• Mimmiarvidsson

Livrädd för knöl i bröst

Hej! Jag upptäckte för ca 2-3 månader sen en stor knöl i mitt vänstra bröst. Jag är 25 år gammal och aldrig fött barn tidigare. Den är inåt mot mitten av bröstkorgen i det vänstra bröstet. Den är ca 2x2 cm och jag uppsökte vård efter att ha väntat in två menatruationer och den inte försvann. Ska på ultraljud nästa vecka. Är livrädd, finns det någon som varit med om en knöl som gjort ont och ömmar och det sedan inte visat sig vara något? Kan knappt sova om nätterna av oro..

• Svar på tråden Livrädd för knöl i bröst
  • Anonym (Anonym)

2-3 månader och du har först nu bokat tid för UL? Du behöver göra en riktig mammografi, och det skulle du ha ringt om när du upptäckte knölen!

Om du fött barn eller inte har inget med saken att göra och även om du är ung så kan man få bröstcancer i ännu tidigare åldrar. En kvinna jag känner fick det första gången vid 19-20.

Ledsen att säga det men du borde ha tagit det här på allvar och sökt hjälp tidigare. Hoppas allt går väl och att det inte är något annat än en förstorad mjölkkörtel eller så.

• Mimmiarvidsson

Jag ringde in direkt jag upptäckte den och de sa att jag ska vänta ut en menstruation, sedan har en läkare träffat mig och känt, klämt och sett. Han bokade mig för ultraljud och inte mammografi då jag e för ung.

Svar på tråden Livrädd för knöl i bröst