• Anonym (Lisen)

Vad har jag för rättigheter?

Hej.

Jag och min sambo ska separera på grund av otrohet från hans sida. Vi bor sen några år tillbaka i hans hus. Tyvärr är det INTE lätt att få tag i lägenhet här så väntan kan bli lång i värsta fall. Men jag kan ta denna väntan på bostad men mer osäker på honom. Skulle han kunna försöka slänga ut mig och barnen? Snart 5 barn där 2 inte är hans. Självklart har jag skyldighet att aktivt jaga bostad tills jag får en men vill inte riskera att få mattan bortdragen under fötterna för att han vill få hit sin nya tjej asap!

• Svar på tråden Vad har jag för rättigheter?
  • Anonym (:))

Tala med familjerätten om dina och barnens rättigheter i detta fall. Du kan också ta kontakt med en familjerättsjurist. De har ofta en kostnadsfri rådgivning första halvtimmen/heltimmen. 

• Anonym (mmm)

Mycket beror på hur länge ni varit ett par, hur det står på papperen om bostaden osv. Absolut bäst att ta detta med ett proffs och det kan också behövas, om han skulle få för sig att påstå att du bara ska dra (typ), för så kan han inte göra.

När det är barn inblandade också, kan jag tänka mig det vore på sin plats att ni tar hjälp av Socialtjänsten. Om han tänker som du skriver "få hit sin nya tjej", hur fungerar det för barnen om man gör sånt direkt osv. 

• Anonym (Anonymous)

Du har rätt till tre månaders uppsägningstid. Eftersom ni har gemensamma barn kan du begära att få överta boendet, och om det anses skäligt (när nii har gemensamma barn) så kan du fä det, men då måste du ersätta honom med bostadens värde (minus de saker som ingår i bodelningen, bostaden gör det inte).

Se paragraf 22 här:

lagen.nu/2003:376

• Anonym (Z)

Köpte han bostaden för att ni gemensamt skulle bo i den och i så fall är det några papper skrivna mellan er?

Anonym (Z) skrev 2018-06-07 14:57:14 följande:
    Köpte han bostaden för att ni gemensamt skulle bo i den och i så fall är det några papper skrivna mellan er?
    Beror inte det på om de har gemensamma barn? Jag är osäker där. Jag begriper inte riktigt vad TS skriver däruppe. Har hon två och han tre+ Eller har de gemensamma barn? Jag tror det spelar in också. 
  • Anonym (Anonymous)

Ser nu att du skriver "hus". Om han skaffat huset innan ni blev ett par, dvs inte för att ni skulle bo där gemensamt, så har du ingen rätt alls till huset. Du har rätt till tre månaders uppsägningstid, det är allt.

• Anonym (A)
    Anonym (:)) skrev 2018-06-07 12:03:49 följande:
    Tala med familjerätten om dina och barnens rättigheter i detta fall. Du kan också ta kontakt med en familjerättsjurist. De har ofta en kostnadsfri rådgivning första halvtimmen/heltimmen. 
    Håller med
  • Anonym (Lisen)

Huset köpte han innan vi flyttade ihop men var alltså ett par. Vi har snart 3 gemensamma barn och jag har även 3 sen innan. Är inte intresserad av huset eller massa prylar förutom det som faktiskt är mitt och barnens. Vill bara se till att vi har tak över huvudet tills jag får tag i en bostad. Ska till socialen nästa vecka ang detta nu och få information bl a. Han är labil på det sättet att han kan få för sig att vi ska ut illa kvickt för hans nya vill flytta ihop. Enda anledningen till att han går med på det är för att då ska hon sköta hem och 2 av barnen. Eller han tror det iaf..

• EmberEyes

Gör det enkelt för dig och prata med en jurist och initiera processen för bodelning.  Kontakta familjerätten för att lösa boende-förälder/vårdnad/umgänge-biten.

Det finns en sambolag. Ni har dessutom gemensamma barn! Så han kan liksom inte bara be dig flytta. Du har lika stor rätt till boendet som han har. Om än inte kanske rätt till huset. Men han köpte huset när ni var ihop - och då kan det ingå i bodelningen. Här är många juridiska parametrar att ta hänsyn till. Så se till att du, för barnens skull om nte annat, får det du faktiskt ska ha och förtjänar!

• Anonym (Lisen)

Jag vill bara ha det som är mitt och barnens, resten skiter jag faktiskt i. Och just nu säkerheten att bo kvar tills jag får en bostad.

• Anonym (Ex)

Sambolagen gäller. Ni ska begära bodelning.

Eftersom han ägde huset innan du flyttade in så är det ju hans men han kan inte bara kicka ut dig hux flux. Speciellt när det finns barn inblandat och ni har bott ihop en tid så är det inte alls så att du blir stadd på bar backe.

Har du tex bidragit till hemmet med inkomst så kan det komma att räknas av så att du blir utköpt tex.

Du kan ju kolla själv:

www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/sambolag-2003376_sfs-2003-376

• olof 45

Har han ¨någonsin bott ensam i huset? Alltså, att han köpte hus och flyttade dit, så flyttade du in dit vid senare tillfälle? Du skrev nämligen att ni var tillsammans när han köpte det? Hade ni redan barn tillsammans då, eller barn påväg?

För det som är "ditt och barnens" kan mycket väl vara halva bostaden, samt själva besittningsrätten!

Det som avgör vid bodelning i ett sambo-förhållande är nämligen i vilket syfte som bostaden köptes till - oavsett vems namns som står på och vem som betalat. Var ni tillsammans och ni dessutom planerade familj/hade familj ihop (?) känner jag att det blir svårt för honom att motivera för rätten att han köpte ett HUS (med hur många rum?) i syfte att bo där själv som ungkarl... Icke trovärdigt! 

Köpte han huset i syfte att ni skulle bo där tillsammans, och ni båda flyttade in samtidigt, så då är halva huset ditt!! :)

Eftersom du har massor med barn kommer det också (garanterat) bedömas så att du har störst behov av bostaden, så då får du rätten att stanna där - om du vill. Kruxet är att du måste ha råd att betala honom hans 50%-andel, och om det är lån involverat så måste banken gå med på att lånet är skrivet bara på dig.

OAVSETT: Lova nu oss alla att du inte är så "snäll" och menlös att du flyttar därifrån och låter honom slippa betala dig för din RÄTTMÄTIGA 50% av huset!!  

• Anonym (Heja)
    olof 45 skrev 2018-06-08 12:25:17 följande:

Har han ¨någonsin bott ensam i huset? Alltså, att han köpte hus och flyttade dit, så flyttade du in dit vid senare tillfälle? Du skrev nämligen att ni var tillsammans när han köpte det? Hade ni redan barn tillsammans då, eller barn påväg?

För det som är "ditt och barnens" kan mycket väl vara halva bostaden, samt själva besittningsrätten!

Det som avgör vid bodelning i ett sambo-förhållande är nämligen i vilket syfte som bostaden köptes till - oavsett vems namns som står på och vem som betalat. Var ni tillsammans och ni dessutom planerade familj/hade familj ihop (?) känner jag att det blir svårt för honom att motivera för rätten att han köpte ett HUS (med hur många rum?) i syfte att bo där själv som ungkarl... Icke trovärdigt! 

Köpte han huset i syfte att ni skulle bo där tillsammans, och ni båda flyttade in samtidigt, så då är halva huset ditt!! :)

Eftersom du har massor med barn kommer det också (garanterat) bedömas så att du har störst behov av bostaden, så då får du rätten att stanna där - om du vill. Kruxet är att du måste ha råd att betala honom hans 50%-andel, och om det är lån involverat så måste banken gå med på att lånet är skrivet bara på dig.

OAVSETT: Lova nu oss alla att du inte är så "snäll" och menlös att du flyttar därifrån och låter honom slippa betala dig för din RÄTTMÄTIGA 50% av huset!!  

Håller med till 100%!! Tyvärr brukar det gå som det står i sista paragrafen i de här fallen  
  • Anonym (mami)
    Anonym (Lisen) skrev 2018-06-08 11:53:20 följande:

Jag vill bara ha det som är mitt och barnens, resten skiter jag faktiskt i. Och just nu säkerheten att bo kvar tills jag får en bostad.

Vad är "ditt" då? Det kan du ju bara veta om du genomgår bodelning. Skaffa jurist och ansök om det hos tingsrätten.
  • Anonym (Ex)
    olof 45 skrev 2018-06-08 12:25:17 följande:

Exakt! Du måste begära bodelning och ta hjälp av en jurist.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Lisen) skrev 2018-06-07 15:53:09 följande:
    Huset köpte han innan vi flyttade ihop men var alltså ett par. Vi har snart 3 gemensamma barn och jag har även 3 sen innan. Är inte intresserad av huset eller massa prylar förutom det som faktiskt är mitt och barnens. Vill bara se till att vi har tak över huvudet tills jag får tag i en bostad. Ska till socialen nästa vecka ang detta nu och få information bl a. Han är labil på det sättet att han kan få för sig att vi ska ut illa kvickt för hans nya vill flytta ihop. Enda anledningen till att han går med på det är för att då ska hon sköta hem och 2 av barnen. Eller han tror det iaf..
    Låter faktiskt som att huset är köpt för syftet att ni tillsammans skulle leva i det, alltså ingår det i bodelningen. Du kan gå miste om massa pengar som kan hjälpa dig och dina barn i den nystart ni måste göra. Det är inte gratis att separera och självklart ska du ha det du har rätt till. Se till att det blir en riktigt bodelning. Låter faktiskt inte enbart att han vi ha ut dig snabbt för att han vill ha in sin nya utan förmodligen vet han att du kan ha rätt till halva huset. Han har bedragit dig, låt han inte blåsa dig totalt. Du kanske inte orkar just nu men ta tag i situationen ordentligt ändå för annars kommer du ångra dig senare när allting lugnat ner sig.  
  • olof 45
    Anonym (Z) skrev 2018-06-09 19:37:30 följande:
    Låter faktiskt som att huset är köpt för syftet att ni tillsammans skulle leva i det, alltså ingår det i bodelningen. Du kan gå miste om massa pengar som kan hjälpa dig och dina barn i den nystart ni måste göra. Det är inte gratis att separera och självklart ska du ha det du har rätt till. Se till att det blir en riktigt bodelning. Låter faktiskt inte enbart att han vi ha ut dig snabbt för att han vill ha in sin nya utan förmodligen vet han att du kan ha rätt till halva huset. Han har bedragit dig, låt han inte blåsa dig totalt. Du kanske inte orkar just nu men ta tag i situationen ordentligt ändå för annars kommer du ångra dig senare när allting lugnat ner sig.  
    Exakt... Självklart kommer du ångra dig senare om du inte gör bodelning nu... Du får knappast honom tillbaka (eller mer dräglig) bara för att du är "snäll" och låter honom behålla vad som enligt lag är ditt och barnens.
  • olof 45

Tillägg:

Det är INTE svårt att begära bodelning!

Har du låg inkomst så har du också rätt till "rättshjälp", eller vad det nu heter. Ring en advokatbyrå som sysslar med familjerätt och fråga - det kostar ingenting!

Lycka till!

Svar på tråden Vad har jag för rättigheter?