• kma

Hur kan jag bevisa för banken att jag ska få anställning?

Hej!

Jag och sambon ska köpa hus och har fått lånelöfte. Jag har dock precis fått vikariatanställning i 1,5 på ett företag och då om 1,5 kommer jag få tillsvidareanställning på ett annat företag där jag hade min praktik för ett tag sen.

Dom sa att så fort det dyker upp en tjänst hos oss ringer vi dig men det kan ta ca 1 år. Så jag vet att jag kommer få jobb där men hur bevisar jag det för banken att jag kommer ha fast inkomst sen?

Kan jag vara så fräck att fråga på praktiken om dom kan vara något slags bevis på att jag kommer få anställning där även fast det är så långt fram?

• Svar på tråden Hur kan jag bevisa för banken att jag ska få anställning?
  • kma

Såhär står det om vikariat som jag har 1,5 år framåt:

? Vid visstidsanställning (exempelvis vikariat eller projektanställning) gör SBAB, i samband med den definitiva

kreditprövningen, en prövning om inkomsten kan betraktas som stadigvarande eller ej.

Vad menas med detta?

• Anonym (Klara)
    kma skrev 2018-05-26 12:29:25 följande:

Såhär står det om vikariat som jag har 1,5 år framåt:

? Vid visstidsanställning (exempelvis vikariat eller projektanställning) gör SBAB, i samband med den definitiva

kreditprövningen, en prövning om inkomsten kan betraktas som stadigvarande eller ej.

Vad menas med detta?

Ni har alltså gjort en sådan där automatisk förfrågan via bankens internetsida? Då har ni inte fått lönelöfte av den banken. Det de skriver ovan är att prövningen om lån för er del ännu inte är klar/har gjorts. Det är omöjligt för någon att svara här på FL om de kommer att ge er löfte eller inte för som någon skrev ovan, allt beror på huspris, inkomster, etc etc. Ni måste prata med en person på banken som kan räkna på just era omständigheter.

• kma
    Anonym (Klara) skrev 2018-05-26 12:37:38 följande:

Ni har alltså gjort en sådan där automatisk förfrågan via bankens internetsida? Då har ni inte fått lönelöfte av den banken. Det de skriver ovan är att prövningen om lån för er del ännu inte är klar/har gjorts. Det är omöjligt för någon att svara här på FL om de kommer att ge er löfte eller inte för som någon skrev ovan, allt beror på huspris, inkomster, etc etc. Ni måste prata med en person på banken som kan räkna på just era omständigheter.

Okej tack. Men räcker det med att prata med någon på telefonen då? För vi har ICA-banken och det finns ju inget sånt kontor. Det står också att vårt lånelöfte är beviljat, så kan dom ju inte skriva om det inte är så?
  • Anonym (Klara)

Ja, det räcker att prata på telefon om de inte har fysiska bankkontor.

• Anonym (Y)
    kma skrev 2018-05-26 12:26:37 följande:

Ja vi har fått lånelöfte på två banker men det står att om ena patern har en visstidsanställning görs en särskild prövning eller vad det stod. Men tycker det är konstigt av bankerna att ge löfte såhär över nätet? Om jag visar det för mäklaren och hon ser att vi kommer få låna och sen säger banken nej kan det bli så?

Omg. Nej, det är inget lånelöfte ni fått!
  • Themis

De ger väl aldrig nej rakt av via nätet för de vill ju ha nya kunder så klart.

Men ni måste ha kontakt med en bankman på ICA, gå igenom just er situation och få ett tydligt lånelöfte.

De vi sålde hus till i höstas hade t.ex. problem trots att tjejen var läkare, just för att hennes man var egenföretagare. De har ofta oregelbundna inkomster. Så det är nog bra att lämna in papper på din mans inkomst de senaste säg 2-3 åren, och visa att han kan ta ut en stabil inkomst ur sitt företag.

1 miljon är inte jättemycket i lån om ni har någon form av buffertsparande så nog borde det kunna gå, men ni behöver få en bankkontakt och börja skapa ett förtroende där, så löser det sig nog.

Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
  • Studentpappa

Går hans bolag bra med 20 anställda och han ändå inte plockar ut mer i lön, så har han väl en skapligt utdelning utöver sin lön antar jag?

1 miljon måste väl han kunna låna själv om ni har kontantinsatsen.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • kma
    Anonym (Y) skrev 2018-05-26 12:55:12 följande:

Omg. Nej, det är inget lånelöfte ni fått!

Fast jo det har vi. Pratade med banken nyss och det gäller som lånelöfte.
  • Anonym (tr)
    kma skrev 2018-05-26 14:03:16 följande:
    Fast jo det har vi. Pratade med banken nyss och det gäller som lånelöfte.
    Har ni visa kort eller mastercard?
  • Jamesdio

Se till att ni får en klausul i kontraktet att om ni trots beviljat lånelöfte inte får lånet beviljat kan dra er ur utan risk för kostnader för er.

Och ja, sbab kan krångla trots lånelöfte. Jag hade ett helvete med dem för ett antal år sedan. Fick lånelöfte ensam men gjorde misstaget att byta jobb och flytta samtidigt, till råg på allt tillsammans med en ny man. Så vi skrev på ett köpekontrakt tillsammans utan att tänka mer på det och utan att ha en klausul för jag hade ju lånelöfte. Men det gick inte! Det visade sig att min man hade en betalningsanmärkning (som jag inte visste om och som han inte hade berättat om). Och var egen företagare och måste hosta upp en massa papper innan de kunde komma fram till att det blev avslag. Det blev tvärnej. Så vi fick skriva om kontraktet så nu stod jag ensam på det, flytta fram tillträde och betala skadestånd. Men sbab sa nej igen för nu hade jag ju bara provanställning (eftersom jag bytte jobb). Fick min dåvarande boss att skriva på ett löfte om tillsvidareabställning. Men nej igen, för nu var det någon detalj i köpekontraktet angående fastighetsbeteckningen som de hängde upp sig på. Tröttnade på sbab och sökte på min vanliga bank, men de sa nej för kalkylen inte gick ihop enligt dem (men det gjorde den hos sbab). Fick veta senare att det var för att de fortfarande hade räknat med kostnaderna på det gamla boendet tillsammans med mitt ex (som han tog över helt). Sökte på Bluestep och fick horribla villkor som jag tackade nej till. Försökte en gång till på sbab och skickade in köpekontrakt och en mängd papper en gång till och fick till sist OK, trots att handläggaren mumlade något om att de ju nu visste att jag skulle bo ihop med en man som hade en betalningsanmärkning.

Svar på tråden Hur kan jag bevisa för banken att jag ska få anställning?