• Hannamontana

Hur räddar jag förhållandet?

Mitt hjärta är i tusentals små miljoner bitar.

Igår gjorde min sambo, mitt livs kärlek slut, inte för att han slutat älska mig - tvärt emot, han älskar mig mer än något annat och jag såg hur hårt detta är för honom med.

Anledningen till varför är för vi senaste 10 månaderna haft det riktigt dåligt, mest för att jag haft en dålig ton mot honom som lett till dagliga diskussioner och bråk. Jag har flera gånger lovat bli bättre men aldrig riktigt tagit ansvaret och blivit det, så nu sitter jag här med dumstruten och inser vad min dåliga insikt lett till, att jag förlorat honom.

Vi har varit tillsammans i 3 år, bott ihop sen dag 1 typ, jag har flyttat till hans stad, vi har precis för 2 veckor sedan blivit klar med en helrenovering av vår lägenhet, en lägenhet vi planerat sen dagen vi träffades, en lägenhet vi valt allt ihop till, möbler och allt. Nu ska jag bara få packa och flytta ifrån vårt drömliv för jag inte tog tag i mig själv tidigare.

Jag ska börja gå hos psykolog för att reda ut mig själv, jag ska göra allt det jag lovat för oavsett vad så behöver jag det. Om det leder till det blir vi igen är det en bonus.

Hjärtat gör så ont nu, vaknade att jag grät flera gånger. Jag bor ensam i det som skulle bli vårt, eftersom han äger lägenheten måste jag flytta, han bor hos sin kusin tills dess.

Han säger att man vet aldrig vad som händer men just nu är det slut och han vill inte heller ge falska förhoppningar, jag förstår honom för det förhållandet vi hade i slutet hade aldrig gått att rädda. Nu har det tagit slut innan vi började hata varandra.

Men hur gör jag nu? Hur gör jag för att få honom tillbaka? Hur visar jag honom att jag vill ändra mig och hitta mig själv igen? Hur fan räddar jag detta innan det är allt allt för sent? För så som jag ser det nu så hade detta hänt oavsett vad, men nu verkar där finnas en möjlighet att finna tillbaka vid ett senare tillfälle.

Hur fan hanterar jag allt? Hur ska jag inte gå under? Han älskar mig och vill inte förlora mig men trots det gör han slut, han säger att när smärtan lagt sig och vi kommit över det värsta så ser vi om det antingen var ett dumt eller bra val, kanske då kan man se på framtiden. Han säger han alltid kommer finnas för mig.

Vi ska ses lite senare idag och äta middag, men vi har lovat varandra att inte diskutera oss eller något sådant utan hålla det på en bra nivå.

Hur gör jag? Hur får jag honom att förstå att denna gången har jag fått en insikt? Jag vill bara vara med honom... vi har pratat barn, bröllop, framtid. Jag kan inte hantera det inte blir av.

• Svar på tråden Hur räddar jag förhållandet?
  • Tecum

Sent ska syndaren vakna! Är det första gången du fått insikten om hur illa du betett dig eller har du försökt ändra dig tidigare men återfallit i dåliga vanor? Varför ska killen lita på dig denna gång? Jag hade inte gjort det...

Du måste fortsätta hos psykologen tills ni verkligen gått till botten med varför du beter dig så illa mot honom. Sen måste du ge killen tid och se till att uppföra dig när ni träffas. Inte tjata och klänga. 
    Är du lika jobbig mot dina vänner? Isf är det först när de ser en varaktig förändring som killen möjligen kan tänka sig att försöka igen.

• Partout

Ärligt - det är bättre om ni har tid ifrån varandra.

Då finns fortfarande en chans för er. Om ni inte har det, tar det slut längre fram och du har mått dåligt längre.

Jag vet att det är svårt. Var stark. 

• Hannamontana

Tecum: Det är inte så att jag är ett stort svin mot honom eller elak, jag har bara haft en dålig ton mot honom och pekat finger på att det är hans fel jag har en dålig ton. Nu/igår har jag för första gången insett att jag kan inte ändra honom, men jag kan ändra på mig. En förändring måste komma inifrån och det är för jävligt att det tog detta för att jag skulle förstå det. Vi har alltid haft ett bra förhållande annars, varandras bästa vänner och jag har aldrig haft så roligt som med hobom. Men senaste månaderna har varit superhårda, jag har haft mycket problem med min familj & en psykisk sjuk pappa, mycket på jobb, en renovering & så en dålig stämning hemma. Han har också haft lika mycket så någonstans på vägen har vi tappat varandra, istället för att vara varandras styrkor har vi arbetat mot varandra istället. Det suger, för vi vill ju vara med varandra. Vi älskar ju varandra fortfarande, så jag vill bara han ska se och förstå att denna gången har min polett trillat ner.

Jag är aldrig så mot mina vänner, endast mot honom och tidigare mot mina förändrar som yngre. Jag har en ADHD diagnos som jag inte ?vågade? ta tag i förrän förra sommaren och jag trodde det var tillräckligt, att det magiskt skulle lösa mig.

Jag har inte varit hos psykolog än, jag har försökt kontakta kommunen idag då jag kan få det via dem men de hade stängt idag. Det kommer bli svårt, det kommer kräva tid, timmar, arbete från min sida att komma till punkt med mina saker. Jag vill bara han ska förstå att jag gör det och ha ett liv med honom. Han är det bästa som hänt mig, jag var bara för jävla envis.

Hade han bara avslutat det pga känslorna försvann hade det varit lättare (tror jag..) men nu mår vi båda åt helvete för vi älskar ju varandra fortfarande men ett förhållande går ej just nu.

Tack för tips, jag ska faktiskt göra så. Jag ska prata om ?roliga? saker, inte oss. Jag ska inte klänga, inte pressa, inte tjata, diskutera eller hålla på. Men fan det är svårt!

• Hannamontana

Tecum: Det är inte så att jag är ett stort svin mot honom eller elak, jag har bara haft en dålig ton mot honom och pekat finger på att det är hans fel jag har en dålig ton. Nu/igår har jag för första gången insett att jag kan inte ändra honom, men jag kan ändra på mig. En förändring måste komma inifrån och det är för jävligt att det tog detta för att jag skulle förstå det. Vi har alltid haft ett bra förhållande annars, varandras bästa vänner och jag har aldrig haft så roligt som med hobom. Men senaste månaderna har varit superhårda, jag har haft mycket problem med min familj & en psykisk sjuk pappa, mycket på jobb, en renovering & så en dålig stämning hemma. Han har också haft lika mycket så någonstans på vägen har vi tappat varandra, istället för att vara varandras styrkor har vi arbetat mot varandra istället. Det suger, för vi vill ju vara med varandra. Vi älskar ju varandra fortfarande, så jag vill bara han ska se och förstå att denna gången har min polett trillat ner.

Jag är aldrig så mot mina vänner, endast mot honom och tidigare mot mina förändrar som yngre. Jag har en ADHD diagnos som jag inte ?vågade? ta tag i förrän förra sommaren och jag trodde det var tillräckligt, att det magiskt skulle lösa mig.

Jag har inte varit hos psykolog än, jag har försökt kontakta kommunen idag då jag kan få det via dem men de hade stängt idag. Det kommer bli svårt, det kommer kräva tid, timmar, arbete från min sida att komma till punkt med mina saker. Jag vill bara han ska förstå att jag gör det och ha ett liv med honom. Han är det bästa som hänt mig, jag var bara för jävla envis.

Hade han bara avslutat det pga känslorna försvann hade det varit lättare (tror jag..) men nu mår vi båda åt helvete för vi älskar ju varandra fortfarande men ett förhållande går ej just nu.

Tack för tips, jag ska faktiskt göra så. Jag ska prata om ?roliga? saker, inte oss. Jag ska inte klänga, inte pressa, inte tjata, diskutera eller hålla på. Men fan det är svårt!

• Hannamontana

Partout: Tack för tipset, jag ska göra mitt bästa. Det är bara så svårt nu. Jag vet att oavsett vad kommer något bra ur detta, även om det kanske innebär ett liv utan honom. Det gör så jävla ont just nu bara...

• Partout
    Hannamontana skrev 2018-05-17 16:59:55 följande:

Partout: Tack för tipset, jag ska göra mitt bästa. Det är bara så svårt nu. Jag vet att oavsett vad kommer något bra ur detta, även om det kanske innebär ett liv utan honom. Det gör så jävla ont just nu bara...

Jag vet vad du menar. Kanske är en tröst att när du väl är där - allt hopp är nattsvart - så verkade det lätt att ta en paus. Och kanske är det en tröst, att när allting till och med blev nattsvart - det går över.

Men det är fruktansvärt. Så om detta verkligen är vad du vill - stå ut. ge det en paus.

Släpp det du älskar fritt så kommer det tillbaka.
  • Rudbeckius

Det låter som om en separation är ett bra första steg. Du behöver visa under lång tid att du kan vara trevligare - du har helt klart lång väg att kämpa - för att visa detta och kunna umgås med honom. Det är inte självklart.

Jag har en bonusdotter som är rätt jobbig mot sin rätt snälle kille. Hennes mamma försöker coacha henne att vara mer kärleksfull men mamman oroar sig. Det verkar sitta i självkänslan, även om både du och min bonusdotter har bra självinsikt. Det finns nog tyvärr inga snabba fixar när ni kommit så här långt.

Svar på tråden Hur räddar jag förhållandet?