NiMi12 skrev 2018-05-28 16:59:15 följande:
Tusen tack för alla tips!! Det var verkligen värdefullt ????
En fråga dock, måste jag som 39 åring ha försökt i 12 månader innan jag kan få hjälp? Jag har nämligen hört att kvinnor över 40 inte får hjälp av landstinget utan att man då får vända sig till någon privat eller Danmark.
Förutom de ägglossningstest och gravidtest jag tipsade om så har jag också läst en artikel om att man kan förbättra mannens spermier om han tar 5mg Folsyra (finns på recept i Sverige), men 500mikrogramstabletter finns receptfritt på Apoteket. Plus 66 mg Zink. Mannen behöver ta båda dessa i den höga dosen under 3 månader för att se resultat.
Andra tips kan vara att kvinnan smörjer sig med Progesterall Progesteronkräm (mellan ägglossning fram till mens, sluta då och börja igen efter nästa ägglossning. Om man blir gravid fortsätter man smörja fram till v.14 i graviditeten).
Några testar Munkpeppar (Agnus Castus) för att förbättra äggen och chanserna.
Andra tester Apiforce Drottninggelé eller Rosenrot.
Det finns också spermievänligt glidmedel man kan köpa och testa (vanligt glidmedel är normalt sett inte spermievänligt).
Kolla runt på nätet på t ex
Gravidkollen.nu eller
Apotea.se eller andra sidor så hittar du säkert.
Man kan också ta blodprover på egen hand om man vill kolla upp sina blodvärden så man inte har järnbrist, D-vitaminbrist eller Progesteronbrist tex.
Man köper blodprovsremisser genom tex
Werlabs.se eller
Blodkollen.se och betalar via hemsidan. Sen tidigast nästa vardag går man och tar proverna. Man får sen ett sms när provsvaren är färdiga. Man loggar in på hemsidan och läser provsvaret direkt på skärmen. Använder man rabattkoden "LCHF" hos Werlabs så blir det billigare !
Kolla under Provtagningsorter så ser du var de olika labben finns på för orter och adresser om de finns någonstans i din närhet. Jag har själv tagit Werlbs Fertilitetstest bland annat. Det mäter bland annat AMH (det talar om ungefär hur mycket ägg du har kvar, men säger tyvärr inget om kvaliteten, men kan ge en ungefärlig uppfattning om hur man ligger till med fertiliteten). Om man har AMH under 1.0 så brukar de inte tillåta att man gör ivf.
Hoppas allt går bra för er och Lycka till med babyverkstaden !