• Litehemlig

För snabbt ökande HCG?!

Hej!

Jag har mätt hcg-ökning igår och idag eftersom förra graviditeten slutade i missfall. Men nu är jag rädd att något snarare är galet för att hcg ökar för snabbt! Igårmorse hade jag 183. Idag, vid ungefär samma tidpunkt, hade jag 382. Vad kan detta bero på?! Blir såklart orolig när det fördubblats på mindre än ett dygn. Tankar om utomkveds, etc, då jag har känningar i vänster äggstock (absolut inte ont, bara känningar). Någon som varit med om/hört talas om så snabbt ökande hcg?!

• Svar på tråden För snabbt ökande HCG?!
  • Litehemlig
    Anonym (Druvbörd) skrev 2018-05-25 22:31:54 följande:

Vid snabbt ökande av hcg tycker jag du ska be läkaren utesluta druvbörd (mola) jag fick snabbt enormt höga värden. Detta är väldigt ovanligt (så bli inte orolig) stort lycka till!

Tusen tack för tips! Tänker att jag kontaktar sjukvården angående det om jag får ont/börjar blöda? Eller tycker du jag ska göra det redan nu iom så snabb ökning av HCG? Eller KAN det av normala skäl öka så snabbt?
  • Litehemlig
    JLES skrev 2018-05-25 23:51:44 följande:

Allmänt känt att HcG stiger mycket, mycket långsamt vid ett X. :) Lycka till!

Tack så mycket! Blev lite osäker när jag läste i trådar att det snarare är tvärtom - att det ökar snabbt då. Förstår dock själv att det inte är det mest logiska. Hoppas min snabba ökning kan ha en logisk förklaring...
  • Anonym (Druvbörd)
    Litehemlig skrev 2018-05-26 00:23:45 följande:

Tusen tack för tips! Tänker att jag kontaktar sjukvården angående det om jag får ont/börjar blöda? Eller tycker du jag ska göra det redan nu iom så snabb ökning av HCG? Eller KAN det av normala skäl öka så snabbt?

De vanligaste symtomen är en blödning men man ska inte lita på att alla får dem. Jag blödde inte en ända gång fram till v 10 när de upptäckte det. Vilken vecka är du i? Kan vara svårt att se en druvbörd första veckorna. Visst kan det finnas något normalt skäl till den snabba ökningen men jag har tyvärr inte någon erfarenhet av det. Rådfråga och be sjukvården om uppföljning skulle jag vilja råda =)
  • Charlieellerså
    Litehemlig skrev 2018-05-26 00:26:19 följande:

Tack så mycket! Blev lite osäker när jag läste i trådar att det snarare är tvärtom - att det ökar snabbt då. Förstår dock själv att det inte är det mest logiska. Hoppas min snabba ökning kan ha en logisk förklaring...

Mitt hcg ökade jättesnabbt under min förra graviditet. Den slutade tyvärr i ma men man såg ett foster i v 7+1 med fina hjärtslag och rätt mått så där fanns ingen förklaring. De kollade extra om det kunde röra sig om en mola men det var det som sagt inte. Hoppas du får något lugnande svar snart
  • Litehemlig
    Anonym (Druvbörd) skrev 2018-05-26 08:46:07 följande:

De vanligaste symtomen är en blödning men man ska inte lita på att alla får dem. Jag blödde inte en ända gång fram till v 10 när de upptäckte det. Vilken vecka är du i? Kan vara svårt att se en druvbörd första veckorna. Visst kan det finnas något normalt skäl till den snabba ökningen men jag har tyvärr inte någon erfarenhet av det. Rådfråga och be sjukvården om uppföljning skulle jag vilja råda =)

Gick in i vecka 6 igår, om jag tänkt rätt. Senaste mens 17 april, cykel på 30 dagar. Plussade först i söndags, svagt, med sticka med känslighet från 10. Läkaren som läst av resultatet av blodproven tyckte det var helt normalt att öka med dubbla varje dag i såhär tidigt skede av graviditeten, men jag är såklart skeptisk... Kan man kanske kontakta barnmorska på måndag (måste ändå skriva in mig snart) och be om att få hålla koll en till sväng på hur kraftig ökningen av hormonet är? Vad tror ni?
  • Litehemlig
    Charlieellerså skrev 2018-05-26 09:18:27 följande:

Mitt hcg ökade jättesnabbt under min förra graviditet. Den slutade tyvärr i ma men man såg ett foster i v 7+1 med fina hjärtslag och rätt mått så där fanns ingen förklaring. De kollade extra om det kunde röra sig om en mola men det var det som sagt inte. Hoppas du får något lugnande svar snart

Tack för att du delar med dig av erfarenhet!!! Har du koll på hur snabbt det ökade för dig? Mina själva värden är ju inte höga, plussade ju först svagt i söndags på 10 i känslighet, men de ÖKAR uppenbarligen så jäkla snabbt... Om man såg hjärtslag, hur kunde det vara MA?
  • Anonym (Lugn)
    Litehemlig skrev 2018-05-26 10:23:57 följande:

Gick in i vecka 6 igår, om jag tänkt rätt. Senaste mens 17 april, cykel på 30 dagar. Plussade först i söndags, svagt, med sticka med känslighet från 10. Läkaren som läst av resultatet av blodproven tyckte det var helt normalt att öka med dubbla varje dag i såhär tidigt skede av graviditeten, men jag är såklart skeptisk... Kan man kanske kontakta barnmorska på måndag (måste ändå skriva in mig snart) och be om att få hålla koll en till sväng på hur kraftig ökningen av hormonet är? Vad tror ni?

Nej det finns ingen anledning. Ta det lugnt och försök landa i att du är gravid. Allt låter normalt! Dessutom, för att kunna se om det är mola eller tvillinggraviditet måste man ändå vänta ca 2-3 veckor innan man kan göra ultraljud. Så det är helt onödigt att ta fler blodprover nu.
  • Charlieellerså
    Litehemlig skrev 2018-05-26 10:25:48 följande:

Tack för att du delar med dig av erfarenhet!!! Har du koll på hur snabbt det ökade för dig? Mina själva värden är ju inte höga, plussade ju först svagt i söndags på 10 i känslighet, men de ÖKAR uppenbarligen så jäkla snabbt... Om man såg hjärtslag, hur kunde det vara MA?

Jag kommer inte i håg några siffror tyvärr men det var senare de ökade. Var in v 6 pga smärtor på höger sida i äggstocksrwgionen. Då såg man inte tydligt fostret och inga hjärtslag. De tog så hcg som jag fick ta om två dygn senare. Hade betydligt högre hcg än normalt för veckan med tanke på att de ännu inte kunde se hjärtslag. Det borde man kunna med det hcg. Fick tid för vul i v 7+1 ( tror jag det var). Då såg man ett normalstort foster med hjärtslag. I v 12 gick vi på kub och där konstaterades att fostret dött i v 8+. Om det var fel redan från början är ju svårt att säga men man kollade noga på resterna när jag skrapades för att dubbelkolla att det inte varit en mola ändå. Den boten fattar jag dock inte eftersom man sett hjärtslag i v 7 vilket väl inte molor har antar jag. Tycker mig dock har läst att hcg stiger olika fort första dagarna efter befruktning. Därav får en del plus tidigare än andra.....
  • EpicNurse
    Charlieellerså skrev 2018-05-26 14:00:43 följande:

www.fertilitetsguiden.com/graviditet/tidiga_tecken.php

Jag tänker att om hcg fördubblas varannan till var tredje dag i början skulle ditt hcg lugnt kunnat varit på 366 ett dygn senare och 382 inte alls långt ifrån så det kan ju vara en individuell variation eller att det gått en liten, liten stund längre så är du ju uppe i 382. Tror inte alls du behöver oroa dig.

Precis. HCG ökar lite hackigt. Därför ska man ta proverna med 48 timmars mellanrum.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Litehemlig
    EpicNurse skrev 2018-05-26 14:46:57 följande:

Precis. HCG ökar lite hackigt. Därför ska man ta proverna med 48 timmars mellanrum.

Ja men jag tog proverna vid samma tidpunkt och ökningen är mer än det dubbla. Tänker att även om det ökar hackigt säger det ju någonting om att ökningen är för snabb? Oroar mig för just mola. :/ Vet inte riktigt vad jag ska göra för att sluta oroa mig.
  • EpicNurse
    Litehemlig skrev 2018-05-26 16:11:42 följande:

Ja men jag tog proverna vid samma tidpunkt och ökningen är mer än det dubbla. Tänker att även om det ökar hackigt säger det ju någonting om att ökningen är för snabb? Oroar mig för just mola. :/ Vet inte riktigt vad jag ska göra för att sluta oroa mig.

Finns tyvärr inget att göra i nuläget. Det är alldeles alldeles för tidigt för att kunna ställa någon diagnos.
  • Litehemlig
    EpicNurse skrev 2018-05-26 16:45:38 följande:

Finns tyvärr inget att göra i nuläget. Det är alldeles alldeles för tidigt för att kunna ställa någon diagnos.

När kan diagnos ställas då och hur görs det? Är det inte bättre att hålla koll via blodprover under tiden?
  • EpicNurse
    Litehemlig skrev 2018-05-26 18:08:57 följande:

När kan diagnos ställas då och hur görs det? Är det inte bättre att hålla koll via blodprover under tiden?

Tidigast runt vecka 6. Innan dess kan man sällan se att det är mola.

Nej finns ingen anledning att ta blodprover eftersom inget är fel i nuläget. Skulle du få några symtom som är oroväckande tex plötslig kraftig blödning och extremt illamående så bör du kontakta gynakuten. Men man kan inte ta blodprover på alla som är oroliga för diverse grejer..

Du får ringa din MVC och fråga. Men jag har aldrig varit med om att man tar phcg bara så där, utan det tas på indikation när man inte ser var graviditeten sitter eller om man ser något på ultraljud som ser suspekt ut.
  • Litehemlig
    EpicNurse skrev 2018-05-26 18:57:21 följande:

Tidigast runt vecka 6. Innan dess kan man sällan se att det är mola.

Nej finns ingen anledning att ta blodprover eftersom inget är fel i nuläget. Skulle du få några symtom som är oroväckande tex plötslig kraftig blödning och extremt illamående så bör du kontakta gynakuten. Men man kan inte ta blodprover på alla som är oroliga för diverse grejer..

Du får ringa din MVC och fråga. Men jag har aldrig varit med om att man tar phcg bara så där, utan det tas på indikation när man inte ser var graviditeten sitter eller om man ser något på ultraljud som ser suspekt ut.

Okej, tack! Men, är det inte nog oroväckande att det stiger så snabbt?? DET indikerar ju på exempelvis mola. Aldrig hört om någon som vart med om det och verkar inte vanligt heller.
  • EpicNurse
    Litehemlig skrev 2018-05-26 20:53:17 följande:

Okej, tack! Men, är det inte nog oroväckande att det stiger så snabbt?? DET indikerar ju på exempelvis mola. Aldrig hört om någon som vart med om det och verkar inte vanligt heller.

Inte speciellt eftersom det lika gärna kan ha varit en engångsföreteelse, eller tvillinggraviditet. Man kontrollerar ju sällan hCG så tidigt så därför pratas det också sällan om det.
  • Charlieellerså
    EpicNurse skrev 2018-05-26 21:01:52 följande:

Inte speciellt eftersom det lika gärna kan ha varit en engångsföreteelse, eller tvillinggraviditet. Man kontrollerar ju sällan hCG så tidigt så därför pratas det också sällan om det.

Så tänker jag med. Det är väldigt få som kollar hcg-stegring med blodprov och det är inte många enheter mer hcg det handlar om i vilket fall : )
  • Litehemlig

Okej, jag håller tummarna för att det är så! Bara att vänta och se. Att oroa sig i förväg eller för det man inte kan påverka har ingen mått bra av, förstås!

• Anonym (samma)
    Litehemlig skrev 2018-05-29 08:53:40 följande:

Okej, jag håller tummarna för att det är så! Bara att vänta och se. Att oroa sig i förväg eller för det man inte kan påverka har ingen mått bra av, förstås!

Hur gick det för dig TS? Var det en vanlig graviditet?

Är i ungefär samma sits nämligen..

Svar på tråden För snabbt ökande HCG?!