• Anonym (5 pers i en 2:a :-()

Kan vi bli orosanmälda för att vi bor för trångt?

Vi fick precis reda på att vi ska få ett barn till. Vi bor för närvarande i ett bra område i en liten lägenhet och har valt att bo kvar för att samla kötid så att vi kan få en bra lägenhet i ett bra område om ett år eller två. Vi vill som ni säkert förstår inte flytta till något utanförskapsområde. Vi har därför uthärdat och gjort det bästa av situationen för att kunna ge våra barn möjligheten att gå i en bra skola och bo i ett tryggt område.

Om ca 1-2 år så kommer vi ha tillräckligt med kötid för att kunna få ett nytt kontrakt på en större lägenhet till en vettig hyra.

Nu fick vi oväntat reda på att vi ska få tillökning vilket innebär att vi blir 5 pers i en liten 2:a. Vad gör vi nu? Bli vi tvungen att kasta bort vår kötid och flytta till ett dåligt område nu då för att undvika att bli orosanmälda? Är trångboddhet skäl nog för att ta våra barn?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Kan vi bli orosanmälda för att vi bor för trångt?
  • sugarfree
    Anonym (5 pers i en 2:a ) skrev 2018-05-23 17:54:10 följande:

Det finns väldigt få fyror i detta område och inga femor så tyvärr går det inte. De bästa verkar ändå gå internt. Området är trevligt och grannarna är trevliga och gården är underbar så vi kan få det att fungera i några år till

Men vart hade ni tänkt flytta sen då?

Alltså det finns speciella sidor för byten, tex lägenhetsbyte.se och detsamma på Facebook. Lägg ut en annons där, det skadar ju inte? Ni förlorar som sagt inga poäng och det kostar inget att byta lägenhet.
    sugarfree skrev 2018-05-24 16:18:36 följande:

Men vart hade ni tänkt flytta sen då?

Alltså det finns speciella sidor för byten, tex lägenhetsbyte.se och detsamma på Facebook. Lägg ut en annons där, det skadar ju inte? Ni förlorar som sagt inga poäng och det kostar inget att byta lägenhet.

Ja. Man kan ju prova. Men sist så var det mest sådana med skyhöga hyror som ville byta. Det finns ett centralt och bra kmråde som är tryggt utan alltför höga hyror som vi har sikte på ?
  • Anonym (Jag)

Jag förstår inte vad som hänt med Sverige? Här anmäls det hit o dit, för allting? Herregud! Tänk förr då? När de bodde i små stugor med upp till 10 barn? Inget vatten inne? Utan det fick bli att bada ute? Sova på köksbänken mm. O hämta vatten i brunn. Hade det skett idag, hade varenda unge blitt omhändertagen! Dock löste dom problemen förr. Med trångboddhet. Ibland undrar jag vart samhället e på väg?

• Anonym (Förälder)

Om socialen gör en utredning så lägger de trångboddhet under "riskfaktorer" .. i våran utredning skrev dom att trångboddhet är skadligt och barnen kan utveckla psykosociala problem..Vi bodde då 2 vuxna å 4 barn i 3:a på 75 kvm..2 pojkar delade rum och 2 flickor delade rum..får dom ihop tillräckligt många riskfaktorer som dom tycker så kan barnen omhändertas..Det är väldigt hårda krav på allt i dagens samhälle..å man kan i princip anmäla vad som helst idag,ibland kan soc ta det på största allvar oavsett om det är påhittat.. tycker dom är riktigt obehagliga,dom kan förstöra en hel familj blixt snabbt!

• Anonym (Rödbetor)
    Anonym (Förälder) skrev 2018-10-03 00:48:41 följande:

Om socialen gör en utredning så lägger de trångboddhet under "riskfaktorer" .. i våran utredning skrev dom att trångboddhet är skadligt och barnen kan utveckla psykosociala problem..Vi bodde då 2 vuxna å 4 barn i 3:a på 75 kvm..2 pojkar delade rum och 2 flickor delade rum..får dom ihop tillräckligt många riskfaktorer som dom tycker så kan barnen omhändertas..Det är väldigt hårda krav på allt i dagens samhälle..å man kan i princip anmäla vad som helst idag,ibland kan soc ta det på största allvar oavsett om det är påhittat.. tycker dom är riktigt obehagliga,dom kan förstöra en hel familj blixt snabbt!

Det beror lite på helheten. Vi har blivit orosanmälda 2 gånger under 3 år när vi bodde i lägenheten i stan, bägge pga ilska mot oss, jätte fjantigt. Bägge ggr la de ner redan i tlf, för de kände till oss som familj visste hur ordnade vi var och allt var sammanhängande. Nemas.. Det blev anmälarna som blev anmälda av soc, för falsk anmälan. Jag polisanmälde den ena för trakasserier men valde att lägga ner och flyttade ut till vårt hus på landet.
  • Anonym (Ja)

Kan och kan, det finns tyvärr inget hinder för idioter att ha vilket skäl som helst. Fast jag tycker att ni redan har det för trångt. Varför är det så viktigt med ?bra? områden, det skapar ju bara segregation. 4 vuxna och två barn i en tvåa är för trångt redan. Klart det är bättre för barnen att Bo i en 4:a i Rinkeby än att bo för trångt i Vasastan. Ärligt talat tror jag att soc skulle säga till er att ni måste skaffa större även fast det inte kan bli ett medelklassområde. Det är bara människor som bor överallt. Precis som ni.

• Anonym (Ja)
    Anonym (Socialsekreterare) skrev 2018-05-23 13:38:29 följande:

Såklart du kan bli orosanmäld av någon, det kan man ju bli för minsta lilla grej. Men om du skulle bli det så behöver du inte vara orolig. Jobbar själv som socialsekreterare och jag skulle aldrig ens inleda en utredning för en orosanmälan som bara är baserad på trångboddhet (om det nu inte är superextremt). Barn tar ju mer skada av att inte bo med sina föräldrar än att bo lite trångt. Ni gör rätt i att vänta på att få den lägenheten ni vill ha :)

2 år till i en tvåa, tre barn och två vuxna. Jag vet socialsekreterare som skulle tycka att det är skäl för utredning. Självklart inte vilja placera om barnen men försöka övertala föräldrarna att flytta.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (5 pers i en 2:a ) skrev 2018-05-25 12:52:57 följande:

Ja. Man kan ju prova. Men sist så var det mest sådana med skyhöga hyror som ville byta. Det finns ett centralt och bra kmråde som är tryggt utan alltför höga hyror som vi har sikte på ?

Du har läst för mycket i tidningen. Bor själv i ett så kallat bra område bara för att min man resonerar som du, men när vi fick tillökning hade vi flyttat till ett ?dåligt? område om det krävts för att kunna bo större. Eller jag hade propsat på det, han är jättefånig. Jag har massa vänner som bor i de så kallade dåliga områdena och hälsar ofta på där. Största delen av otryggheten är media och andra människors inställning.
  • Anonym (Hum)

Efter att ha bott totalt 21-22 år i utsatta områden (och då pratar vi riktigt utsatta. Inte bara lite butiksrån, lite slagsmål och annat), så kan jag säga flytta inte till dessa områden med barn.

• Anonym (Ja)
    Fennyxx skrev 2018-05-23 13:47:29 följande:

Varför skulle soc kolla upp hur ni bor? De har väl annat för sig? Vem tänker ni skulle anmäla?

Däremot kan det väl vara värt att vara lite extra aktiv på bytesmarknaden och kolla en extra gång med värden om det kan finnas någon större lägenhet på gång.

Man kan ju tro det men det händer faktiskt att enstaka knäppskallar anmäler av vilken anledning som helst, även mer skrattretande anledningar än vad ts anger, jag tycker ändå det är för trångt att bo 5 i en tvåa. Soc brukar inte öppna utredningar av knäppa orosanmälningar men dom kallar iallafall till ett möte. Jag har två kompisar som är socialsekreterare, dom säger att dom är skyldiga att kolla upp varje anmälan även om dom nästan på förhand förstår att det är anmälaren som inte har alla hästar hemma.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Hum) skrev 2018-10-03 10:20:41 följande:

Efter att ha bott totalt 21-22 år i utsatta områden (och då pratar vi riktigt utsatta. Inte bara lite butiksrån, lite slagsmål och annat), så kan jag säga flytta inte till dessa områden med barn.

Hade du barn där då? Eller läste du i tidningen och såg att det hänt saker i närheten? Mitt intryck är att det bor många barnfamiljer i dessa områden som lever helt vanliga familjeliv. Det är mest mindre kul att läsa tidningen och läsa om enbart negativa händelser.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Ja) skrev 2018-10-04 08:26:49 följande:
    Man kan ju tro det men det händer faktiskt att enstaka knäppskallar anmäler av vilken anledning som helst, även mer skrattretande anledningar än vad ts anger, jag tycker ändå det är för trångt att bo 5 i en tvåa. Soc brukar inte öppna utredningar av knäppa orosanmälningar men dom kallar iallafall till ett möte. Jag har två kompisar som är socialsekreterare, dom säger att dom är skyldiga att kolla upp varje anmälan även om dom nästan på förhand förstår att det är anmälaren som inte har alla hästar hemma.
    Håller med

Hej igen och tack för vidare synpunkter. 

Till er som hellre hade flyttat till ett dåligt område för att kunna bo större så respekterar jag eran åsikt men håller inte med. 

Vi bor som sagt i ett bra område med skötsamma människor, närhet till en bra skola där det ena barnet redan börjat, ett område där jag själv är uppvuxen och känner många. Ett område utan gängkriminalitet, där barnen kan bygga upp kontakter med andra barn och familjer som med stor sannolikhet kommer att lyckas bra här i livet och förstå värdet av utbildning. De kommer inte utveckla en dialekt som ställer till hinder i arbetsliv, vi får pengar över så att barnen kan delta i samma fritidsaktiviteter som de andra medelklass barnen.

Vi kommer inom ca 2 å kunna byta till oss en lägenhet i samma bostadskomplex där hyran kommer att ligga på ca 7000:- mindre än likvärdiga i området. 

Så återigen tack till alla som hjälpt mig stilla min oro

Om vi nu skulle ha sådan otur att någon elaking skulle få för sig att anmäla oss så får vi väl helt enkelt säga tack men nej tack. 

• Anonym (storfamilj)

Lugn, det ska väldigt mycket till för att en bostad i Sverige ska dömas ut. Trångboddhet är ingen anledning till socanmälan. 
    Vi själva bor med fem barn i en fyra. Vi föräldrar bor med bebisdottern i stora sovrummet, 18-åriga dottern har ett av de små sovrummen, 11-åriga tvillingflickorna har det andra lilla sovrummet och 5-åriga pojken sover i WI-garderoben. Bebisen får väl bo kvar med oss tills äldsta dottern flyttat hemifrån om cirka ett år och sedan får bebisen och sonen dela äldstas gamla rum om tvillingarna fortsätter att dela eller ena mutas till att bo i garderoben ;)
    Vi trivs att bo så här. Vi har erbjudit barnen att leta annat boende, men både de och vi trivs så bra i både lägenheten och i området. Trångt är det, men också tryggt att ha alla så nära. 

• Anonym (storfamilj)

Och bra område framför getto är ALLTID att föredra, ALLTID. Tänk på er och barnens säkerhet. 

• Anonym (Ja)

Det finns inga regler för vad man får göra orosanmälningar om. Verkligen inga alls. Flera av mina vänner är socialsekreterare och jag har förstått att dom måste kolla upp alla konstiga tips dom får. Det är synd för familjer som verkligen misshandlar sina barn eller är totalt, mentalt frånvarande blir sällan anmälda. Många orosanmälningar är från bittra, paranoida eller avundsjuka personer som egentligen inte ens är oroliga. Det är så lätt att anmäla för att man ska fånga upp dom som verkligen behöver fångas upp men det blir ju inte så ändå. Föräldrar som är farliga vågar inte nån stöta sig med ofta.

Anonym (storfamilj) skrev 2018-10-08 11:58:05 följande:

Lugn, det ska väldigt mycket till för att en bostad i Sverige ska dömas ut. Trångboddhet är ingen anledning till socanmälan. 

Vi själva bor med fem barn i en fyra. Vi föräldrar bor med bebisdottern i stora sovrummet, 18-åriga dottern har ett av de små sovrummen, 11-åriga tvillingflickorna har det andra lilla sovrummet och 5-åriga pojken sover i WI-garderoben. Bebisen får väl bo kvar med oss tills äldsta dottern flyttat hemifrån om cirka ett år och sedan får bebisen och sonen dela äldstas gamla rum om tvillingarna fortsätter att dela eller ena mutas till att bo i garderoben ;)

Vi trivs att bo så här. Vi har erbjudit barnen att leta annat boende, men både de och vi trivs så bra i både lägenheten och i området. Trångt är det, men också tryggt att ha alla så nära. 

Svar på tråden Kan vi bli orosanmälda för att vi bor för trångt?