• kleankanteen

    Alldeles för lite ersättning från AFA

    Hej!

    Hoppas någon här har erfarenhet med AFA och arbetsskador.

    Jag skadade min hand (finger och fingerled) i mitt arbete för några månader sedan. Har precis sökt ersättning hos AFA, men får bare 2000 kr. (1000 för sveda och värk och 100 inkomsförlust). Jag var sjukanmält i 14 dagar, men har bara fått för 8 dagar och förstår att jag måste skicka in läkarintyg.

    Detta är en skada som jag fortfarande har, men AFA ser det som at den akuta sjuktiden var bare 8 dagar. Jag hadde ett djupt sår som inte hunnit läka före efter nästan 4 veckor, har varit hos läkare upp till flera gånger. Var också tvungen att gå i rehab till arb.terapeut eftersom det var en skada på en sen i fingerledet. Gikk i rehab frem till 4 månader efter att jag fick skaden. Var också tvungen att sluta i jobbet då skadan inte var förenlig med mitt fysiska jobb. Kan heller inte ta andra fysiska jobber vilket är svårt då jag hela mitt liv har haft fysiska jobber och inte har erfarenhet med andra typer av jobb.

    Jag tycker jag har fått aldeles för lite ersättning från AFA. Hur mycket tycker ni är rimligt att få för denna typ av skada? Och hur gör jag bäst om jag vill överklaga beslutet? 

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Alldeles för lite ersättning från AFA
  • kleankanteen

    Glömde säga att jag fortfarande har besvär med handen, men går inte längre till behandling. Kan dock inte ta fysiska jobb som innebär tunga lyft etc., då jag inte kan använda min hand som normalt.

  • Anna60

    En privatolycksfallsförsäkring har du väl? Om inte annat brukar det finnas ibland i ens hemförsäkring. Men ofta väntar man med ersättningen tills man vet om den blir livsvarit invalidiserande och det tar flera år. AFA tycker jag har skött sig bra. Om du inte gillar beloppet så får du överklaga.

  • Anonym (nja)

    I så fall måste du ju har läkarintyg som styrker att din skada är permanent och hur den påverkar dig. Även ifrån rehab m.m att du gjort/gör allt för att förbättra skadan. m.m.

  • Anonym (nja)

    I så fall måste du ju har läkarintyg som styrker att din skada är permanent och hur den påverkar dig. Även ifrån rehab m.m att du gjort/gör allt för att förbättra skadan. m.m.

  • sextiotalist

    Läkarintyg är a och o och du ska få ersättning för de dagar du var sjukskriven. Jag hade inga problem med AFA, jag skickade in alla kvitton (taxi t.ex), beslut från försäkringskassan.
    När det gäller bestående men, så avvaktade de 1,5 år för min del och fick ersättning för 2,5% nedsättning.

    När min sambo skar sig i fingret, på sin fritid, så fick han 5000 av Folksam efter ett halvår

Svar på tråden Alldeles för lite ersättning från AFA