• Anonym (Stella)

Stör du dig när andra har parfym?

Parfymer kan ge astmanfall, migrän, anses vara farligt för hälsan och reproduktionen för att nämna några saker. Trots det så matas vi dagligen med många parfymerade produkter och reklam om att man måste dofta gott med den senaste parfymen annars blir man ensam och illa omtyckt för att man luktar illa. På ett ungefär.

Hur gör du och din familj? Använder ni parfymerade produkter och parfym eller låter ni bli? Tycker du att det är hemskt att möta parfymerade personer på stan eller är det bara trevligt när någon doftar gott av eau de something? Ska man bara ha parfym ibland och bara om andra kan känna den om man kramas men inte annars?

Är parfym en bra eller dålig sak i din värld? Påverkas din attraktion till någon beroende på deras parfym eller frånvaro av parfym?

Jag snurrar iväg märker jag men berätta var du står i parfymfrågan.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Stör du dig när andra har parfym?
  • vallakra

Dofter ger mig väldigt lätt migrän. Att gå förbi en avdelning med doftljus i någon affär är en mardröm, oftast håller jag för näsa och mun.

Parfymer, parfymerade produkter och kläder med sköljmedelsdoft är också svårt. Stark svettlukt ger mig också huvudvärk.

Som någon skrev tidigare så önskar jag att alla skulle lukta bara ren människa.

• Dr Nail

Jag älskar när folk doftar gott! Förstår ärligt talat inte vad det gnälls om hela tiden? Skulle de som gnäller föredra att folk luktade illa?

En bra parfym gör så mycket för intrycket.

• Dr Nail

Då handlar det förstås om att välja bra, och rätt mängd parfym, måste det tilläggas.

• Fiskarrn
    Dr Nail skrev 2018-05-17 11:46:44 följande:

Jag älskar när folk doftar gott! Förstår ärligt talat inte vad det gnälls om hela tiden? Skulle de som gnäller föredra att folk luktade illa?

En bra parfym gör så mycket för intrycket.

Så du förstår inte att det finns folk som får astma anfall eller andra reaktioner av parfym?
  • Dr Nail
    Fiskarrn skrev 2018-05-17 11:58:34 följande:

Så du förstår inte att det finns folk som får astma anfall eller andra reaktioner av parfym?

Nä, så illa kan det väl inte vara :) det är bara lite doft, ingen har dött av det.
  • Anonym (Astma)

Jag gillar inte parfym, är färgad av min uppväxt med astmatiker.

Sen kanske det inte direkt stör mig, jag går undan helt enkelt.

• Anonym (Stella)
    Dr Nail skrev 2018-05-17 12:03:11 följande:
    Nä, så illa kan det väl inte vara :) det är bara lite doft, ingen har dött av det.
    Parfym kan utlösa astmaanfall och astmaanfall kan man dö av... så jo.
    Anonym (Astma) skrev 2018-05-17 14:28:27 följande:
    Jag gillar inte parfym, är färgad av min uppväxt med astmatiker.

Sen kanske det inte direkt stör mig, jag går undan helt enkelt.
    Använder du och din familj något parfymerat överhuvudtaget?

• Anonym (jo)
    Dr Nail skrev 2018-05-17 12:03:11 följande:
    Min pappa dog av ett astmaanfall. Hans anfall triggades mest av rök, men jo, tillspetsat så kan man dö av det även om det knappast är vanligt.

Jag är inte astmatiker men blir alltmer känslig mot dofter, möjligen någon doftöverkänslighet men har aldrig utretts för detta. Min tonåring hemma har orsakat mig timslånga hostattacker mer än en gång när hon provat parfym  ("men jag tog inte alls mycket").
    Känns lukten när någon går förbi så är den för stark. Det har inget samband med om jag tycker det luktar gott eller ej. Vissa dofter ger problem, andra inga alls. Jag har sällan parfym själv nuförtiden men de jag använder har inte gett mig problem (brukar iofs inte bada i parfym). Jag märker också variation i att det blir värre på vintern eller om jag själv är förkyld.

Vi har policy mot parfym på jobbet men det finns de som inte tror att det gäller dem. Vid ett tillfälle sade en medarbetare rent ut till en dam som luktar väldigt starkt att han inte kunde vistas i samma rum vid ett möte. Det hjälpte ett tag men nu går det att känna igen i korridoren om hon gått där nyligen.
  • Ragnar

Stör mig är väl lite starkt ordat och jag har ingen astma eller allergier. Men jag tycker inte det luktar gott. Har ofta försökt andas genom munnen så gott det går i närheten av starkt parfymerade personer. Använder aldrig parfym själv och köper helst bara parfymfritt tvål och liknande. Har även svårt för lukt av hårspray och liknande. Har ännu in känt lukten av en parfym som jag tycker är god, tycker det luktar så konstgjort och kemiskt på något sätt.

• Anonym (Stella)
    Ragnar skrev 2018-05-22 18:35:52 följande:
    Stör mig är väl lite starkt ordat och jag har ingen astma eller allergier. Men jag tycker inte det luktar gott. Har ofta försökt andas genom munnen så gott det går i närheten av starkt parfymerade personer. Använder aldrig parfym själv och köper helst bara parfymfritt tvål och liknande. Har även svårt för lukt av hårspray och liknande. Har ännu in känt lukten av en parfym som jag tycker är god, tycker det luktar så konstgjort och kemiskt på något sätt.
    Tycker du att en parfym är värre än en doft som bara doftar en sak som t ex kokosnötlotion eller vaniljparfym? Parfymer är ju gjorda av så många olika dofter, topp-och basnot etc, jämfört med en jordgubbs-bodyspray t ex? Säger inte att det luktar gott hehe utan tänker bara på skillnaden och undrar om det funkar bättre för dig eller om allt som är parfymerat luktar "äckligt" för dig?
  • MsFry

Parfym som man bara känner doften av när man är nära en är helt okej. Men när man kan känna parfymen som smak i munnen bara av att vistas i ett rum som den parfymerade personen varit i är vidrigt.

• Anonym (Kisen)

Gillar parfym! Men ren lite svettig tjej luktar allra allra bäst! Underbart!

• Anonym (Hissen)

Klart man kan uppskatta om någon swishar förbi och det luktar gott! Samma sak när sambon luktar mums. Men när man kliver in i hissen på morgonen och det, trots att den är tom, STINKER parfym där inne så kan man bli bitter, haha.

• Pripps Vichy

Har märkt att en del äldre kvinnor har någon parfym som rent ut sagt luktar bajs. I övrigt är det ok, bara det inte är för mycket så att doften blir kvävande istället för angenäm.

• Anonym (lagom av det goda)

Jag hatar när gamla tanter utan luktsinne använder för gammal parfym, det luktar hemskt! I synnerhet när man måste sitta bredvid dem på teater eller konsert, en gång var det så illa så jag fick lämna lokalen.

Sen är det hemskt när folk har fem olika dofter på sig och för mycket parfym i allt, det luktar bara bläk.

Jag är själv allergiker och kan alltså börja nysa när jag sätter på mig parfym eller andra har för mycket, men jag är inte överkänslig eller får astma så därför trotsar jag snuvan och har lite parfym ibland. Men då är jag noga med att grunddoften passar in med den duschtvål jag använder så det inte skär sig.

Så lite parfym är trevligt tycker jag, men chefen vi hade som lämnade luktspår efter sig i en kvart efter han bara passerat korridoren tyckte vi bara var hemsk. De som hade luftvägsproblem med parfym sprang och gömde sig för honom...

Måste jag välja så tar jag hellre någorlunda ny svettlukt än för mycket rakvatten, för kroppens lukt är mer naturlig och får mig inte att nysa.

• mrsalpha

jag avskyr när någon har dränkt sig i parfym, tunga parfymer som man både blir illamående och huvudvärk av. Typ som Chanel nr5 är ingen favorit.

Svar på tråden Stör du dig när andra har parfym?