• Anonym (hej)

Är jag "på församlingen skriven"?

I mitt personbevis är det tomt efter bostadsadress, men det står län och kommun och ett senaste datum. Hur tolkar man detta?

• Svar på tråden Är jag "på församlingen skriven"?
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

Om du loggar in på "mina sidor" på Skatteverkets hemsida så ser du de uppgifter som är registrerade på dig.

• Anonym (hej)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2018-06-03 15:41:37 följande:

Om du loggar in på "mina sidor" på Skatteverkets hemsida så ser du de uppgifter som är registrerade på dig.

Det var ju precis det jag nyss gjorde. Därav frågan.
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)
    Anonym (hej) skrev 2018-06-03 15:58:16 följande:
    Det var ju precis det jag nyss gjorde. Därav frågan.
    Ett personbevis är inte samma sak som "mina sidor". Ett personbevis är ett papper man kan hålla i handen. Om du inte ser någon adress på "mina sidor" så är du inte folkbokförd på någon adress, eller så är det ett tillfälligt fel hos Skatteverket.
    Leta upp dig själv på www.birthday.se och www.ratsit.se
    De får sina uppgifter från folkbokföringen, men troligen med viss fördröjning.
    Hur får du post från myndigheter?

Om du verkligen inte har någon adress så kan du göra en flyttanmälan inne i "Mina sidor" hos Skatteverket.
  • Anonym (hej)

Jag är helt säker på att ett elektroniskt personbevis och ett man "håller i handen" är samma sak. Detta står på dokumentet från "mina sidor":

Personbevis

OBS!
    Personbevis är endast ett intyg om vad
    som är registrerat i folkbokföringsdatabasen
    och kan inte användas som ID-handling.

Jag vet redan att jag inte har en bostadsadress men jag undrar om jag är på församlingen skriven eller snart blir obefintlig.
  • gamlapappan3
    Anonym (hej) skrev 2018-06-04 12:10:37 följande:

Jag vet redan att jag inte har en bostadsadress men jag undrar om jag är på församlingen skriven eller snart blir obefintlig.
    Du är folkbokförd "Utan känd hemvist" under 2 år innan du blir folkbokförd som "Obefintlig". Men är det känt att du uppehåller dig t.ex. på en viss ort blir du folkbokförd "På församlingen skrivna" och det kan du vara hur långe som helst, t.ex. om du bor i husbil som du flyttar mellan olika platser, men på samma ort.

Du blir inte folkbokförd som "Obefintlig" om du har kontakt med myndigheter och t.ex. får socialbidrag.
  • Anonym (hej)

Okej, jag har inte socialbidrag, men jag tankar och handlar med kort, med detta räknas förstås inte?

Men, hur tolkar jag mitt personbevis, är det utan känd hemvist jag har då? 

Det står "Folkbokförd 2017-06-10", kommunen och länet. Hur kan jag få "på församlingen skrivna" utan socialbidrag så att jag slipper bli obefintlig, eftersom jag har körkort och behöver min bil? Eller är det flytta utomlands som gäller?

• gamlapappan3

Att undvika att bli obefintlig är ju lätt. Du skickar helt enkelt in en flyttanmälan www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/allaetjanster/tjanster/flyttanmalan.4.7459477810df5bccdd480004564.html där du anger var du bor. Är det faktiskt så att du bor i tält eller husbil eller lever som uteliggare anger du det men anger samtidigt att du bor vistas huvudsakligen i NN kommun. Alternativt skriver du dig hos en vän/släkting. Du anger ditt namn och sedan c/o din väns namn och adress. Du räknas då som inneboende där och får din post dit.

Skattemyndigheten har ingen anledning att ifrågasätta de uppgifter du lämnar. Du riskerar inte att skrivas som obefintlig om de faktiskt får uppgifter om att du vistas på en viss plats. Bäst är att uppgifterna är korrekta och sanningsenliga

Svar på tråden Är jag "på församlingen skriven"?