• Noahxzxzxz

Har fått magsjuka

Hej, jag och min 11 åriga son har fått magsjuka.

Någon som vet hur länge en 11 åring har magsjuka? Han sover rätt så mycket för att hindra sig själv från att spy/kräkas. Är det bra eller dåligt? Och kan man dricka och äta utan att spy/kräkas? Vill gärna har svar fort. Jag är lite orolig för honom.

• Svar på tråden Har fått magsjuka
  • Anonym (E)
    Det ligger på samma antal dagar som för en vuxen. 
    Se till att få i er flytande föda. Det är viktigt att få i sig mat, men viktigast är vätska och salt, (ljummen) buljong är toppen. Ät/drick inget som är extremt varmt eller kallt. Drick mycket men lite i taget, allra helst med en tesked ljummet vatten i taget. Gör ni så så bör ni kunna dra ut på kräkningarna.
    Det är bra att han får vila, men se till så att han har en hink bredvid sig. Att hålla undan kräket är väl inte farligt bortsett från risken att "drunkna"/kvävas i sitt eget kräk. Se till så han bunkrar upp med kuddar så han ligger högt med huvudet, alternativt att han ligger på sidan så att om kräket ändå kommer så rinner det ut lättare, och se till så han har en hink bredvid sig. Det bästa är om han ligger i soffan så du har koll på honom.  
  • Anonym (Noah)

Tack för svaret.

Har hört att det är bra att äta yoghurt och piggelin.

Är det sant? Jag vet inte så du kanske vet.

• Anonym (E)
    Anonym (Noah) skrev 2018-05-14 18:07:06 följande:

Tack för svaret.

Har hört att det är bra att äta yoghurt och piggelin.

Är det sant? Jag vet inte så du kanske vet.

Yoghurt vet jag inte, men skulle inte tro att mjölken är så bra för magen när den är så skör.
    Piggelin vill jag verkligen inte rekommendera, kallt är inte bra om man har magsjuka och vill undvika att kräkas.  
    Vill du ge honom lite god sjukmat så är blåbärssoppa (ljummen) det bästa. Och se till så att han inte halsar i sig för fulla muggar utan intar försiktigt, lite i taget.  
  • Anonym (Noah)

Han gillar inte blåbärssoppa. Finns det något annat? Vit bröd och mosad banan verkar vara bra efter 12 timmar

• Anonym (E)
    Anonym (Noah) skrev 2018-05-14 18:36:43 följande:

Han gillar inte blåbärssoppa. Finns det något annat? Vit bröd och mosad banan verkar vara bra efter 12 timmar

Ja, vitt bröd, mosad banan, nyponsoppa, potatissoppa... mjuka saker. Undvik alltför mycket socker. Salt och vätska är A och O just nu. Jag hade väntat med tugg-mat tills jag gått utan att kräkas i 12 timmar. Har han inte diarré så kan han äta mild yoghurt. 
  • Anonym (Noah)

Han har inte spytt eller skitit på 7 timmar. Han åt en piggelin och han mår bra, lite illamående men han spyr inte. Kan han äta smörgåsrån med smör? Hur mycket vatten ska han äta??

• Anonym (E)
    Anonym (Noah) skrev 2018-05-14 19:03:24 följande:

Han har inte spytt eller skitit på 7 timmar. Han åt en piggelin och han mår bra, lite illamående men han spyr inte. Kan han äta smörgåsrån med smör? Hur mycket vatten ska han äta??

Det är bra att han mår bra trots piggelinen men försök att undvika kallt i detta läge då kallt har en tendens att chocka magen. Men det är bra att han har aptit!
    Jadå, smörgåsrån med smör kan han äta. Gärna salt smör, salt behöver han.
    Han bör få i sig 1,5-2 liter vatten vanligtvis, så se det som ett mål. Men som sagt, ljummet är bäst, en tesked i taget med en matsked varannan minut. Låter larvigt och överdrivet, jag vet, men det funkar. Kroppen hinner ta upp vätskan på så vis. 
  • Anonym (Noah)
    Anonym (Noah) skrev 2018-05-14 19:03:24 följande:

Hur mycket vatten ska han dricka*
  • Anonym (Noah)
    Anonym (E) skrev 2018-05-14 19:24:44 följande:

Det är bra att han mår bra trots piggelinen men försök att undvika kallt i detta läge då kallt har en tendens att chocka magen. Men det är bra att han har aptit!

Jadå, smörgåsrån med smör kan han äta. Gärna salt smör, salt behöver han.

Han bör få i sig 1,5-2 liter vatten vanligtvis, så se det som ett mål. Men som sagt, ljummet är bäst, en tesked i taget med en matsked varannan minut. Låter larvigt och överdrivet, jag vet, men det funkar. Kroppen hinner ta upp vätskan på så vis. 

Nu har han börjat må lite dåligt igen... Skit också
  • Anonym (1177)

Jag tycker du ska ringa 1177 med dina frågor.

För det första är socker absolut inte farligt när man är magsjuk, så svag saft, coca-cola (avslagen), nyponsoppa och blåbärssoppa, isglass och vanlig glass är toppen. Man ska undvika lightdrycker däremot och väldigt söta drycker som stark saft eftersom det kan ge mer diarré. Men man behöver energi för att hålla sig pigg och orka igenom sjukdomen, och äter man ingen fast föda behövs kolhydrater/socker för att hjärnan och kroppen ska orka jobba. Självklart är salt också viktigt men i måttliga mängder. Allra bäst är vätskeersättning du köper på apoteket, den innehåller bra balans mellan socker och salt. På den här sidan finns en länk hur man gör egen vätskeersättning hemma:

www.1177.se/Ostergotland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Magsjuka---diarre-och-krakningar/

Vidare finns ingen evidens för att kallt eller mjölk skulle vara dåligt för magen när man är magsjuk. Kall isglass kan lindra skönt och kännas fräscht i munnen när man kräkts. Det har också fördelen att man får i sig vätska väldigt långsamt (Förutsatt att man inte sväljer hela klumpar av glassen). Mjölk och yoghurt osv innehåller också mycket näring och energi, så är han sugen på det är det jättebra. Små skedar långsamt bara.

• Anonym (1177)

Och ge inte vanligt vatten. Alltid bättre med buljong, saft eller helst vätskeersättning eftersom barn är känsliga för att få obalans i salthalterna i blodet om man bara ger vatten.

Vätskebehovet är 30 ml per kg kroppsvikt, men extra om han har feber och om det är varmt. En tioåring väger väl omkring 35kg, så max 1300-1500ml lär han behöva. En vuxen behöver 2000ml, kanske 2200 ml vid feber och varmt väder.

Svar på tråden Har fått magsjuka