Gå ner i tid efter 3 veckors arbete?
Jag har sedan tre veckor fått ett nytt arbete på 75 % efter att ha varit heltidssjukskriven i flera månader pga. depression och kraftig ångest. Tog inte jobbet för att jag kände mig bättre, alls, men med ett katastroftänkande utan dess like så "vågade" jag inte vara utan jobb längre. Är dock kvar som sjukskriven de 25 % jag inte arbetar. Efter 3 veckor på jobbet känner jag mig inte bättre eller att det känns som att jag klarar av att åstadkomma något på jobbet alls egentligen. Tar medicin sedan länge men den har ingen effekt i nuläget.Mitt förflutna har bestått så enormt mycket av arbetslöshet, praktik och låglönejobb, nu när jag har ett vanligt betalt jobb "kan" jag inte bara släppa det helt (då skulle jag må ännu sämre) Så det jag funderar på nu är att gå ner till 50 %. Då måste jag söka två delar från Försäkringskassan, en för 25 % som arbetslös och en för 25 % som anställd. Det känns krångligt, men borde gå att klara av.
Det verkliga problemet egentligen tycker jag är: Hur sjutton talar man om för sin chef att man måste gå ner i tid efter bara 3 veckor?? Det är dessutom endast en visstidsanställning på 6 mån. När man dessutom vet att en kortare period inte kommer räcka utan man kommer behöva gå ner på längre sikt. Jag har tom. funderat på att förslå att vi ska ändra i kontraktet så att de slipper betala mig de 14 första dagarna. Avskyr att vara krånglig och tänker att jag kommer att få kassa referenser efter de här 6 månaderna. Men ändrar jag i kontraktet går väl FK bananas och säger att man inte får "säga upp sig" från en del av tiden som man faktiskt har en anställning om man vill ha någon som helst sjukpenning? Hur skulle ni ha gjort? Blir jättetacksam för svar.