• Anonym (P)

Fråga ang närståendeplacering

Jag har ganska stora problem i mitt liv just nu och jag har ett litet spädbarn. Jag känner inte att jag kan ge min dotter det bästa just nu då jag har mycket i mitt liv som jag måste ta tag i, därför vill jag göra en anhörigplacering hos en närstående tills mitt liv har ordnat upp sig. Problemet är att den närstående personen är 46 år. Räknas hon som för gammal för att få va familjehem åt ett spädbarn?

• Svar på tråden Fråga ang närståendeplacering
  • Anonym (P)
    Anonym (M) skrev 2018-05-18 11:21:21 följande:

Utan att veta har jag svårt att tro att de skulle neka, när de skriver att personen skall vara i ålder att kunna vara barnets förälder antar jag att de syftar på att det inte skall vara någon som är klart äldre, typ 60-70 år. Vid 46 är det många som har små barn och ett fåtal som faktiskt går bebis, jag tror knappast att gränsen är så rigid men ring och fråga!!

Mitt barn är ju bara knappt en månad gammal. Vill helst inte ringa min kommun , gissar att det är olika från kommun till kommun hur dom bedömmer åldern och vissa kommuner är hårdare än andra
  • phillipha

Jag tror inte heller att du ska oroa dig ang hennes ålder.

(Du får gärna skicka meddelande till mig om du har frågor, jag jobbar på socialtjänsten barnutredning vilket är avdelningen som du ska ta kontakt med gällande placering.)

• Anonym (Dra inte igång något!)

De kommer neka! Men fortsätta med utredningen och hitta ett yngre par, med- eller utan egna barn, - som kommer att få en uppväxtplacering.
    46 ses som för gammal för en uppväxtplacering.
    Socialen ska göra det bästa för barnet - och är det ett spädbarn som vill man att det ska ha unga, pigga och friska föräldrar. Därför har man satt en åldersgräns.

• Anonym (P)
    Anonym (Dra inte igång något!) skrev 2018-05-18 18:54:47 följande:

De kommer neka! Men fortsätta med utredningen och hitta ett yngre par, med- eller utan egna barn, - som kommer att få en uppväxtplacering.

Socialen ska göra det bästa för barnet - och är det ett spädbarn som vill man att det ska ha unga, pigga och friska föräldrar. Därför har man satt en åldersgräns.

Men det finns ju ingen åldersgräns på familjehem dom gör en individuell bedömning.. Hur vet du att dom kommer neka ?
  • Anonym (P)
    Anonym (Dra inte igång något!) skrev 2018-05-18 18:54:47 följande:

Och jag placerar inte mitt barn hos några som jag inte känner.
    Anonym (P) skrev 2018-05-18 19:15:27 följande:
    Men det finns ju ingen åldersgräns på familjehem dom gör en individuell bedömning.. Hur vet du att dom kommer neka ?
    Jo, uppväxtplaceringar har åldersgränser.
    En uppväxtplacering innebär att barnet, då det är så litet, får det bäst om det helt och hållet byter bostad permanent.

Väntar du tills barnet är äldre så kommer de att se på det annorlunda.
  • Anonym (P)
    Anonym (Dra inte igång något!) skrev 2018-05-18 19:26:57 följande:

Jo, uppväxtplaceringar har åldersgränser.

En uppväxtplacering innebär att barnet, då det är så litet, får det bäst om det helt och hållet byter bostad permanent.

Väntar du tills barnet är äldre så kommer de att se på det annorlunda.

Vad har det för åldersgräns? Har inte sagt att det är en uppväxtplacering utan för en tid
  • Klaralokghdy

Det är naturligtvis inte en uppväxtplacering om det är för en kortare tid och på mammans initiativ. De kommer nästan säkert att bli godkända, det hade varit annorlunda om de varit över 50 eller liknande. 46-åringar får ibland egna barn. Lycka till och hoppas att allt blir bra för dig och ditt barn!

• Anonym (mmmm)

Men måste det ske så officiellt? Om detta är någon du känner, kan du och barnet bo där ett tag eller åtminstone vistas där del av dygn/vecka? Ibland kan du vara med och ibland lämnar du barnet om du känner att du behöver det. Jag tänker det är inte annorlunda än när vissa föräldrar använder sina egna föräldrar flera dagar i veckan som barnvakter osv. 

Klaralokghdy skrev 2018-05-18 21:46:12 följande:

Det är naturligtvis inte en uppväxtplacering om det är för en kortare tid och på mammans initiativ. De kommer nästan säkert att bli godkända, det hade varit annorlunda om de varit över 50 eller liknande. 46-åringar får ibland egna barn. Lycka till och hoppas att allt blir bra för dig och ditt barn!

Alla spädbarn hamnar på uppväxtplacering. Det står "att socialen ska arbeta för att barnet ska komma hem igen", men så är det inte irl när det kommer till spädbarn.
  • Anonym (Barnsekreterare)

TS. 46 är inget problem så länge personen är frisk. Det man tittar på är att det ska finnas en person i hemmet som orkar med barnet i dess olik skeden. En normal frisk 46 åring fixar att ha vaknätter med en baby och kommer att vara under pensionsålder när barnet är en besvärlig hormonstin tonåring. Inga problem utifrån ålder således.

Du behöver skilja på samtyckesplacering och närståendeplacering när du tittar på vad du vill göra.
    En närståendeplacering är som vilken familjehemsplacering som helst där socialtjänsten har placeringsansvaret, löpande följer barnets situation och arvoderar familjehemmet.
    Har du bara en tillfällig besvärlig situation och du är överens med de du vill ska ta hand om barnet och dessa inte behöver ersättning från kommunen så kan ansöka om samtyckesplacering. Detta betyer att socialtjänsen utreder mottagande familj och lämnar samtyckte till att barnet bor där stadigvarnade utan socialtjänsten vidare inblandning.

Svar på tråden Fråga ang närståendeplacering