• Jossan21

sjukskrivning pga av onda sammandragningar?

Hej!

någon som har erfarenhet av sjukskrivning pga av onda sammandragningar?
    brukar det gå igenom hos försäkringskassan?!
    jag är i vecka 23 nu och har sedan två veckor tillbaka onda sammandragningar som förvärras vid stress, om jag går fort/långt eller bär tungt..
    Har idag varit hemma från jobbet!

• Svar på tråden sjukskrivning pga av onda sammandragningar?
  • CitronTulo

Om det ingår i dina normala arbetsuppgifter i större omfattning att gå fort och bära tungt kan det gå igenom, men går ju såklart inte att uttala sig om säkert på den lilla info som ges.. Men vad som är viktigt i sammanhanget är om det "bara" är smärta, eller om sammandragningarna kan göra att barnet kommer för tidigt? Det senare väger såklart tyngre!

• Ebo88

Ring bm eller läkare angående dina sammandragningar.

Sammandragningar är vanligt i en graviditet men dom ska inte göra ont. Det kan vara tecken på uvi och livmodertappen kan bli påverkad.

I min första graviditet så födde jag prematur i v.24+3 pga utplånad livmodertapp. Jag hade uvi men i mitt fall misstänkte dom också försvagad livmoderhals.

Är gravid igen i v.22+1 och haft sammandragningar sen 20/5 men dessa har hittills inte påverkat tappen.

Så be att lämna urinodling.

• Jossan21
    CitronTulo skrev 2018-06-11 22:28:49 följande:

Om det ingår i dina normala arbetsuppgifter i större omfattning att gå fort och bära tungt kan det gå igenom, men går ju såklart inte att uttala sig om säkert på den lilla info som ges.. Men vad som är viktigt i sammanhanget är om det "bara" är smärta, eller om sammandragningarna kan göra att barnet kommer för tidigt? Det senare väger såklart tyngre!

tack för svar! hur vet man om sammandragningarna faktiskt kan orsaka så att en förlossning sätter igång tidigare?
    ringde min BM idag och fick en tid till mvc-läkare på måndag! så blir intressant och se vad det blir av det hela..
    känns så obehagligt att det liksom räcker med lite fysisk aktivitet så sätter onda sammandragningar igång..? bara jag går en kort promenad..
    hade inte såhär förra graviditeten!
  • Jossan21
    Ebo88 skrev 2018-06-12 10:58:35 följande:

Ring bm eller läkare angående dina sammandragningar.

Sammandragningar är vanligt i en graviditet men dom ska inte göra ont. Det kan vara tecken på uvi och livmodertappen kan bli påverkad.

I min första graviditet så födde jag prematur i v.24+3 pga utplånad livmodertapp. Jag hade uvi men i mitt fall misstänkte dom också försvagad livmoderhals.

Är gravid igen i v.22+1 och haft sammandragningar sen 20/5 men dessa har hittills inte påverkat tappen.

Så be att lämna urinodling.

tack för svar!
    jag har redan varit i kontakt med min BM, hon sa att onda sammandragningar är kroppens sätt att säga ifrån - att man ska lyssna på kroppen! ta det som en varningsklocka typ..
    har fått tid till MVC-läkare på måndag, jag hoppas på en sjukskrivning på heltid!
    det räcker liksom med lite fysisk ansträngning så får jag ont... :/
    är du sjukskriven för samma?
    och förresten, jag har tagit ett urinprov som inte visade på någon urinvägsinfektion iallafall :) brukar dom kolla livmodertappen när man lider av smärtsamma sammandragningar?
    jag är i vecka 23 nu..
  • Ebo88
    Jossan21 skrev 2018-06-12 18:55:27 följande:

tack för svar!

jag har redan varit i kontakt med min BM, hon sa att onda sammandragningar är kroppens sätt att säga ifrån - att man ska lyssna på kroppen! ta det som en varningsklocka typ..

har fått tid till MVC-läkare på måndag, jag hoppas på en sjukskrivning på heltid!

det räcker liksom med lite fysisk ansträngning så får jag ont... :/

är du sjukskriven för samma?

och förresten, jag har tagit ett urinprov som inte visade på någon urinvägsinfektion iallafall :) brukar dom kolla livmodertappen när man lider av smärtsamma sammandragningar?

jag är i vecka 23 nu..

Jag har vart sjukskriven sen v.14+2. Fick ett cerklage inopererat då. Sammandragningarna började för drygt 3 veckor sedan men det är inga som gör ont. Visst känns vissa mer än andra men tror i mitt fall att magen krånglar lite också. Nu är jag i v.22+1.

Men att jag är sjukskriven är pga risk för förtidsbörd och inte pga sammandragningar.

Därför går jag och mäter tappen, för att se så den inte påverkas men hittills är den lång och sluten.

Du kan ju prata med din bm om at kontrollera tappen bara för att se så den inte är påverkad. Om den är sluten och lång så är det inte nödvändigt att kolla den varannan vecka men sammandragningar ska som sagt inte göra ont.

Vissa blir sjukskrivna lätt för sd, andra har svårt att få igenom. Beror helt på arbetssituation och person från person.

Vissa av mina vänner har blivit sjukskrivna pga det som jobbar inom handel och vården men dom som haft typ kontorsjobb har inte fått det
  • kaeg

Sjukskriven heltid till bf pga påverkad livmodertapp och onda sammandragningar (s.k. hotande förtidsbörd) vid arbete, fysisk aktivitet och stress... själv i v 32 nu och ordinerad att ta det lugnt och vila. FK godkänt sjukskrivningen.

Hade liknande men snäppet värre vid första graviditeten. Detta är fjärde.

Bra att du fått tid till läkare. Rekommenderar att du är sjukskriven själv från jobbet tills du varit för bedömning hos läkaren.

* Pojke 2006 * Flicka 2008 * Flicka 2015 * BF aug 2018
  • Jossan21
    kaeg skrev 2018-06-13 12:35:09 följande:

Sjukskriven heltid till bf pga påverkad livmodertapp och onda sammandragningar (s.k. hotande förtidsbörd) vid arbete, fysisk aktivitet och stress... själv i v 32 nu och ordinerad att ta det lugnt och vila. FK godkänt sjukskrivningen.

Hade liknande men snäppet värre vid första graviditeten. Detta är fjärde.

Bra att du fått tid till läkare. Rekommenderar att du är sjukskriven själv från jobbet tills du varit för bedömning hos läkaren.

Hej!
    tack för svar. :)
    vila ordentligt nu, skönt att du vet att du får ta det lugnt fram till BF!

Läkartid idag för mig, gick bra! blev iaf sjukskiven några veckor framåt till att börja med :)
    orsak: smärtsamma sammandragningar som förvärras vid stress och fysisk aktivitet.
    Jag tryckte även på min huvudvärk och yrsel som jag dras med varje dag.....
    dessutom låg blodtrycket pågränsen till förhöjt nu. (Hade havandeskapsförgiftning förra grav ska tilläggas!) och var riktigt dålig.. blev inlagd osv och snittad tidigare.
  • Jossan21
    Ebo88 skrev 2018-06-12 19:40:22 följande:
    Jag har vart sjukskriven sen v.14+2. Fick ett cerklage inopererat då. Sammandragningarna började för drygt 3 veckor sedan men det är inga som gör ont. Visst känns vissa mer än andra men tror i mitt fall att magen krånglar lite också. Nu är jag i v.22+1.

Men att jag är sjukskriven är pga risk för förtidsbörd och inte pga sammandragningar.

Därför går jag och mäter tappen, för att se så den inte påverkas men hittills är den lång och sluten.

Du kan ju prata med din bm om at kontrollera tappen bara för att se så den inte är påverkad. Om den är sluten och lång så är det inte nödvändigt att kolla den varannan vecka men sammandragningar ska som sagt inte göra ont.

Vissa blir sjukskrivna lätt för sd, andra har svårt att få igenom. Beror helt på arbetssituation och person från person.

Vissa av mina vänner har blivit sjukskrivna pga det som jobbar inom handel och vården men dom som haft typ kontorsjobb har inte fått det
    Hej! :)
    var hos läkaren idag. Det gick bra!
    blev sjukskriven några veckor framåt på heltid till att börja med.
    Orsaken är mina smärtsamma sammandragningar som förvärras vid stress och fysisk aktivitet samt yrsel o huvudvärk som jag dras med varje dag...
    mitt blodtryck är pågräsen till förhöjt också och det är viktigt att hålla koll på då jag fick havandeskapsförgiftning förra grav! :/
    min tapp mättes aldrig...?? kanske man skulle kolla också? Däremot frågade hon om flytningar osv.. ?
  • kaeg

Jossan21 - bra att du får varva ner och försöka vila nu! Vilken v är du nu i?

Själv i v33 nu. Så känns tryggare och tryggare. Fjärde barnet.

Men gjordes ingen gynkoll? Tänker på livmodertappen och så.

När har du nästa bm koll? Fråga då.

* Pojke 2006 * Flicka 2008 * Flicka 2015 * BF aug 2018
Svar på tråden sjukskrivning pga av onda sammandragningar?