• Nidun

Ingen morsdag för mig

Är nybliven mamma till vår dotter som föddes 13 mars. Såg fram emot att få vara delaktig i morsdag och faktiskt få vara "en av dom " (en mamma ) .

Fick frukost på sängen efter att jag gått upp redan men sen ingen mer.. Vi åkte till hm och köpte shorts till min man istället :/ han sa att jag fick välja något i present , men ja... det blir liksom inte samma sak ... inte så jag skulle köpa en mugg till mig själv dör det står "världens bästa mamma"...

Vi har under hela vårt förhållande försökt köpa saker tillsammans istället för födelsedagspresenter då vi fyller väldigt tätt, men om jag ska va ärlig så har även dom uteblivit... kan inte komma ihåg senast jag fick en födelsedagspresent eller julklapp av min man;(

Känner mig bara så sorgsen och bortglömd.

• Svar på tråden Ingen morsdag för mig
  • Nidun
    Anonym (L) skrev 2018-06-10 23:50:10 följande:

Hade också varit besviken om jag inte firades på morsdag, trots att barnen är under 2,5 år båda två... det behöver ju inte vara en sak man får, utan kan vara att man han planerat och förberett något trevligt. En utflykt eller middag eller date.

Precis , det behöver absolut inte vara köpta presenter ! För mig handlar det liksom om att känns sig uppvaktad.. och eftersom jag inte blivit det på varken födelsedagar eller julen under typ 9 år så hade jag väl lite hoppats på att nåt skulle hända på mors dag... :/
  • Nidun
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-06-10 23:50:43 följande:

Patetiskt

Vad menar du är patetiskt ? Att känna sig sorgsen för att man aldrig blir uppvaktad av sin man ? Eller att han som man inte uppvaktar sin fru ? ;)
  • Nymphaea

Det var väl fint av honom att ge dig frukost på sängen. Ser du inte det som uppvaktning?

• Nidun
    Nymphaea skrev 2018-06-11 00:03:50 följande:

Det var väl fint av honom att ge dig frukost på sängen. Ser du inte det som uppvaktning?

Jo absolut ! Men det är ju inte bara det som det handlar om .. det är allt runt omkring tillsammans med uteblivna födelsedagspresenter och julklappar som får mig att känna mig sorgsen . Det är inte bara en grej, bara det att det är nu det tippat över och jag inser hur ledsen jag faktiskt är över att aldrig bli uppvaktad !
  • BurningDiamond

Men vad är det för fel egentligen?
    Din sambo/man är inte ditt barn, så han ska inte uppvakta dig på mors dag. TROTS det så ger han dig frukost på sängen, och när ni är ute på stan så erbjuder han sig att köpa dig något i present, vilket du avböjer.
    Sedan blir du purken på att han "inte uppvaktar dig"?

Skärp dig! Tycker du att det är jobbigt att han inte köper julklappar och födelsedagspresenter så tala om det för honom. Tycker du att det är jobbigt att han inte ser dig som och behandlar dig som sin morsa så får du väl ta upp det också med honom.

• Anonym (???)
    Nidun skrev 2018-06-10 23:06:05 följande:

Är nybliven mamma till vår dotter som föddes 13 mars. Såg fram emot att få vara delaktig i morsdag och faktiskt få vara "en av dom " (en mamma ) .

Fick frukost på sängen efter att jag gått upp redan men sen ingen mer.. Vi åkte till hm och köpte shorts till min man istället :/ han sa att jag fick välja något i present , men ja... det blir liksom inte samma sak ... inte så jag skulle köpa en mugg till mig själv dör det står "världens bästa mamma"...

Vi har under hela vårt förhållande försökt köpa saker tillsammans istället för födelsedagspresenter då vi fyller väldigt tätt, men om jag ska va ärlig så har även dom uteblivit... kan inte komma ihåg senast jag fick en födelsedagspresent eller julklapp av min man;(

Känner mig bara så sorgsen och bortglömd.

Men det var ju första gången? Hur ska han veta vad du tänker om det, något som aldrig förr funnits med som något att fira i era liv? Sen är det i ärlighetens namn barnen som firar en mamma (och sin pappa på fars dag), vanligt är tex att dagisbarn ritar något eller gör ett pärlhalsband på dagis. Sedan när blev det att de vuxna ska fira varandra? Det är ju också en mycket "mindre" dag än tex en födelsedag. Det stora var väl egentligen när du var på BB och faktiskt BLEV den där mamman. 

Och du skriver att ni haft för vana att köpa saker tillsammans, ja det var väl ungefär det han föreslog?
    Det enda raka är ju att du i affären när han köpte shorts, sagt att du vill ha en mors dagspresent! 

Om du är missnöjd över hans "slarvighet" med presenter över lag måste du ju säga det! Du verka tycka att han ska läsa dina tankar. 
  • Anonym (???)
    Nidun skrev 2018-06-11 00:10:41 följande:
    Jo absolut ! Men det är ju inte bara det som det handlar om .. det är allt runt omkring tillsammans med uteblivna födelsedagspresenter och julklappar som får mig att känna mig sorgsen . Det är inte bara en grej, bara det att det är nu det tippat över och jag inser hur ledsen jag faktiskt är över att aldrig bli uppvaktad !
    Och vad är lösningen? KOMMUNIKATION
    Är du rädd för honom eller varför säger du inte vad du tänker?

Och du blev uppvaktad men tydligen för dig är det bara "presenter" som räknas, inte att han fixade frukostbricka och även sa att du kunde få välja något själv.

Hur har ni det egentligen i övrigt, börjar jag fundera på? När sådana här till synes ganska små saker verkar bli så stora då är det ofta symptom på att det är något annat som haltar relationen.
  • Anonym (Tilde)
    telly skrev 2018-06-10 23:15:28 följande:

Jag fick inte heller nåt. Det är väl barnen som ska uppvakta mamma?

Trodde jag med.
  • Nidun
    Anonym (???) skrev 2018-06-11 06:52:21 följande:

Och vad är lösningen? KOMMUNIKATION

Är du rädd för honom eller varför säger du inte vad du tänker?

Och du blev uppvaktad men tydligen för dig är det bara "presenter" som räknas, inte att han fixade frukostbricka och även sa att du kunde få välja något själv.

Hur har ni det egentligen i övrigt, börjar jag fundera på? När sådana här till synes ganska små saker verkar bli så stora då är det ofta symptom på att det är något annat som haltar relationen.

Som jag redan skrivit så behövt jag inte få presenter :) är inte alls det som det handlar om för mig . Och som sagt , det här var bars det som fick det att tippa över för mig...
  • Nidun
    BurningDiamond skrev 2018-06-11 04:32:51 följande:

Men vad är det för fel egentligen?

Din sambo/man är inte ditt barn, så han ska inte uppvakta dig på mors dag. TROTS det så ger han dig frukost på sängen, och när ni är ute på stan så erbjuder han sig att köpa dig något i present, vilket du avböjer.

Sedan blir du purken på att han "inte uppvaktar dig"?

Skärp dig! Tycker du att det är jobbigt att han inte köper julklappar och födelsedagspresenter så tala om det för honom. Tycker du att det är jobbigt att han inte ser dig som och behandlar dig som sin morsa så får du väl ta upp det också med honom.

Såklart han inte är mitt barn ;) aldrig sagt att han är det heller haha! För att förtydliga så erbjöd han sig inte att köpa en present till mig , han sa att jag kunde köpa något till mig själv! Och eftersom det inte handlar om materiella ting för mig så ville jag inte köpa nån pryl. Det är liksom inte riktigt det jag va ute efter:/

Givetvis ska jag prata med honom att jag tycker vi ska börja uppvakta varandra igen , men vad är det för fel att skriva av sig lite på ett forum när man känner sig nere?
  • Anonym (Nope)

Personligen tycker jag mors dag och fars dag är precis lika överskattat som alla hjärtans dag. Jag uppskattar min mamma alla dagar året runt och gör hellre random övverskningar för henne om.man får känsla för det och det är bra timing, inte för att en dag i maj jar bestämts vara hennes och alla andra mammors dag.

Vidare håller jag med andra om att man inte heller kan förvänta sig uppvaktning från sin partner, förhoppningsvis är du ju inte din partners förälder...

Men som sagt tycker jag inte man borde förvänta sig det från sina barn heller.

• EmberEyes
    Nidun skrev 2018-06-11 08:02:46 följande:
    Såklart han inte är mitt barn ;) aldrig sagt att han är det heller haha! För att förtydliga så erbjöd han sig inte att köpa en present till mig , han sa att jag kunde köpa något till mig själv! Och eftersom det inte handlar om materiella ting för mig så ville jag inte köpa nån pryl. Det är liksom inte riktigt det jag va ute efter:/

Givetvis ska jag prata med honom att jag tycker vi ska börja uppvakta varandra igen , men vad är det för fel att skriva av sig lite på ett forum när man känner sig nere?
    Men vad exakt ville d att han skulle göra då? De flesta skulle nog tycka att frukost på sängen är uppvaktning nog i detta sammanhang, men för dig är det inte adekvat. Så vad vill du istället att din partner ska göra för dig på mors dag?
  • Anonym (Nora)

Hos oss är mors dag ett himla ståhej. Både maken och min egen mamma har hittat på presenter och skickat kort med "världens bästa manma"-texter och liknande i min dotters namn. Tanken är supergullig, men utöver det har jag inte haft hjärta att förklara för dem att det inte betyder nåt för mig. Min mamma har på egen hand, 20 mil bort, knåpat ihop pyssel och grejer till mig "från mitt barn" trots att hon inte ens varit i samma län.

I år är dottern 3,5 år och hade själv ritat en teckning och sagt till min man att hon ville skriva "(min dotters namn) älskar mamma". Och maken visade hur man gör bokstäverna och så knåpade hon ner texten själv. DET var tametusan det finaste jag nånsin fått och kommer att spara det forever.

Se fram emot när ditt barn själv kan uttrycka sin kärlek till dig, det om nåt är väl bekräftelse på att du är världens bästa mamma. Inte en ful kopp nån köper för sakens skull när barnet knappt vet om sin egen existens. ;)

• Anonym (?)
    Anonym (Nora) skrev 2018-06-14 18:26:24 följande:

Hos oss är mors dag ett himla ståhej. Både maken och min egen mamma har hittat på presenter och skickat kort med "världens bästa manma"-texter och liknande i min dotters namn. Tanken är supergullig, men utöver det har jag inte haft hjärta att förklara för dem att det inte betyder nåt för mig. Min mamma har på egen hand, 20 mil bort, knåpat ihop pyssel och grejer till mig "från mitt barn" trots att hon inte ens varit i samma län.

I år är dottern 3,5 år och hade själv ritat en teckning och sagt till min man att hon ville skriva "(min dotters namn) älskar mamma". Och maken visade hur man gör bokstäverna och så knåpade hon ner texten själv. DET var tametusan det finaste jag nånsin fått och kommer att spara det forever.

Se fram emot när ditt barn själv kan uttrycka sin kärlek till dig, det om nåt är väl bekräftelse på att du är världens bästa mamma. Inte en ful kopp nån köper för sakens skull när barnet knappt vet om sin egen existens. ;)

Där blev det också lite fel, eftersom du skulle ha uppvaktat din mamma och inte det motsatta :)
  • Anonym (?)
    Anonym (Nora) skrev 2018-06-14 18:26:24 följande:

Förstår att du blev glad över dotterns present. Det är vad morsdag handlar om på riktigt.
  • Anonym (Nora)
    Anonym (?) skrev 2018-06-14 18:31:46 följande:

Där blev det också lite fel, eftersom du skulle ha uppvaktat din mamma och inte det motsatta :)

Ja, eller hur?! Nu gjorde jag det också, men inte i närheten av hur min mamma firar mig (förklädd till min dotter) :D
  • Anonym (Lina)

Blev inte heller uppvaktad..

blev så ledsen. Hade liksom räckt med ett ord.

Jag har bärt, fött och närt hans barn. Legat med huvudet i toaletten, haft foglossning som huggit som knivar i kroppen, varit så trött och tung att jag fått gråta inne på jobbtoaletten över att kroppen varit slute på ork och energi. Trott att jag skulle dö när jag pressade ut en hel människa ur kroppen, bitit mig i läppen varje gång jag ammade första tiden av smärtan, aldrig sovit en hel natt, enbart varit en serviceinrättning för andras behov (bebis och make). Finns ingen prestation som kan mätas med det. Och inte något..inte ens ett tack

Fy sjutton..

• BurningDiamond
    Anonym (Lina) skrev 2018-06-14 21:56:49 följande:

Blev inte heller uppvaktad..

blev så ledsen. Hade liksom räckt med ett ord.

Jag har bärt, fött och närt hans barn. Legat med huvudet i toaletten, haft foglossning som huggit som knivar i kroppen, varit så trött och tung att jag fått gråta inne på jobbtoaletten över att kroppen varit slute på ork och energi. Trott att jag skulle dö när jag pressade ut en hel människa ur kroppen, bitit mig i läppen varje gång jag ammade första tiden av smärtan, aldrig sovit en hel natt, enbart varit en serviceinrättning för andras behov (bebis och make). Finns ingen prestation som kan mätas med det. Och inte något..inte ens ett tack

Fy sjutton..

Ja, vilken jävla oföskämd unge du har fött fram som inte uppvaktar dig på mors dag.
Svar på tråden Ingen morsdag för mig