• eman303

FRÄSCH SOMMAR MAT

Hej alla matfantaster!

Nu när det är sommar och värmen hettar på så efterfrågar jag fräsch mat. Jag har så svårt att äta varm mat när det är varmt ute och en vanlig sallad varje dag är inte heller så kul. 

Så snälla, har ni några fräscha sommar recept att dela med er, så gör det!

Tuuuuusen tack  :D

• Svar på tråden FRÄSCH SOMMAR MAT
  • Mullbär

Favoriter:

- Melon/fetasallad: Skär upp tärningar av vattenmelon o lägg på fat, täck med tärningar av fetaost. Ringla ev över lite olja (går bra utan också) o svartpeppar. Man kan utöka m tex rödlök o sallads-grönsaker om man inte vill ha bara melonen.

- Walldorfsallad: Skär stjälkselleri i 1cm bitar o koka lätt, de ska fortf vara krispiga. Låt svalna. Blanda i CF, ev matyoghurt eller lite majonäs om du gillar den smaken.. Lägg i halverade vindruvor, tärnat äpple och hackade valnötter. Svartpeppar. Antingen googla mängder eller höfta :)

- Kassler och rökt fläskfilé är gott att äta som det är o kanon till båda salladerna ovan :)

• Anonym (A)

Polsk kall rödbetssoppa med fil, chlodnik.

• Vixen90

Kallskuret. Charkuterier. Typ rostbiff, marinerad kyckling, fläskfilé osv. Det kan man ju äta kallt med potatissallad och/eller bröd.

Gazpacho.

Baguette med matig fyllning, som kurrykyckling eller köttbullar och rödbetssallad.

Sushi.

Kanske bakad potatis med kall fyllning.

Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • lindalicious

Jag brukar köpa såna färdigmarinerade kycklingspett som finns i olika smaker från charken, och ha keso och ev melon till.

Idag åt jag sötpotatis och chili-halloumi. Det var iofs varmt men gott med saltet från halloumin

Och så dricker jag Lidls lemonad (Solevita) till typ allt. Den är så jäkla god och läskande om man spär den lite och ha i liiiite mer citron. Is på det i ett högt glas och all mat blir somrig till!

Don't get mad, get even.
  • Aniiee

Röror av olika slag. Kyckling/feta, tonfisk/lime/chili, olika grönsaksröror, laxröra.... kan blandas ihop med gröna blad, slängas på en baguette, ciabata eller grovt bröd eller vändas ner i pasta. Till och med ugnsgratineras med pasta eller potatis om det skulle vara en sval dag.

Plockmat tex kycklingvingar, grillspett osv. Även om de är varma eller ljumna så kan man ha kalla såser till och det är lättare att äta bara lite. 

Pajer kan man också äta kalla, en del.

Kalla soppor och smoothies. Det är vad jag har ätit idag. 29 grader varmt och jag kan verkligen inte äta annat. 

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Mullbär
    Tow2Mater skrev 2018-06-04 00:05:30 följande:

Pizza är ju lika god kall/rumsvarm som varm....

Däremot inte så skönt att köra ugnen när det redan är jättevarmt! :)
  • Anonym (Tjoho!)

Jag har några sommarstandarder:

Sallad:

Isberg, ruccola, vitkål, rödlök, tomat, röd paprika, avokado, kikärtor, bönor, gurka, oliver, inlagd gurka, Apetina, champinjoner, valnötter, hasselnötter, cashewnötter, jordnötter. Salt, peppar, chilipulver.

Man kan även lägga in en laxfilé i ugnen och låta den svalna helt efteråt och skiva ner den i salladen.

Soppa:

- Kall grönsakssoppa

- Kall gurksoppa

Riktigt lata dagar:

Fil med frukt

Fruktsallad

Vattenmelon och smörgås

En burk tonfisk

• Tow2Mater
    Mullbär skrev 2018-06-04 00:12:05 följande:
    Däremot inte så skönt att köra ugnen när det redan är jättevarmt! :)
    Menar ju naturligtvis från pizzerian. Eller lagar de inte pizzor idag med motivering det blir for varmt att kora ugnen och det är ett arbetsmiljoproblem..?
  • Mullbär
    Tow2Mater skrev 2018-06-04 01:24:43 följande:
    Menar ju naturligtvis från pizzerian. Eller lagar de inte pizzor idag med motivering det blir for varmt att kora ugnen och det är ett arbetsmiljoproblem..?
    Det kunde jag väl inte veta att du menade. 
Svar på tråden FRÄSCH SOMMAR MAT