Fjäril Vingad skrev 2018-06-15 09:13:00 följande:
Jag hoppas du förstår att poly inte är att experimentera sexuellt. Det är ett sätt att göra relationer. Jag ÄR poly, oavsett om jag har en relation eller flera.
Ja, barn behöver stabila relationer. Du får det att låta som att polyrelationer inte är stabila. Tänk igenom det där lite. Och btw, barn är fria från fördomar, ända tills omvärlden prackar på dem normer. Mina barn har aldrig haft problem med att jag är poly, och jag känner flertalet familjer med barn där detta inte är något problem. Så lägg inte in problem där det inte finns några.
Jag har heller INTE förespråkat poly som en lösning på relationsproblem. Ser du det någonstans i mina inlägg så läser du dem som fan läser bibeln. Däremot har jag sagt att vissa är poly och vissa är mono, och detta är inte alltid kompatibelt. (Dock vet jag till och med om sådana relationer). Kommer frågan upp måste man prata om det. Är man inte kompatibla är det bästa kanske att gå skilda vägar. För varken den som är mono eller den som är poly mår ju bra av att pressas in i en form den inte passar i, eller hur?
Och nej, poly är inte lösningen på otrohetsproblem. Och är man otrogen, så är man inte poly, då är man en skitstövel. Kan vi enas om det?
Och btw, huruvida människan är monogam eller flersam till naturen debatteras friskt bland forskare. Att NORMEN är monogami är helt klart. Dock lever vi ju ändå i 2018 och borde låta folk göra sina relationer på det sätt som de mår bra av (så länge det handlar om vuxna, samtyckande individer) utan att kasta skit på dem. Tycker jag. Men hey, jag försöker att leva mitt liv utan att vara en skit.
1) Exakt, DU är polly, det passar säkert dig och din partner bäst, men det betyder inte att det är lösningen på alla relationsproblem eller att folk som vill knulla någon annan än sin partner just nu behöver vara polly.
2) Barn är inte alls fria från fördomar eftersom barn får sina värderingar och påverkas väldigt mycket av sina föräldrar och sin omgivning. Om ett barn växer upp i en egen liten bubbla helt utan kontakt med andra människor så stämmer säkert din teori. Men i verkligheten där föräldrarna oftast är barnens förebilder så stämmer det inte alls. Barndomen påverkar vem man blir som vuxen.
3) Omvärlden prackar på barn normer i samma utsträckning som ni gör. En norm är ingen lag, en norm är det som majoriteten gör. Om majoriteten skulle vara polly så skulle det vara norm och då skulle det enligt ditt synsätt vara det man "prackar på" barnen. Här skiner återigen din nedlåtande syn på mono normen igenom. Mono normen är något som man enligt dig "prackar på" på folk, polly däremot är något som man väljer fritt. Bara för att du valt att leva annorlunda så betyder det inte att normen är fel och din syn på det kommer förmodligen smitta av sig på era barn.
4) Ja vissa är polly och andra är mono, men det du tydligen glömmer är att det finns en helvetes massa mellanting däremellan. Så riktigt så svartvit och snyggt och prydligt är verkligheten inte alltid.
5) Japp, ingen vet än om polly eller mono eller serie mono varit norm tidigare. Och jag håller absolut med om att var och en får leva som de vill så länge båda är med på det. Men det gäller i så fall åt båda hållen. Om man tycker att människor ska visa förståelse och acceptans för alternativa relationsformer som avviker från normen så borde det givetvis även gälla åt andra hållet också så att folk inte kläcker ur sig saker som att "mono normen är sånt som samhället prackar på en" eftersom det antyder på att det inte är ett fritt val.