• MeAndBaby

    En skola för alla, vad betyder det?

    Begreppet "En skola för alla", vad tänker du kring det och att göra verksamheten så inkluderande som möjligt när det kommer till t ex funktionsnedsättningar?

  • Svar på tråden En skola för alla, vad betyder det?
  • Anonym (-)
    Anonym (Speciallärare) skrev 2018-06-09 08:51:53 följande:

    "De"? Vilken människosyn... Och snacka om att dra alla över en kam...


    Ska du säga, som menar på att efterblivna är dumma i huvet. Se själv:

    Jag: synd att det inte finns särskolor.

    Du: det finns visst särskolor.

    Jag: inte för NPF (tex st Örjan).

    Du: NPF barn är inte dumma i huvet.

    - precis som att efterblivna är det???

    För övrigt är NPF barn gradvis efterblivna. De är socialt handikappade och har störningar som gör att de inte agerar som normalbegåvade.
  • Anonym (Vackra tjejen)

    Antar att det betyder: en skola för alla - utom de som inte duger

  • Anonym (Vackra tjejen)
    Anonym (Speciallärare) skrev 2018-06-09 07:24:54 följande:
    NPF-barn är inte dumma i huvudet så varför ska de inte få vara med andra barn?
    Kallar du särskoleelever för dumma i huvudet? Hoppas verkligen inte du är speciallärare på riktigt
  • Anonym (-)
    Anonym (Vackra tjejen) skrev 2018-06-09 09:04:48 följande:

    Kallar du särskoleelever för dumma i huvudet? Hoppas verkligen inte du är speciallärare på riktigt


  • Anonym (Speciallärare)
    Anonym (Vackra tjejen) skrev 2018-06-09 09:04:48 följande:

    Kallar du särskoleelever för dumma i huvudet? Hoppas verkligen inte du är speciallärare på riktigt


    Oj vad du lägger in saker i det jag skrivit (eller rättare sagt inte skrivit). Nej, jag menar verkligen inte att särskoleelever är dumma i huvudet. Däremot kan det vara svårt för någon med utvecklingsstörning att hänga med i "vanliga" skolan. Finns ju en anledning till att särskolan har egen läroplan och egna betygskriterier.
  • Anonym (Vackra tjejen)
    Anonym (Speciallärare) skrev 2018-06-09 09:09:16 följande:
    Oj vad du lägger in saker i det jag skrivit (eller rättare sagt inte skrivit). Nej, jag menar verkligen inte att särskoleelever är dumma i huvudet. Däremot kan det vara svårt för någon med utvecklingsstörning att hänga med i "vanliga" skolan. Finns ju en anledning till att särskolan har egen läroplan och egna betygskriterier.
    Du skrev ju att NPF-barn inte var dumma i huvudet och undrade varför de därför inte skulle få vara med andra barn - alltså var det ju som om du tyckte att alla som inte borde gå i vanlig skola var dumma i huvudet
  • Anonym (E)

    Det betyder för mig smna som för Wikipedia

    ?En skola för alla är ett begrepp som myntades i och med införandet av 1980 års läroplan, Lgr 80. Begreppet är en politisk vision som innebär att den obligatoriska skolan i Sverige skall vara en skola dit alla barn och ungdomar är välkomna och där utbildningen är anpassad efter individuella förutsättningar?

    En bra utgångspunkt för att skapa en bra skola men förstås en stor utmaning att uppnå.

  • Anonym (Speciallärare)
    Anonym (Vackra tjejen) skrev 2018-06-09 09:11:33 följande:

    Du skrev ju att NPF-barn inte var dumma i huvudet och undrade varför de därför inte skulle få vara med andra barn - alltså var det ju som om du tyckte att alla som inte borde gå i vanlig skola var dumma i huvudet


    Det är dina ord, inte mina så det får stå för dig. Jag tycker inte särskoleelever är dumma i huvudet men det finns andra behov hos dessa barn. Släpp det nu... Du lägger ord hos mig som jag aldrig sagt..
  • Anonym (Glennart)

    Att de duktiga eleverna ska dras ner och få det sämre för att det finns andra barn som inte kan sköta sig, eller som borde gå i specialklass.

  • Anonym (Vackra tjejen)
    Anonym (Speciallärare) skrev 2018-06-09 09:48:15 följande:
    Det är dina ord, inte mina så det får stå för dig. Jag tycker inte särskoleelever är dumma i huvudet men det finns andra behov hos dessa barn. Släpp det nu... Du lägger ord hos mig som jag aldrig sagt..
    Var precis vad du skrev, alltså borde de vara dina ord. Du verkar vara ett praktexemplar av en falsk pedagog. Får det att låta som att människor med intellektuella funktionsnedsättningar är dumma i huvudet, men när någon generaliserar npf-personer blir du sur och tycker det är fel - det tyder på falskhet. Dessutom hade den personen aldrig påstått att exakt alla med npf var exakt så som h*n beskrev,  så där la ju i så fall du in saker i det som den personen skrivit när du kallade det att h*n drog alla över samma kam...
    Och inte minst verkar du var just sån som så fort man säger emot dig försvarar du dig genom att få det till att man missförstått, tolkat fel osv.

    Tycker synd om dina elever
  • Anonym (Speciallärare)
    Anonym (Vackra tjejen) skrev 2018-06-09 09:54:06 följande:

    Var precis vad du skrev, alltså borde de vara dina ord. Du verkar vara ett praktexemplar av en falsk pedagog. Får det att låta som att människor med intellektuella funktionsnedsättningar är dumma i huvudet, men när någon generaliserar npf-personer blir du sur och tycker det är fel - det tyder på falskhet. Dessutom hade den personen aldrig påstått att exakt alla med npf var exakt så som h*n beskrev,  så där la ju i så fall du in saker i det som den personen skrivit när du kallade det att h*n drog alla över samma kam...

    Och inte minst verkar du var just sån som så fort man säger emot dig försvarar du dig genom att få det till att man missförstått, tolkat fel osv.

    Tycker synd om dina elever


    Dessa tankar får stå för dig.. Jag lägger ner diskussionen nu. Jag vet exakt hurdannoedagog jac är och vilka fantastiska vitsord jag fått av chefer, kollegor, föräldrar och elever.
  • Anonym (Vackra tjejen)
    Anonym (Speciallärare) skrev 2018-06-09 10:21:57 följande:
    Dessa tankar får stå för dig.. Jag lägger ner diskussionen nu. Jag vet exakt hurdannoedagog jac är och vilka fantastiska vitsord jag fått av chefer, kollegor, föräldrar och elever.
    Och vet du hur många elever du kan ha förstört livet för?
  • Anonym (Speciallärare)
    Anonym (Vackra tjejen) skrev 2018-06-09 10:22:59 följande:

    Och vet du hur många elever du kan ha förstört livet för?


    Ojojoj... Hej Då... Märks att du har dålig upplevelse av skolan men låt inte det gå ut över mig.
  • Anonym (Speciallärare)
    Anonym (-) skrev 2018-06-09 08:57:27 följande:

    Ska du säga, som menar på att efterblivna är dumma i huvet. Se själv:

    Jag: synd att det inte finns särskolor.

    Du: det finns visst särskolor.

    Jag: inte för NPF (tex st Örjan).

    Du: NPF barn är inte dumma i huvet.

    - precis som att efterblivna är det???

    För övrigt är NPF barn gradvis efterblivna. De är socialt handikappade och har störningar som gör att de inte agerar som normalbegåvade.


    Och du delar in barn i att vissa är efterblivna... Vad är det för människosyn?
  • Anonym (Vackra tjejen)
    Anonym (Speciallärare) skrev 2018-06-09 10:41:25 följande:
    Och du delar in barn i att vissa är efterblivna... Vad är det för människosyn?
    Efterbliven är fan ett bättre och mer medmänskligt ord för utvecklingsstörd än dum i huvudet(som du ju använde utan att sen vilja stå för det)..!!
  • Anonym (E)
    Anonym (-) skrev 2018-06-09 08:57:27 följande:

    Ska du säga, som menar på att efterblivna är dumma i huvet. Se själv:

    Jag: synd att det inte finns särskolor.

    Du: det finns visst särskolor.

    Jag: inte för NPF (tex st Örjan).

    Du: NPF barn är inte dumma i huvet.

    - precis som att efterblivna är det???

    För övrigt är NPF barn gradvis efterblivna. De är socialt handikappade och har störningar som gör att de inte agerar som normalbegåvade.


    Speciallärare uttryckte sig väldigt klumpigt, men det gör ju du också. Efterbliven är inte ett begrepp som man idag använder för att beskriva en funktionsnedsättning och kan nog av många anses som lika kränkande som "dumma i huvudet"
  • Anonym (Vackra tjejen)
    Anonym (E) skrev 2018-06-09 10:51:59 följande:
    Speciallärare uttryckte sig väldigt klumpigt, men det gör ju du också. Efterbliven är inte ett begrepp som man idag använder för att beskriva en funktionsnedsättning och kan nog av många anses som lika kränkande som "dumma i huvudet"
    Specialläraren verkar hur som helst inte vilja stå för att h*n uttryckte sig klumpigt
Svar på tråden En skola för alla, vad betyder det?