• Ullakarin

Skulle uppskatta hjälp. Tycker det är jobbigt att min pojkvän har barn sen tidigare

Hej allihopa! (Varning för lite långt inlägg)

Är ny här på forumet så hoppas detta blir rätt nu. Skulle vara innerligt tacksam om ni kunde hjälpa mig med detta. Jag har en helt underbar pojkvän, världens snällaste. Han har dock ett barn sen tidigare på 6 år, en kille. Jag har sagt till mig själv att aldrig ha någon pojkvän som har barn då jag är en sån som vill ha en egen familj med personen jag är tillsammans med. Nu blev inte så fallet då han efter mycket uppvaktande fick mig att inse att han är en fantastisk person. Det som stör mig är att om jag vill skaffa barn med honom så får ju han sitt tidigare barn som syskon, alltså vårt barn. Vilket jag tycker blir krångligt. Dels för att jag inte vill att "mitt" barn ska uppfostras som hans. Dels för hans barn mamma inte är riktigt klok, hon är en riktigt white trash morsa med skulder över öronen och byter pojkvänner hela tiden vilket påverkar hans stackars barn och han lär få en skev syn på hur livet ska vara. Det gör mig frustrerad men försöker få han på "rätsida" på pappa veckorna. Jag är så kluven på om jag verkligen vill ha barn med den här människan då det redan finns en till i bilden. Både när de kommer till vårt gemensamma barns uppfostran men även hur jag känner över att skaffa barn med en kille som redan varit med om det en gång tidigare olyckligtvis. Han ångrar ju såklart för allt i världen att han skaffade barn med sitt ex som ljuger så hon tror sig själv, är väldigt manipulativ, narcissistisk och sätter sig själv före barnen. Självklart älskar han sitt barn och gör det han kan för att det ska bli någorlunda människa av sin son. Dock blir ja galen o frustrerad när jag får höra hur hon sköter saker med barnen, varit mycket tjaffs de två emellan om hur hon missköter sig vilket ja blir sjukt frustrerad över, soc möten osv.

Hur fan ska ja göra? Vill bara ha någon att "diskutera" problemen med som kanske varit i liknande situation. Blir jätte tacksam för råd.

Kram på er alla

• Svar på tråden Skulle uppskatta hjälp. Tycker det är jobbigt att min pojkvän har barn sen tidigare
  • Missjag

Ligger problemet verkligen i att han har barn sedan tidigare (han låter ju som en bra pappa) eller är det bara en ursäkt för att du är osäker på vad du vill? Ibland tenderar vi människor att leta fel ända tills vi hittar fel..

Att du tvivlar på om ni bör skaffa barn kanske bara rentav betyder att ni bör avvakta med det tills (om) det börjar kännas som ett bra beslut i ditt hjärta. :) Hoppas du kommer fram till vad du vill, det är bara du själv som vet det i slutändan.

• äldreochklokare

Jag tror ni inte ska vara tillsammans, om jag ska vara brutalt ärlig. Du skriver inget om hur gamla ni är men jag får bilden av att du har en bit kvar tills du är ditt "vuxna jag" (tex den vuxna som ska ansvara för egna barn och vara i en harmonisk relation med sin partner)

Sedan är jag helt införstådd i att det visst kan skapa oreda med gamla ex men i princip 90% av din text handlar om just hans ex, och "det stackars barnet" och nästan inget om er vuxenrelation eller om din relation till hans son, om hur ni funkar tillsammans, om allt är bra där eller inte. Om en stor del av ditt fokus ligger på saker som rör barnets mamma kommer du inte få ro och harmoni, och speciellt inte om man planerar egna barn. Sådana här saker tenderar att växa och oroa då, även om man samtidigt är glad över att man själv ska få barn. Pappan ifråga behöver också fundera rejält på hur han ska orka med ett till barn om det nu är sant att det är så rörigt och jobbigt som du skriver.

Om det verkligen är "dåligt" hos mamman, ja då får han väl starta en vårdnadstvist och begära ensam vårdnad om barnet? 

Svar på tråden Skulle uppskatta hjälp. Tycker det är jobbigt att min pojkvän har barn sen tidigare