• em93

Hur överlever man föräldraledigheten?

Hej...är just nu föräldraledig med vårt andra barn på 8 månader...mina dagar går verkligen upp och ner som en jäkla bergodalbana men det har blivit värre nu sista tiden då sonen haft vakna nätter i snart 4 månader och är allmänt gnällig och klängig på mig.

Jag bryter ihop minst en gång varje dag och känner att nej jag orkar inte mer, sen försöker jag samla mig och få dagen att gå runt..och så samma visa nästa dag...

Har ingen tid för träning som brukar vara min ?flyktplan? barnen somnar sent om kvällarna så känns inte som om man gör annat än lagar mat diskar plockar undan gråter lite försöker få barnen att somna osv...

Ska man behöva ta antidepressiva för att vara lycklig en hel dag? Eller håller man på att gå in i väggen? Eller är det normalt att må såhär?

Vill vara en glad mamma som leker med sina barn men just nu vill jag bara ligga i sängen och gråta...

• Svar på tråden Hur överlever man föräldraledigheten?
  • Elda86

Mitt andningshål är att tre gånger i veckan gå ut och jogga oavsett väder. Inte för att jag tränat innan men det är lättast att få till. Öppna förskolan och långa transport barnvagnspromenader. Har du en partner eller anhöriga som kan hjälpa till mer?

• em93

Hade gärna också tränat mer men då barnen somnar runt 9-10 blir det så sent...

Ja men sambon jobbar mycket likaså svärföräldrarna så dom kan oftast inte ta ledigt o hjälpa till.. kanske borde ställa mer krav på sambon men då han har eget företag förstår jag ju att han måste jobba..

Brukar gå och hämta/lämna dottern på fsk men sonen blir ofta sur och bara skriker i vagnen så brukar undvika den biten o ta bilen istället...har liksom ingen ork till att ta ?konflikter?

• Elda86

Min sambo jobbar natt och bygger på vårt nybygge så förstår det med ont om tid men har sagt till honom att när jag tar lasset hemma med barn så är det minsta jag förtjänar tre timmar i veckan :) men sen förstår jag såklart att jag har en mkt lättare situation med bara ett barn som dessutom alltid gillat att åka vagn.

• EpicNurse
    em93 skrev 2018-05-23 09:43:13 följande:

Hade gärna också tränat mer men då barnen somnar runt 9-10 blir det så sent...

Ja men sambon jobbar mycket likaså svärföräldrarna så dom kan oftast inte ta ledigt o hjälpa till.. kanske borde ställa mer krav på sambon men då han har eget företag förstår jag ju att han måste jobba..

Brukar gå och hämta/lämna dottern på fsk men sonen blir ofta sur och bara skriker i vagnen så brukar undvika den biten o ta bilen istället...har liksom ingen ork till att ta ?konflikter?

Men det finns kanske något du kan göra för att förbättra barnvagnsturerna. Sitter han i sittdel? Vilket håll är den vänd på? Prova dra vagnen efter dig så han ser framåt.

Har också en 8 månaders och en 2åring. Känner också emellanåt att det är för mycket och att man inte kan göra något för sig själv ens en kvart om dagen. MEN, sen kommer man på att det är övergående. 8-9 månaders ålder är en klängig period när barnen inte vill bli lämnade ensamma. Efter sommaren när dom lärt sig gå coh känns helt stora kommer vi ångra att vi inte tog tillvara på småttingarna mer.

Ang pappans roll i det hela. Det är väl ändå bättre om han är ledig en timme mer på kvällen så att du slippa slita ut dig helt? Som sagt, det är övergående, och när det lugnat sig igen kanske han kan jobba på mer igen.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Hur överlever man föräldraledigheten?