-05-13 18:39:53 följande:

Hittar inget test som säger att Maxway är säkrare än Highway. Länk?

Världens främsta experter på bilbarnstolar har tagit fram ECE R44. De anser att vikt är den viktigaste faktorn vid val av stol eftersom de utformat klasserna på det sättet. Enligt dem klarar Maxway inte av att ge fullgott skydd under 9 kg. Det gör däremot highway.

Varför ska man lita mer på dig än på expertisen?
  • EpicNurse
    Magnefico skrev 2018-05-13 22:13:55 följande:

Hittar inget test som säger att Maxway är säkrare än Highway. Länk?

Världens främsta experter på bilbarnstolar har tagit fram ECE R44. De anser att vikt är den viktigaste faktorn vid val av stol eftersom de utformat klasserna på det sättet. Enligt dem klarar Maxway inte av att ge fullgott skydd under 9 kg. Det gör däremot highway.

Varför ska man lita mer på dig än på expertisen?

Du får lita på vem och vad du vill, och ha vilken bilstol du vill. Det jag har skrivit här baseras bland annat på oberoende tester jag läst och info från personer som jobbar på Britax.
  • Magnefico
    sairda skrev 2018-05-13 21:54:42 följande:

Det är helt omöjligt att bedömma utifrån bilder! Det är som att säga att en Volvo 940 är säkrare än en Renault Modus för att den har större deformationszoner. Den som på allvar tror det kan ju kika in denna video:

• Magnefico
    EpicNurse skrev 2018-05-13 22:20:25 följande:

Du får lita på vem och vad du vill, och ha vilken bilstol du vill. Det jag har skrivit här baseras bland annat på oberoende tester jag läst och info från personer som jobbar på Britax.

Vilka tester har du läst?
  • EpicNurse
    Magnefico skrev 2018-05-13 22:26:02 följande:

Vilka tester har du läst?

Minns inte för det var typ 2-3 år sedan.
  • sairda
    Magnefico skrev 2018-05-13 22:23:15 följande:

Det är helt omöjligt att bedömma utifrån bilder! Det är som att säga att en Volvo 940 är säkrare än en Renault Modus för att den har större deformationszoner. Den som på allvar tror det kan ju kika in denna video:

Precis, därför går man in i en butik och tittar på dem, det säger ju sig självt, större sidoskydd = bättre skydd vid sidokrock.

Har själv en max way stol i bilen och vänner till mig har hi way, jag vet nog skillnaden på dem. Har inte bara suttit och bedömt det enligt bilder. Nu tänker jag inte diskutera detta mer, ts köper en billig stol om hon vill, eller kanske en hi way eller en säkrare max way. Hennes val, du gav din info och ditt tycke och vi gav vårt, vad ts då bedömer är upp till henne. Så nu lämnar jag
  • Magnefico
    sairda skrev 2018-05-13 22:33:13 följande:

Precis, därför går man in i en butik och tittar på dem, det säger ju sig självt, större sidoskydd = bättre skydd vid sidokrock.

Har själv en max way stol i bilen och vänner till mig har hi way, jag vet nog skillnaden på dem. Har inte bara suttit och bedömt det enligt bilder. Nu tänker jag inte diskutera detta mer, ts köper en billig stol om hon vill, eller kanske en hi way eller en säkrare max way. Hennes val, du gav din info och ditt tycke och vi gav vårt, vad ts då bedömer är upp till henne. Så nu lämnar jag

Det är ju precis vad det inte gör. Volvo 940 har säkert dubbelt så stora deformationszoner som Renault Modus. Men den har tämligen usel krocksäkerhet vid en jämförelse. Varför skulle inte samma sak kunna gälla highway och maxway?

Problemet är att säkerhet är inget man tycker något om. Det baserar man på fakta. Det som inte kan beläggas är inte värt ett dugg..
  • Magnefico

Om ni ändå får för er att basera köpråd på teorier så får ni skriva så här:

"Köp Maxway. Jag tror att den är säkrare"

Eller

"Jag tycker att Maxway ser säkrare ut med sina större kanter. Köp den!"

• silhuett

Vi ville också ha en billig bilbarnstol på grund av knaper ekonomi, och fick tag i Britax Maxway för strax under 2000 kr. Jag tycker den är lätt att sätta fast korrekt i bilen, barnet sitter bra i den och det är lätt att spänna fast barnet. Vi har den i mitten i baksätet, och sitter man bredvid så finns det fortfarande gott om plats för att sitta bekvämt (Volvo V70).

Om man slår ut kostnaden på det antal år man ska använda den så blir det inte så dyrt. Jag skulle kunna tänka mig att köpa begagnat också, om det är från någon man känner och vet vad stolen har varit med om (och förutsatt att den inte är för gammal). Babyskyddet lånade vi från en släkting.

Svar på tråden Tips på billig barnstol, 8 månader