• Sockan1

Medberoende eller ren otrohet

God dag

Min särbo har låtit sitt ex flytta in hos henne. Han har knarkat/supit bort sin lgh. Hon låter honom bo där för barnens skull säger hon. Sen han har flyttat in så kommer hon med ursäkter om att hon måste vara i den lgh tex vika tvätt och jobba via datorn ( laptop ). Hon säger också att det är hennes vecka med barnen. Hon har haft dom ett par veckor i sträck redan.

Min fråga är: varför är hon inte hos mig? Jag skulle ju aldrig vara kvar in min lgh om mitt ex flyttade in hos mig. Han är ju en ängel med barnen säger hon, så hon behöver ju inte vara där för att övervaka honom. Vi bor 175 m ifrån varandra.

Sliter med frågan.

• Svar på tråden Medberoende eller ren otrohet
  • Anonym (man)
    Anonym (Anhörig till missbrukare...) skrev 2018-05-29 17:56:20 följande:
    Det är ju barnens pappa, ingen främling.

Troligtvis inte det bästa beslutet att låta honom flytta in, men ändå fullt förståligt att man känner ett visst ansvar för sina barns pappa. Som dessutom enligt ts iaf försöker bli ren och just nu är drogfri.
    Ja men samtidigt borde hon kanske sätta ungarnas välmående före pappans. Hon vet förmodligen precis vad han går för och oavsett om hon tycker super megasynd om honom så borde hon någonstans fatta vad hon utsätter dem för. På det har hon även en ny partner som hon också borde fatta inte kommer bli sådär jättelycklig över att exet flyttar in hos henne.

Nej, jag tycker faktiskt inte alls det är förståeligt, möjligen om man är en väldigt svag och trasig person, men en normalfuntad mamma / partner gör inte som hon.
  • Anonym (Anhörig till missbrukare...)
    Anonym (man) skrev 2018-05-29 17:57:55 följande:

Om hon inte ligger med honom dvs.... tråden ligger trotts allt under kategorin otrohet så något lurt misstänker väl TS är på gång. Så steg ett är kanske att försöka luska reda på om särbon ligger exet eller inte vilket lär bli en utmaning i sig eftersom folk sällan erkänner att de varit otrogna.

Gör hon det har TS ingen som helst anledning att engagera sig i varken henne eller hennes ex.

Jaha, otrohet kan jag inte alls relatera till, antagligen därför jag inte tänkte på den aspekten.
    Anonym (man) skrev 2018-05-29 18:02:19 följande:

Ja men samtidigt borde hon kanske sätta ungarnas välmående före pappans. Hon vet förmodligen precis vad han går för och oavsett om hon tycker super megasynd om honom så borde hon någonstans fatta vad hon utsätter dem för. På det har hon även en ny partner som hon också borde fatta inte kommer bli sådär jättelycklig över att exet flyttar in hos henne.

Nej, jag tycker faktiskt inte alls det är förståeligt, möjligen om man är en väldigt svag och trasig person, men en normalfuntad mamma / partner gör inte som hon.

Du har helt rätt i att barnen borde gå först men dels kan det vara svårt att avgöra i alla lägen vad som är bäst för barnen eftersom barnen antagligen mår bra av att deras pappa inte bor på gatan. Att han för tillfället är drogfri och närvarande är troligtvis bättre än många tidigare scenarion i deras liv misstänker jag...

Å andra sidan så håller jag med om att det antagligen är ett självdestruktivt val av mamman att släppa in honom, troligtvis behöver han ta tag i sitt liv själv för att lyckas och hon behöver bli fri från sitt medberoende men det är förståeligt att det är svårt att ta sig ur. Har man levt länge med missbrukare så blir man medberoende och det kan behövas terapi och stöd för att ens inse.

jag tycker inte att man kan prata om normalfuntad eller inte i en liknande situation. Människor anpassar sig till sin miljö och det är normalt att ens beteenden blir annorlunda, anpassade, när man har nära relationer med människor som missbrukar. Vi vet inte om det finns våld etc inblandat också.
  • Sockan1

Hon bor i en tvåa där barnen bor i en loftsäng och en ikea barnsäng. Hon sover i en bäddsoffa. Hon säger att en av föräldrarna sover hos barnen och en i soffan. Han är 188 så bekvämt är det nog inte. Saken är den att han har vänt på dygnet och då blir det ju väldigt svårt att tro att han ligger där inne från 20: 00 till 07:00. Ja ni hör ju hur fan det låter.

• Sockan1

Hon är inte orolig för barnen btw. Hon litar på att han inte gör nåt när han är där. Frågade henne om det var därför hon ville vara kvar i lgh men nej

• Anonym (Anhörig till missbrukare...)
    Sockan1 skrev 2018-05-29 19:52:56 följande:

Hon är inte orolig för barnen btw. Hon litar på att han inte gör nåt när han är där. Frågade henne om det var därför hon ville vara kvar i lgh men nej

Har du frågat henne rakt ut varför hon inte är hos dig? Har du sagt att du gärna vill att hon ska komma och bo hos dig och att du inte är bekväm med att hon bor ihop med sitt ex?

Det är ju helt befogat att bara fråga berätta rakt ut. Så får du ju veta hur hon tänker och tycker om det hela. Hon kan ju då också få reda på och ta ställning till dina känslor kring det.
  • Sockan1

Ja självklart har jag frågat det. Det skulle vikas tvätt mm . Sen blev det att hon tyckte att det blev jobbigt när jag blev arg/besviken och ville inte träffas för att jag blev arg?? Det är väl klart att jag blir arg och besviken på hennes ursäkter. Hon är helt oförstående till min ilska och besvikelse. Pratat med vänner och kollegor och slla säger att det är så respektlöst och hänsynslöst mot mig. Handlar inte om att jag vill vara offer på något vis. Det är ju därför jag vänder mig hit för att få en oberonde syn på det hela.

• Sockan1

Vi kan stänga tråden. Hon valde stt gå tillbaka till honom.

Tack för all input

• MrMister82

Låt dig inte dras med i deras missbruk. Han kommer aldrig sluta knarka och hon kommer aldrig sluta va medberoende. Visst, om 5-10 år kanske, men vill du leva den berg och dalbanan och sätta ditt eget liv på paus tills dess? Redan varning på ditt eget medberoende att acceptera hennes ex bor där.

Går du din väg har du ditt psyke i behåll och hon kanske får upp ögonen att du är en bättre man som inte accepterar vad som.

Alternativt får du se på det som du ska konkurrera ut vilken pojkvän som helst. Plocka fram dina bästa sidor och va missbrukarens motsats. Missbrukare tappar det mesta av sitt testosteron, så dom har ingen drivkraft och vältrar sig i sin ångest och olycka. Väldigt oattraktivt. Hans enda kort är ju all nostalgi och att han har henne ensam dagligen. Så i så fall bör du definitivt visa dig där så mycket som möjligt och blockera att han kör sina raggningsknep. Han kommer ju göra allt för att vinna henne tillbaka så han har någonstans och bo och kan få sina droger. Sen skiter han i resten. Kanske räcker du spänner ögonen i han så vågar han inte stöta på henne sen.

• MrMister82
    Sockan1 skrev 2018-05-29 23:16:14 följande:

Tack för all input

Hon kommer säkert komma springandes sen igen efter en månad eller två när hon hittar honom nerknarkad igen och inser sitt misstag. Fundera lite på hur du ska hantera det då så du inte blir överrumplad.
  • Anonym (man)
    Anonym (Anhörig till missbrukare...) skrev 2018-05-29 19:46:01 följande:
    Jaha, otrohet kan jag inte alls relatera till, antagligen därför jag inte tänkte på den aspekten.
    Anonym (man) skrev 2018-05-29 18:02:19 följande:

Du har helt rätt i att barnen borde gå först men dels kan det vara svårt att avgöra i alla lägen vad som är bäst för barnen eftersom barnen antagligen mår bra av att deras pappa inte bor på gatan. Att han för tillfället är drogfri och närvarande är troligtvis bättre än många tidigare scenarion i deras liv misstänker jag...

Å andra sidan så håller jag med om att det antagligen är ett självdestruktivt val av mamman att släppa in honom, troligtvis behöver han ta tag i sitt liv själv för att lyckas och hon behöver bli fri från sitt medberoende men det är förståeligt att det är svårt att ta sig ur. Har man levt länge med missbrukare så blir man medberoende och det kan behövas terapi och stöd för att ens inse.

jag tycker inte att man kan prata om normalfuntad eller inte i en liknande situation. Människor anpassar sig till sin miljö och det är normalt att ens beteenden blir annorlunda, anpassade, när man har nära relationer med människor som missbrukar. Vi vet inte om det finns våld etc inblandat också.
    Tja, en av tre är trotts allt otrogen i Sverige och det är inte så sällan att man ligger med just ett ex. Att ett ex flyttar in hos ens partner skulle nog få vem som helst att ana oråd.

Normer är absolut relevant att prata om i såna sammanhang. Du har rätt i att människor anpassar sig till allt möjligt men, frågan är om det man anpassar sig är normalt eller dysfunktionellt och då är ju normer ganska viktiga, vad ska man annars förhålla sig till för att avgöra om en relation / föräldraskap är vettig eller ej?

Att människor som lever i skiten genomgår en normaliseringsprocess där sjuka saker blir norm just för dem betyder inte att det är normalt jämfört med omgivningen och det är kanske just det man då bör fråga sig. Varför står jag ut med skiten när ingen annan gör det? Varför utsätter jag mina barn för sånt skit när ingen annan gör det?

Och i TS fall borde han kanske fråga sig varför han väljer att utsätta sig för alla problem som hon har med sig i bagaget?
  • Anonym (man)
    Sockan1 skrev 2018-05-29 23:16:14 följande:

Tack för all input

Det är sällan rök utan eld. Bra att du fick reda på det iaf.
    Jag tycker du ska fundera lite över detta och vad du kan dra för lärdom av det.

1) Bortförklara inte andras idiotiska beteende för dig själv genom "medberoende" och andra förklaringar. Medberoende eller ej det ger fortfarande inte henne rätt att behandla dig som skit

2) Både hon och exet verkar vara rätt trasiga. Fundera över om det är så bra att ha ett förhållande med personer med en fet ryggsäck eller om det är bättre att låta bli det i framtiden

3) Deras förhållande lär inte hålla, fundera över hur du ska hantera om hon vill ha kontakt med dig igen.
Svar på tråden Medberoende eller ren otrohet