• M-E

Ingen stegring gravtest IVF

Hej!

Syskonförsök och vår andra omgång IVF.

Lätt överstimulering denna gången, men har som tur var äntligen lugnat sig..

Ruvardag 13 idag med en 5-dagars blastocyst påväg ur skalet. (Äggplock/befruktning 16/5)

TD var igår, tydligt positivt med klinikens test (dock inte SUPERSTARKT utan lite ?mittemellan?)

Så ?vet? att jag är gravid, i nuläget iallafall...

MEN...

Tjuv-testade svagt positivt med ett clearblue tidigt test RD 7

Testade sedan from RD 8 to.m RD 12 med testlagrets stickor, då jag ville se en stegring i styrka.. DOCK tycker jag inte alls det hänt mycket from RD 9!? och håller på att bli tokig, då jag minns att med första barnet stegrade det ganska rejält från test till test?

Minns dock ej vilka ruvardag typiskt nog..

Inga blödningar. Tar lutinus 3ggr/dag i ca 5dagar till.. kan lutinus skjuta upp mensen?

Har nästan mentalt ställt in mig på missfall efter denna svaga stegring?

Är jag knäpp? Är jag för otålig? När bör man räkna med riktigt starka test? förstår ju att det är individuell, men kanske finns det någon som har en annan erfarenhet med svaga test? Eller erfarenhet överhuvudtaget?

Har graviditets VUL bokat den 23/6, en evighetsväntan dit..

Att tillägga är att vi efter 10st befruktade ägg och 7st på odling dag 5, fick vi NOLL till frysen..

Allt eller inget liksom.

Hade verkligen glömt hur otroligt psykiskt påfrestande denna tiden är.

Testlagrets tester..

Hopps ni kan tyda handstilen, inte det lättaste att skriva med bläck på dessa insåg jag, omärkta tester är på RD 12 (testdagen)

Klinikens test RD12 (testdagen)

• Svar på tråden Ingen stegring gravtest IVF
  • Anonym (A)

Förra året gjorde jag ett färskt ivf-försök och ett frysförsök. Blev gravid båda gångerna men fick missfall båda gånger också. Vid det färska försöket var strecket först svagt men ökade långsamt och blev relativt starkt (dock aldrig starkare än vid min första graviditet, som inte slutade i missfall) sen plötsligt blev det aningen svagare och fortsatte vara så nån vecka innan jag började blöda. Med frysförsöket stegrade det snabbare men blev plötsligt svagare. Den gången blev det snabbt mycket svagare och det började blöda två veckor efter blodprov konstaterat missfall. Så för min del har det aldrig varit ett bra tecken med svaga streck, streck som inte blir starkare, streck som inte stegrar snabbt osv. Min första graviditet, som var normal, gav jättestarkt plus och jag hade även en massa symtom tidigt, vilket jag inte alls hade med ivf-graviditeterna (första blev till naturligt).

• M-E
    Anonym (A) skrev 2018-06-02 22:21:54 följande:

Förra året gjorde jag ett färskt ivf-försök och ett frysförsök. Blev gravid båda gångerna men fick missfall båda gånger också. Vid det färska försöket var strecket först svagt men ökade långsamt och blev relativt starkt (dock aldrig starkare än vid min första graviditet, som inte slutade i missfall) sen plötsligt blev det aningen svagare och fortsatte vara så nån vecka innan jag började blöda. Med frysförsöket stegrade det snabbare men blev plötsligt svagare. Den gången blev det snabbt mycket svagare och det började blöda två veckor efter blodprov konstaterat missfall. Så för min del har det aldrig varit ett bra tecken med svaga streck, streck som inte blir starkare, streck som inte stegrar snabbt osv. Min första graviditet, som var normal, gav jättestarkt plus och jag hade även en massa symtom tidigt, vilket jag inte alls hade med ivf-graviditeterna (första blev till naturligt).

Åh, vad tråkigt att läsa att du fick genomgå missfall två gånger efter IVF! Önskar det fanns någon slags garanti när man ska behöva gå igenom dessa behandlingar, så mycket man står ut med, både fysiskt och psykiskt..

Är väl lite det jag håller på att inse (men inte riktigt VILL) svaga test/dålig stegring = dåliga nyheter.. Minns du vilken vecka du började blöda? Känner bara att jag skulle vilja ha det överstökat om det ändå är missfall på gång, så otroligt segt att behöva vänta.. Men samtidigt HOPPAS man ju att det mirakulöst ska ?bli bra? då det inte kommit någon blödning ÄN.. Är nog det som gör mest ont i nuläget konstigt nog, det lilla, lilla, lilla hoppet. För den logiska delen av hjärnan tycker ju det känns självklart att stegrande test inte är något gott tecken..
  • Anonym (A)

Ja det är jobbigt. Man önskar det fanns en garanti men det gör ju tyvärr inte det. Jag började blöda 6+1 efter färska försöket och 5+1 efter frysförsöket. Det var 22 respektive 19 dagar efter att vi satt in 5 dagars blastocyster. Jag håller tummarna för att det går bra för dig trots allt.

• Anonym (S)

Vi har sedan i höstas gjort syskonförsök, och jag har dessvärre inte heller några bra erfarenheter av svaga stegringar.

1. Första försöket (FET blastocyst) resulterade i missfall v 6+0. Tog första testet i v 3+6 (= RD 9 med blastocyst) men redan morgonen efter var det klart svagare, därefter blev det lika starkt som första testet men aldrig starkare.

2. Andra försöket (FET blastocyst) resulterade i en kemisk graviditet där testen var positiva men steg långsamt för att sedan bli svagare, och jag började blöda redan innan TD.

3. Tredje försöket (ny ivf, färsk 2-dagars) resulterade i att jag nu är i v 18. Då steg testen tydligt.

Bifogar bilder av testen från mina graviditeter i ovan nämnd ordning så du får något att jämföra med. Håller tummarna för att det går bra för er dock!!!

• Anonym (S)

Oj mina bilder hamnade konstigt nog i fel ordning, set i mitten är från min nuvarande hittills lyckade graviditet!!

• Vickan I

Säger tyvärr som ovan. Svaga tester som inte blir starkare har inte gått vägen för mig heller. Ena gången var det en kemisk graviditet. Svaga tester som tillslut blev till minus och blödning. Andra gången var det ett utomkvedshavandeskap. Då steg testen förvisso, men väldigt väldigt långsamt. Med blastis som dessutom håller på att kläckas går det fort. De fäster inom 24 h från återförande. De gånger det gått bra för mig (tre barn tack vare ivf) har jag testat hyfsat tydligt rd 7 (med blastocyst) och sedan har testen blivit starkare och starkare.

• M-E
    Vickan I skrev 2018-06-03 07:29:14 följande:

Säger tyvärr som ovan. Svaga tester som inte blir starkare har inte gått vägen för mig heller. Ena gången var det en kemisk graviditet. Svaga tester som tillslut blev till minus och blödning. Andra gången var det ett utomkvedshavandeskap. Då steg testen förvisso, men väldigt väldigt långsamt. Med blastis som dessutom håller på att kläckas går det fort. De fäster inom 24 h från återförande. De gånger det gått bra för mig (tre barn tack vare ivf) har jag testat hyfsat tydligt rd 7 (med blastocyst) och sedan har testen blivit starkare och starkare.

Åh, tack för bilder! Har googlat som en tok efter stegringar och så bra att du dokumenterat alla olika, är ju väldigt stor skillnad på stegringarna helt klart! Bör ju som du skriver vara en snabb stegring med blastocyst.

Tog dessutom ett test idag efter att ha låtit bli att testa igår, vilket var ungefär lika svagt som första testet på RD 7. Hcg har alltså sjunkit. Vilket bara kan betyda att det inte blir något barn av denna lilla graviditet tyvärr..
  • M-E

Åh, tack för bilder! Har googlat som en tok efter stegringar och så bra att du dokumenterat alla olika, är ju väldigt stor skillnad på stegringarna helt klart! Bör ju som du skriver vara en snabb stegring med blastocyst.

Tog dessutom ett test idag efter att ha låtit bli att testa igår, vilket var ungefär lika svagt som första testet på RD 7. Hcg har alltså sjunkit. Vilket bara kan betyda att det inte blir något barn av denna lilla graviditet tyvärr..

Och stort grattis till graviditeten förresten! (Glömde skriva det)
  • M-E

Slänger in en bild på dagens test (RD14) som blivit ganska rejält mycket svagare än testdag (RD 12)

Är inte jätteförvånad över detta (även om man såklart hade hoppats och önskat annat, då jag från början känt mig ?tom? i kroppen. Tror magkänslan säger mycket mer än man tror.

Att vi har ett graviditets-vul inbokat, känns i nuläget som ett hån. Samma sak att behöva fortsätt ta lutinus 3ggr/dag nu när gravtestet gått ner såpass mycket.

Känns på ett sätt lättande att veta vart man är påväg, ovissheten är alltid det jobbigaste. Men givetvis är man också helt förkrossad, då jag inte vet i nuläget om vi kommer genomgå en ny ivf igen. Och då min man enbart hade 30 000 spermier vid senaste testet, är det större chans att vinna på lotto än bli spontant gravida..

Ironiskt nog har jag mer sk. gravidsymptom (vilket det inte är givetvis pga så lågt hcg) än någon gång under ruvningen.. mensvärk i både rygg och mage, illamående till och från och ömma bröst. Som precis innan mens.

Tänker detta kanske kan hjälpa någon som precis som jag (och andra) sitter och googlar frenetiskt efter stegringar och tecken på missfall under den vidriga tiden som kallas ruvning.

• M-E
    Anonym (S) skrev 2018-06-03 01:02:38 följande:

Vi har sedan i höstas gjort syskonförsök, och jag har dessvärre inte heller några bra erfarenheter av svaga stegringar.

1. Första försöket (FET blastocyst) resulterade i missfall v 6+0. Tog första testet i v 3+6 (= RD 9 med blastocyst) men redan morgonen efter var det klart svagare, därefter blev det lika starkt som första testet men aldrig starkare.

2. Andra försöket (FET blastocyst) resulterade i en kemisk graviditet där testen var positiva men steg långsamt för att sedan bli svagare, och jag började blöda redan innan TD.

3. Tredje försöket (ny ivf, färsk 2-dagars) resulterade i att jag nu är i v 18. Då steg testen tydligt.

Bifogar bilder av testen från mina graviditeter i ovan nämnd ordning så du får något att jämföra med. Håller tummarna för att det går bra för er dock!!!

(Insåg nu att jag inte läste nicken ordentlig och trodde du och Vickan var samma.. behöver jag ens tillägga att jag är något snurrig/seg i huvudet idag!? Kallas väl sorg antar jag.. )

Stort grattis till lyckade graviditeten! Hoppas allt fortsätter bra för er!
  • Vickan I
    M-E skrev 2018-06-03 08:25:26 följande:

Slänger in en bild på dagens test (RD14) som blivit ganska rejält mycket svagare än testdag (RD 12)

Är inte jätteförvånad över detta (även om man såklart hade hoppats och önskat annat, då jag från början känt mig ?tom? i kroppen. Tror magkänslan säger mycket mer än man tror.

Att vi har ett graviditets-vul inbokat, känns i nuläget som ett hån. Samma sak att behöva fortsätt ta lutinus 3ggr/dag nu när gravtestet gått ner såpass mycket.

Känns på ett sätt lättande att veta vart man är påväg, ovissheten är alltid det jobbigaste. Men givetvis är man också helt förkrossad, då jag inte vet i nuläget om vi kommer genomgå en ny ivf igen. Och då min man enbart hade 30 000 spermier vid senaste testet, är det större chans att vinna på lotto än bli spontant gravida..

Ironiskt nog har jag mer sk. gravidsymptom (vilket det inte är givetvis pga så lågt hcg) än någon gång under ruvningen.. mensvärk i både rygg och mage, illamående till och från och ömma bröst. Som precis innan mens.

Tänker detta kanske kan hjälpa någon som precis som jag (och andra) sitter och googlar frenetiskt efter stegringar och tecken på missfall under den vidriga tiden som kallas ruvning.

Åh beklagar verkligen. Så ledsen för er skull. Att ruva är ren terror. Vidrigt. Så himla psykiskt påfrestande. Ovissheten är absolut värst, men självklart är det ändå skittufft när man måste inse att det inte gått vägen. Vi har också manlig faktor, med riktigt få spermier. Vid mina misslyckade försök har jag känt det så starkt (sett på testen) och slutat med lutinus på eget bevåg. För mig kom inte blödningen igång heller så länge jag tog dem. Men det där är så olika. Man är så tacksam att ivf/icsi finns, men samtidigt så ledsen över att behöva genomgå det. Kostar så otroligt mkt pengar också utöver allt det psykiska man går igenom. Förstår om ni har funderingar på hur ni ska gå vidare.
  • Anonym (S)
    M-E skrev 2018-06-03 08:33:49 följande:

(Insåg nu att jag inte läste nicken ordentlig och trodde du och Vickan var samma.. behöver jag ens tillägga att jag är något snurrig/seg i huvudet idag!? Kallas väl sorg antar jag.. )

Stort grattis till lyckade graviditeten! Hoppas allt fortsätter bra för er!

Tack, det känns naturligtvis fantastiskt att äntligen ha lyckats (även om jag än inte riktigt vågar slappna av och tro att det är sant). Men vår resa har på inget sätt varit enkel; dottern blev till på 5:e försöket (3 färska ivf + 2 frys), innan dess blev jag aldrig gravid. Syskonet i magen tog 3 försök (2 frys + 1 färskt) och då har vi alltså haft ett missfall och en kemisk graviditet denna gång. Totalt har vi alltså gjort 4 hela ivf och 8 embryoåterföringar för att få vår dotter samt plutten i magen, så jag vet verkligen hur det känns att misslyckas. Vi har också manlig faktor.

Jag förstår verkligen vilken sorg du nu går igenom, det enda jag kan säga till tröst är att ivf är en uthållighetsprövning och att man måste försöka se varje behandling som ett steg närmre målet, och när man väl lyckas glömmer man allt det jobbiga man fått gå igenom på vägen (tills man ev. försöker med ett till barn)... Jag hoppas verkligen att ni får möjlighet att göra fler behandlingar så att ni når dit, annars får ni glädjas åt det underbara barn ni har. Jag har alltid velat ha ett syskon till min dotter, samtidigt som det kändes långt mycket mindre viktigt än att få första barnet, skillnaden mellan noll och ett är oändligt mycket större, tänkt på alla dem som aldrig får uppleva glädjen att bli föräldrar <3
Svar på tråden Ingen stegring gravtest IVF