• Tummelisaa

Endometrios undersökning kan det påverka ev graviditet?

Jag och min sambo försöker bli gravida. Har tid snart för gynundersökning för att jag misstänker endometrios. Det jag nu undrar är att jag kommer att ha haft min ägglossning precis innan/undertiden jag ska göra denna undersökning så kan den undersökningen påverka om jag nu tex blir gravid vid samlag denna månad? eftersom vad jag misstänker ska dem undersöka vid livmodern och såntTyst. Snälla help me påverkar undersöknningen en ev graviditet som ska fästa och befruktas??

• Svar på tråden Endometrios undersökning kan det påverka ev graviditet?
  • EpicNurse

Nej det påverkar inte. Graviditeten är inne i livmodern. Undersökningen sker ju utanför. Så länge man inte tar prover från insidan av livmodern så påverkar det inte alls. Precis som tex ett samlag.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Tummelisaa

Tack för ditt svar, så man tar alltså inte prover från insidan livmodern vid endo undersökning?

• EpicNurse
    Tummelisaa skrev 2018-06-02 19:50:55 följande:

Tack för ditt svar, så man tar alltså inte prover från insidan livmodern vid endo undersökning?

Det är väldigt olika. Ibland gör man, men oftast gör man vaginal undersökning och ultraljud, även fast det knappt går att se endometrios med ul.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Endometrios undersökning kan det påverka ev graviditet?