• Anonym (Ts)

Känslorna efteråt?

Jag fick ett tidigt missfall för en vecka sedan. Jag har en underbar son på 2 år sedan tidigare.

Graviditeten var inte planerad men ack så välkommen. I samband med missfallet så har jag och min man pratat om det. Allt det logiska och det positiva med att det var ett tidigt missfall, mer att det kunde vara mkt värre!

Men jag känner mig så nere. Ledsen, känslig, lättstött. Känner mig så otroligt ensam i det här. Jag kan inte sätta fingret på vad det är som får mig att må så här. Vi har båda insett att vi vill ha syskon. Att planen är att försöka få ett syskon under 2019. Jag borde känna mig nöjd med att vi vill samma sak, att det var ett tidigt missfall, att jag blödde få dagar osv. Men känner mig bara så tom. Vill gråta, men kan inte.

Ngn som upplevt samma? :(

• Svar på tråden Känslorna efteråt?
  • lovenoodle

bim+3 idag! vi skulle ju egentligen vänta en mens men det blev bara inte så. håller tummarna för oss alla att vi snart får våra önskade plus <3

• Anonym (A)
    anina skrev 2018-06-05 11:32:20 följande:
    Du har lika stor rätt att "gnälla" du med. Ett missfall är jobbigt för de flesta och alla har vi känslor. Hur känns det nu? Mår du bättre? Jag försöker njuta av värmen och en öl lite då och då, så jag mår bättre nu, men ibland bryter man ihop för nåt litet.

De stänger kliniken över sommaren så vi ska hoppa över nästa mens och sen försöka till hösten igen, kanske augusti. Om nu mensen kommer tillbaka tills dess, den strular en hel del. Vi har 4 embryon i frysen det känns skönt iaf. =)  

Hoppas ni får en liten snart. Hjärta Kram
    Håller med
  • Anonym (Ts)
    lovenoodle skrev 2018-06-19 12:10:38 följande:

bim+3 idag! vi skulle ju egentligen vänta en mens men det blev bara inte så. håller tummarna för oss alla att vi snart får våra önskade plus <3

Grattis! Håller alla tummar :)
  • nikki06

Försöker väcka liv i tråden igen då jag kände mig mest hemma i denna och era känslor, tyvärr. Hur mår alla nu? Har någon gått på samtal? Hur går man till väga?

Vi fick ett MA i v13 för 1,5 månad sen och det är först nu jag börjar inse att jag nog inte kommer komma över det här så lätt ändå. Dagarna går och det känns bara värre. Jag känner mig mer och mer ensam och jag har svårt att skratta och leka med vår son på 2,5 år. Dessutom påverkas förhållandet och jag har dragit mig undan från mina vänner då de inte kan relatera (såklart). Vi skulle också vänta på ny hjälp från vår gynklinik i höst men nu när det bara är 1,5 månad kvar vet jag inte om jag kommer vara redo. Man blev ju erbjuden hjälp på sjukhuset efter skrapningen men då var man mest i chock. Och jag vill inte explodera inför min sambo fler ggr, han förtjänar verkligen inte det... Skönt att få skriva av sig lite i alla fall! Kram

• Anonym (A)
    nikki06 skrev 2018-07-14 19:04:11 följande:
    Försöker väcka liv i tråden igen då jag kände mig mest hemma i denna och era känslor, tyvärr. Hur mår alla nu? Har någon gått på samtal? Hur går man till väga?

Vi fick ett MA i v13 för 1,5 månad sen och det är först nu jag börjar inse att jag nog inte kommer komma över det här så lätt ändå. Dagarna går och det känns bara värre. Jag känner mig mer och mer ensam och jag har svårt att skratta och leka med vår son på 2,5 år. Dessutom påverkas förhållandet och jag har dragit mig undan från mina vänner då de inte kan relatera (såklart). Vi skulle också vänta på ny hjälp från vår gynklinik i höst men nu när det bara är 1,5 månad kvar vet jag inte om jag kommer vara redo. Man blev ju erbjuden hjälp på sjukhuset efter skrapningen men då var man mest i chock. Och jag vill inte explodera inför min sambo fler ggr, han förtjänar verkligen inte det... Skönt att få skriva av sig lite i alla fall! Kram
    Kramar till dig.
  • Anonym (Ts)

Stackare :( Jag tror att man i många fall blir väldigt praktisk när man vet vad man har framför sig. Man kanske tänker att man ska klara av biten med mf/ma och känslorna hänger inte med, utan mkt kommer efteråt?

Jag gick och pratade med en kurator om missfallet, men grundorsaken till att jag träffade kuratorn var pga dödsfall och sjukdom inom familjen. Men jag behövde sortera tankar och det hjälpte väldigt mkt att få prata om allt!

Har du möjlighet så ta emot hjälp. Jag förstår helt och hållet att du kanske inte känner dig redo ännu att kontakta gynkliniken.

Jag fick ett tidigt missfall så det var inte lika illa för mig, jag var inte så långt gången. Men det gjorde ändå ont att alla drömmar gick i kras och det fina som lyste upp med sin närvaro slets ifrån oss.

Jag hade ändå vänner som gått igenom samma sak och som förstod, men jag kände mig ändå väldigt ensammen och extremt sårbar. Efter att ha pratat med kuratorn om det här så kom jag fram till att sårbarheten kom ifrån känslan av att jag var stark och frisk -så varför skulle jag få missfall? Jag kände mig defekt på ett sätt som var svårt att beskriva och sätta ord på. Jag kände mig som en sämre kvinna? Jag vet hur absurt det låter, jag skulle aldrig och har aldrig tyckt att ofrivilligt barnlösa/syskonlösa el personer som fått mf/ma är sämre kvinnor. Jag har snarare känt varmt medlidande. Men när jag själv blev drabbad så dömde jag mig själv väldigt hårt.

Min första tanke vid missfallet var att försöka på nytt direkt, jag reflekterade inte ens över alla känslor annat än att jag skrev den här tråden. Sen började jag smått acceptera situation dvs att JAG fick missfall. I den här vevan hade jag träffat kuratorn och andra tankar växte fram. Tankar som om sonen var tillräckligt gammal för syskon? Vile jag verkligen ha ett till barn osv?

Jag hade precis landat i tanken att det kunde få ta tid så visade det sig att jag är gravid igen.

Nu känns allt läskigt och skört istället och jag kommer att ha svårt att smälta det här förens kub!

Skickar en varm kram.
  • nikki06
    Anonym (Ts) skrev 2018-07-14 21:36:50 följande:

Stackare :( Jag tror att man i många fall blir väldigt praktisk när man vet vad man har framför sig. Man kanske tänker att man ska klara av biten med mf/ma och känslorna hänger inte med, utan mkt kommer efteråt?

Jag gick och pratade med en kurator om missfallet, men grundorsaken till att jag träffade kuratorn var pga dödsfall och sjukdom inom familjen. Men jag behövde sortera tankar och det hjälpte väldigt mkt att få prata om allt!

Har du möjlighet så ta emot hjälp. Jag förstår helt och hållet att du kanske inte känner dig redo ännu att kontakta gynkliniken.

Jag fick ett tidigt missfall så det var inte lika illa för mig, jag var inte så långt gången. Men det gjorde ändå ont att alla drömmar gick i kras och det fina som lyste upp med sin närvaro slets ifrån oss.

Jag hade ändå vänner som gått igenom samma sak och som förstod, men jag kände mig ändå väldigt ensammen och extremt sårbar. Efter att ha pratat med kuratorn om det här så kom jag fram till att sårbarheten kom ifrån känslan av att jag var stark och frisk -så varför skulle jag få missfall? Jag kände mig defekt på ett sätt som var svårt att beskriva och sätta ord på. Jag kände mig som en sämre kvinna? Jag vet hur absurt det låter, jag skulle aldrig och har aldrig tyckt att ofrivilligt barnlösa/syskonlösa el personer som fått mf/ma är sämre kvinnor. Jag har snarare känt varmt medlidande. Men när jag själv blev drabbad så dömde jag mig själv väldigt hårt.

Min första tanke vid missfallet var att försöka på nytt direkt, jag reflekterade inte ens över alla känslor annat än att jag skrev den här tråden. Sen började jag smått acceptera situation dvs att JAG fick missfall. I den här vevan hade jag träffat kuratorn och andra tankar växte fram. Tankar som om sonen var tillräckligt gammal för syskon? Vile jag verkligen ha ett till barn osv?

Jag hade precis landat i tanken att det kunde få ta tid så visade det sig att jag är gravid igen.

Nu känns allt läskigt och skört istället och jag kommer att ha svårt att smälta det här förens kub!

Skickar en varm kram.

Tack snälla för att du delar med dig av dina erfarenheter och tankar. Och stort grattis till graviditeten! Förstår att du är orolig men det kommer gå bra, lättnaden efter KUB måste dock vara efterlängtad.

Nej det känns dumt att starta ny hormonbehandling när man inte är över detta än, även fast det känns som en ny graviditet är det enda som kan göra det okej. Känner mig så kluven, men jag ska börja med att ta ditt råd och prata mer någon professionell, något jag funderat över ett tag. Ska man vända sig till mvc eller bara ringa 1177 och fråga där vilka man ska ringa?
  • Anonym (mmm)

Jag har haft ett MA i vecka 13 och det var första graviditeten. Tog ca 1,5 år att få till det så det var förtvivlat att det inte blev något barn. De sa fostret var stort som i v.9 ungefär. 
    Det jag kände allra mest var att jag kände mig så lurad av min egen kropp! Eftersom vi tyckte vi hade försökt rätt länge, så blev det som extra illa av att jag gått med ett dött foster i magen en hel månad. Hade jag fått missfall i vecka 9 hade det varit hemskt det med men ändå inte lika, hade jag nog tyckt. Nu var det som att jag "slösat" en hel månad till. Förstår detta kan låta konstigt men när man varje månad hoppas och det gått 18 månader, är varje månad superviktigt. Detta var det värsta av allt för mig. Jag tänkte saker som: "om inte ens min egen kropp gör på rätt sätt - hur ska vi nånsin kunna få barn?" "om jag inte ens kan lita på min egen kropp, vem/vad ska jag då lita på?" (hade dessutom talat om det för släkten i v.12 eftersom vi tänkte det var safe, så då fick man ringa och tala om det då, att vi var på sjukhus pga M.A (stannade ett dygn så de undrade var vi var nånstans) 

Sedan tog det ca 1,5 år till innan jag blev gravid igen men den gången funkade det och jag fick även ett till barn efter det. 

Nu många år senare när jag tänker tillbaka är det svårt att riktigt förstår hur jag kände, så helt klart går det ju över. Den tröst jag tog med mig var att jag iaf visste att jag kunde bli med barn. Innan var vi lite osäkra eftersom det inte tagit sig och vi hade ställt oss i kö för att undersöka. När jag ibland deppade ihop efter MA tänkte jag alltid så: jag kan bli gravid. 
    Du har ju redan ett barn så du vet redan att det fungerar men jag hoppas att du kan finna någon form av stöd i min berättelse. 

Sen vet jag inte, men för oss tog det sig båda gångerna (dvs innan MA och innan nästa graviditet), när vi hade ställt oss på kö för utredning (hoppade på kön igen eftersom det tog sån tid även efter MA). Det var som att man slappande av och tänkte att det var utom vår kontroll och bara skulle vänta tills vi hade varit där. Det var de tillfällena jag blev gravid. Vet inte om det var slumpen eller inte. 

Tycker absolut ni ska gå på er tid om 1,5 månad och prata med personalen och få lite input nu när du fått lite distans till allt. 
  • Anonym (Ts)
    nikki06 skrev 2018-07-15 08:20:23 följande:

Tack snälla för att du delar med dig av dina erfarenheter och tankar. Och stort grattis till graviditeten! Förstår att du är orolig men det kommer gå bra, lättnaden efter KUB måste dock vara efterlängtad.

Nej det känns dumt att starta ny hormonbehandling när man inte är över detta än, även fast det känns som en ny graviditet är det enda som kan göra det okej. Känner mig så kluven, men jag ska börja med att ta ditt råd och prata mer någon professionell, något jag funderat över ett tag. Ska man vända sig till mvc eller bara ringa 1177 och fråga där vilka man ska ringa?

Det är så olika i alla landsting. Men du kan inte höra av dig dit du skrapades och fråga om erbjudandet kvarstår? Tänker mig att deras kuratorer måste ha spetskompetens inom det här? Annars ring vc och förklara situationen?

Oavsett hur du väljer att göra nu, starta ny hormonbehandling eller ej. Så kom ihåg att det val ni gör helt okej! Du har rätt till dina känslor i det här!

Det är bara att återvända till denna tråd och tjata och älta!
  • anina

Hej.

Ursäkta sent svar. Har varit på semester och inte tittat på familjeliv.

Förstår att du har det tufft. Oftast förstår inte männen hur det är. De (iaf min) tycker att det var tråkigt men att det säkert funkar nästa gång.

Jag tror inte jag mår så dålig över det längre. Men jag har verkligen avskärmat mig. Vill inte prata med gravida iaf. Och ibland känns samtal om jobb och mat ganska meningslösa. Jag hade lite utbrott när jag var ensam i somras.

Jag påbörjade nytt ivf-försök med sprutor för ett par veckor sedan, ultraljud imorgon för att se om vi kan sätta in ett embryo.

Hur länge har ni försökt? Gör ni på egen hand? Jag tycker helt klart du borde gå och prata med någon. Det finns speciella psykologer för sånt, som dagligen pratat med andra i samma situation.

Kram på dig
  • Anonym (Ts)
    anina skrev 2018-08-13 21:02:26 följande:

Hej.

Förstår att du har det tufft. Oftast förstår inte männen hur det är. De (iaf min) tycker att det var tråkigt men att det säkert funkar nästa gång.

Jag tror inte jag mår så dålig över det längre. Men jag har verkligen avskärmat mig. Vill inte prata med gravida iaf. Och ibland känns samtal om jobb och mat ganska meningslösa. Jag hade lite utbrott när jag var ensam i somras.

Jag påbörjade nytt ivf-försök med sprutor för ett par veckor sedan, ultraljud imorgon för att se om vi kan sätta in ett embryo.

Hur länge har ni försökt? Gör ni på egen hand? Jag tycker helt klart du borde gå och prata med någon. Det finns speciella psykologer för sånt, som dagligen pratat med andra i samma situation.

Kram på dig

Håller alla tummar för att ni får klartecken att sätta in ett embryo :)
  • Anonym (Ts)

Hur har det gått för alla i tråden? Hur mår ni?

• anina
    Anonym (Ts) skrev 2018-08-13 21:42:53 följande:

Håller alla tummar för att ni får klartecken att sätta in ett embryo :)

Tack. :)
  • nikki06
    anina skrev 2018-08-13 21:02:26 följande:
    Hej.

Kram på dig
    Tack för ditt svar, håller helt med dig i det du säger. Håller alla tummar och tår för att det ska gå bra med embryot!

Vi försökte i 1,5 år med första barnet innan vi fick insemination och lyckades. Nu har vi försökt i 2 år med syskon och ska testa bara letrozol + ovitrelle på "egen hand".

Hur många ivf.försök har ni gjort? Styrkekramar till er som fått kämpa så mycket!
  • anina
    nikki06 skrev 2018-08-16 14:20:11 följande:

Tack för ditt svar, håller helt med dig i det du säger. Håller alla tummar och tår för att det ska gå bra med embryot!

Vi försökte i 1,5 år med första barnet innan vi fick insemination och lyckades. Nu har vi försökt i 2 år med syskon och ska testa bara letrozol + ovitrelle på "egen hand".

Hur många ivf.försök har ni gjort? Styrkekramar till er som fått kämpa så mycket!

Hej.

Gick det på första försöker när ni körde insemination?

Oj så länge ni med. Hoppas verkligen det funkar med medicinen nu då. Har frågat nån gång om vi fick prova med ovitrelle själva men fick inget riktigt svar. Hur gammal är er första? Vet ni varför det inte går?

Tog för övrigt min ovitrelle igår, insättning på torsdag. :)

Vi ska göra vår tredje insättning nu. Varit mycket strul längs vägen, ett avbrutet försök och mensen har försvunnit i några månader vid ett par tillfällen.

Stor kram tillbaka
  • nikki06
    anina skrev 2018-08-17 23:11:49 följande:

Hej.

Gick det på första försöker när ni körde insemination?

Oj så länge ni med. Hoppas verkligen det funkar med medicinen nu då. Har frågat nån gång om vi fick prova med ovitrelle själva men fick inget riktigt svar. Hur gammal är er första? Vet ni varför det inte går?

Tog för övrigt min ovitrelle igår, insättning på torsdag. :)

Vi ska göra vår tredje insättning nu. Varit mycket strul längs vägen, ett avbrutet försök och mensen har försvunnit i några månader vid ett par tillfällen.

Stor kram tillbaka

Sorry för sent svar! Hur har det gått med insättningen?? Tog den sig eller ska ni testa igen nu?

Vi är inne på vårt första försök nu efter MA, känns faktiskt bra. Dock hade två ägg mognat nu efter Letrozol-behandlingen så vi får se om vi har otur, tur eller dubbel tur hihi.

Jaså? Blev ni nekade Ovitrelle? Märkligt .. Dock var vi hos en ny gynläkare i vintras som också bara ville testa ivf direkt men då det gått utan det innan plus att det kostar en del nu när det är nr 2 så gick vi tillbaka till vår gamla, är supernöjd med honom (trots att vi nu får pendla).

Jag har stopp i en äggledare, lite annorlunda formad livmoder (?) och blåsor/cystor på folliklarna (PCO) så det är lite av varje tror jag. Verkar som PCOn är boven då äggen inte mognar och släpper som dom ska, men är glad att det funkar med hjälp i alla fall. Vår son är 3 år snart :)
  • anina
    nikki06 skrev 2018-09-11 07:50:43 följande:
    Sorry för sent svar! Hur har det gått med insättningen?? Tog den sig eller ska ni testa igen nu?

Vi är inne på vårt första försök nu efter MA, känns faktiskt bra. Dock hade två ägg mognat nu efter Letrozol-behandlingen så vi får se om vi har otur, tur eller dubbel tur hihi.

Jaså? Blev ni nekade Ovitrelle? Märkligt .. Dock var vi hos en ny gynläkare i vintras som också bara ville testa ivf direkt men då det gått utan det innan plus att det kostar en del nu när det är nr 2 så gick vi tillbaka till vår gamla, är supernöjd med honom (trots att vi nu får pendla).

Jag har stopp i en äggledare, lite annorlunda formad livmoder (?) och blåsor/cystor på folliklarna (PCO) så det är lite av varje tror jag. Verkar som PCOn är boven då äggen inte mognar och släpper som dom ska, men är glad att det funkar med hjälp i alla fall. Vår son är 3 år snart :)
    Hej.
    Ursäkta sent svar. Vi har varit på semester i 10 dagar, kom hem igår.
    Ja de ville isf bara ge piller, men de kunde tydligen förvärra endometriosen.

Insättningen gick bra. =) Jag är i vecka 7 (6+3) nu. Är dock supernojig över allt denna gången. Tänk vad ett missfall kan ställa till med. 

Kan man inte göra nåt åt ditt stopp? För det beror inte på PCO va? Har det hänt nåt mer sen du skrev? Skönt att ni är nöjda med er gamla läkare. Det blir så dyrt med IVF, hoppas ni slipper det.
  • nikki06
    anina skrev 2018-09-18 11:30:03 följande:
    Hej.
    Ursäkta sent svar. Vi har varit på semester i 10 dagar, kom hem igår.
    Ja de ville isf bara ge piller, men de kunde tydligen förvärra endometriosen.

Insättningen gick bra. =) Jag är i vecka 7 (6+3) nu. Är dock supernojig över allt denna gången. Tänk vad ett missfall kan ställa till med. 

Kan man inte göra nåt åt ditt stopp? För det beror inte på PCO va? Har det hänt nåt mer sen du skrev? Skönt att ni är nöjda med er gamla läkare. Det blir så dyrt med IVF, hoppas ni slipper det.
    Åh va härligt för er, både semester och det fantastiska plusset, superrattis!!! Förstår att du är nojjig såklart, men händer det värsta så mår man nog inte mindre dåligt bara för att man oroade sig mer eller glädjes mer, om du förstår haha. Dock så är det ju ingen tröst och sämst råd såklart, men jag hoppas bara du kan hoppas på det bästa emellanåt. Jag håller alla tummarna för er!!

Joo man kan fortsätta med spolningar men läkaren tror inte att stoppet är anledningen till att det inte tar sig. Han tror främst det är min PCO så att jag behöver lite hjälp på traven bara.

Blev inget för mig denna gången, så har precis avslutat ny dos letrozol. Dock ska vi också på semester nästa vecka så hinner jag inte få ägglossning dagen innan vi åker så blir dettyvärr inget försök nästa månad heller. Men vi håller tummarna att jag får äl tidigt ;)
Svar på tråden Känslorna efteråt?