• Mångbarnsmammaiskåne

Stor livmoder v 10

Jag gjorde vul i v 6+5 för att fastställa graviditetslängd. Är nu i v 9+3 och livmoderns topp är höjd med naveln. Detta är barn nr 8. Är det någon mer som har varit med om det efter många graviditeter? Jag har erfarenhet av att känna så det är inget annat jag känner och inte de svullna tarmarna utan det är verkligen toppen på livmodern. Jag kan inte heller vara längre gången baserat på ultraljudet för tre veckor sedan.

Har vid tidigare graviditeter känt livmodern strax ovan bäckenet runt v 8-9, men inte i navelhöjd som nu i v 10. Har mycket växtvärk och illamående. Denna bebis är beräknad nästan precis 12 mån efter att förra föddes om det har betydelse.

Bilden är från en vecka sen. Nu mäter livmodern ett par cm till.

• Svar på tråden Stor livmoder v 10
  • Anonym (B)

Med så många ungar borde du ju också veta att livmodern växer snabbare i början när man är omföderska. Förmodligen är den också lite uttöjd och förstorad efter så många graviditeter.

• Anonym (V)
    Anonym (B) skrev 2018-05-30 11:41:06 följande:

Med så många ungar borde du ju också veta att livmodern växer snabbare i början när man är omföderska. Förmodligen är den också lite uttöjd och förstorad efter så många graviditeter.

Precis så är det. Livmodern blir ju både större och slappare vid många graviditeter. Därför riskerna för blödning är betydligt större vid förlossningar där kvinnan är multipara. Livmodern orkar helt enkelt inte dra ihop sig..
  • Mångbarnsmammaiskåne
    Anonym (B) skrev 2018-05-30 11:41:06 följande:

Tack, för den något dömande tonen.. såklart har jag märkt det förut men aldrig så uttalat som nu. Det har aldrig stämt med vad den borde vara i början men nu är den dubbelt så stor som de andra gångerna. Såklart undrar man. Min bm hade inte heller nåt bra svar.
  • Mångbarnsmammaiskåne
    Anonym (V) skrev 2018-05-30 11:50:33 följande:

Precis så är det. Livmodern blir ju både större och slappare vid många graviditeter. Därför riskerna för blödning är betydligt större vid förlossningar där kvinnan är multipara. Livmodern orkar helt enkelt inte dra ihop sig..

Jo det känner jag till även om jag vid samtliga förlossningar blött exceptionellt lite och dragit ihop mig snabbt.
  • InaLo

Gjorde ul i v 9+6 och minns då att livmodern var 3-4 cm under naveln. Minns att jag reagerade på att hon fick ha scannern strax under naveln. Väntar mitt 4:e barn och kan inte komma ihåg att det varit så högt uppe tidigare. Har också hört att ju fler barn man föder ju snabbare växer livmodern.

Svar på tråden Stor livmoder v 10